Recensioner inför Semifinal 2

Semifinal 2

Kroatien  ++++

Lijepa Tena

Igor Cukrov feat. Andrea


En sak är säker och det är att man känner igen Kroatien. Det är ett typiskt Balkanbidrag som alltid fungerar i dessa sammanhang och säkert tar sig till final. Det är vackert, smäktande och innerligt. Och det talar till mitt hjärta


Irland  +++

Et cetera                         

Sinéad Mulvey and Black Daisy


Ett sött litet popsnöre till låt med en klart schlagerinspirerad refräng. En av kompositörerna är svensk och en lite kul grej är att jag förra året hade honom att göra musikbakgrunden när Stina Sundström skulle sjunga på Maria Öbergs bröllopsfest som bröllopspresent till henne och Jan från mig. Irland går nog till final i år men kommer att hamna någonstans i mitten där.


Lettland +

Probka

Intars Bosulis


Denna låt är ett av de totala bottennappen i år. Rena skiten helt enkelt! Varken mer eller mindre!


Serbien +

Cipela

Marko Kon  and Milan Nikolic


Det här är inte särskilt roligt heller. Det är helt enkelt bedrövligt dåligt. Eller så är det något som jag inte fattar med det här. Det har ju trots allt inte blivit framlottat utan framröstat till final i Serbien.


Polen +++

I don't wanna leave

Lidia Kopanina


En vacker ballad som passar bra till sångerskans röst. Stillsamt och känslosamt. En nackdel ikväll är att låten behöver ett par lyssningar för att sätta sig. Men finalplats borde det bli.


Norge ++++

Fairytale

Alexander Rybak


Ja jag vet att den här säkert kommer att vinna, men jag har en enormt kluven inställning till det här. Visst är låten bra och artisten gör ett jättejobb och scenproduktionen snygg. Men ändå, det är inte mer än så. Inget speciellt som man kommer att minnas i all evighet. Försök sjunga den så märker ni hur lite ni minns av den!!! Men det är ändå snyggt och charmigt och värt en stark fyra!


Cypern ++

Firefly

Christina Metaxa


Detta är nog Cyperns sämsta försök i ESC på många år. En urtrist seg poplåt som aldrig lyfter. Att Christina sedan inte är någon fullblodsartist förstärker det svaga intrycket. Skärp er till nästa år!


Slovakien  ++

Let tmou

Kamil Mikulcik & Nela Pocisková


Ja det här är inte särskilt upphetsande precis. En seg och menlös sak som inte lämnar några större minnesintryck efter sig.


Danmark+++

Believe again

Brinck


Detta är en snygg poplåt som saknar det där lila extra. Låter som en ripp-off på Ronan Keating vilket är nog så naturligt då han skrivit låten. Att Brinck sedan låter som honom är inget minus. Det ger rätt känsla åt låten.


Slovenien ++++

Love symphony

Quartissimo feat. Martina


Första gången jag lyssnade på detta så upplevde jag låten som en konstruerad sak som inte var något att ha men där har jag verkligen ändrat mig. Det här är riktigt bra. Otroligt vacker låt som framförs med känsla och innerlighet och som blir bättre för varje gång jag hör den. Slovenien borde nog ta sig till final i år! Det är de värda!


Ungern +++

Dance with me

Zoli Ádok


Trots att alla verkar se den här som självskriven i finalen så tycker jag detta är ett trist disconummer som mest känns som ett dåligt fungerande sömnpiller. Det berör mig noll och intet!


Azerbadjan +++++

Always

AySel och Arash


Här har vi en av årets stora vinnarkandidater. Det här föll jag totalpladask för när jag såg dem live i Stockholm. Superbra låt med en riktig hook och en refräng som nog alla skulle vilja ha. Att Azerbadjan i år är helsvenskt förutom AySel gör ju inte saken sämre. Låten är svenskskriven, Arash från Malmö, dansarna svenskar, kläderna designade av Lars Wallin och resten av människorna kring AySel och Arash är också svenskar. Årets bästa låt!!!


Grekland ++++

This is our night

Sakis Rouvas


Grekland satsar på säkra kort i år. Superhunken Sakis som är megastjärna i Grekland är en otroligt duktig sångare och låten är ett kompetent bidrag som kommer dra massor av röster. Det känns modernt och fräscht och Sakis scenshow går inte heller av för hackor. Här är det totalös från första stund till sluttonen.


Litauen +++

Love

Sasha Son


En blek men ganska vacker poplåt som nog kommer att fungera i radion men frågan är om TV-tittarna minns den när det är dags att rösta.


Moldavien +++

Hora din moldova

Nelly Ciobanu


Nu blir det moldavisk ethno för hela slanten, och det blir helt okej och riktigt medryckande. Kan säkert funka så bra att den går till final, men det är inte ett bidrag jag kommer att gå omkring och nynna på särskilt länge.

                                                            

Albanien +++

Carry me in your dreams

Kejsi Tola


Detta är ett typiskt albanskt bidrag och de brukar ju gå till final. Vore inte sångerskan så förskräckligt seg så skulle fyran sitta som smäck. Men det fascinerande med de albanska artisterna är att de lyft sig ordentligt när det blivit skarpt läge. Kan Kejsi överraska oss så ikväll så är finalplatsen given.


Ukraina +++

Be my Valentine (Anti-crisis girl)

Svetlana Lobodova


Om jag inte sett Svetlana live i Stockholm och sett hur osmaklig hon är så hade nog fyran varit inom räckhåll och hon kommer att få skyhöga poäng.  Låten är mycket bättre än Svetlana gör den till. Lägg märke till att det är framförandet som stör mig, inte låten eller hennes sångröst. Hon gör att det här blir supermegavulgärt!


Estland +++

Ränjadad

Urban symphony


Kvällen går mot sitt slut med estlands något annorlunda låt som balanserar mellan mystisk och vacker. Men hur som helst andas det kvalitet rätt igenom. En låt i ett gediget framförande som tyvärr behöver riktigt många lyssningar och därför riskerar att slås ut.


Holland +++

Shine

De Toppers


Detta är ett typiskt alldagligt nummer där artisterna försöker mjölka ut det mesta som går och därför riskerar att bli patetiska på scen. Ingen låt som kommer att lämna några som helst spår i Eurovisionhistorien.


MITT TIPS PÅ FINALISTER:

Kroatien
Irland

Polen
Danmark
Slovenien
Ungern
Azerbadjan
Grekland
Moldavien
Ukraina

Outsiders:

Albanien (som jag hoppas slår ut Ungern)

Litauen
Estland


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits