Bästa priden någonsin!!!

Sofia Jannoks version av Waterloo är en klassiker! Den får ni under inga omständigheter missa. Förutom hennes undersköna stämma och talang så är hon dessutom så vacker att hon skulle kunna bli Miss Universum.

MINA INTRYCK EFTER GENREPET I SKELLEFTEÅ IGÅR

Jag måste börja med det bästa. Sofia Jannoks magiska och enormt suggestiva Waterloo är helt enkelt ett Halleluja-moment!

Petra Mede börjar dessutom bli varm i kläderna, obs bara en klänning ikväll, och gjorde ett mycket bättre jobb igår.

Lili & Sussie: Show Me Heaven +++++
GIMME GIMME GIMME a minute of love börjare refrängen och sedan sitter den som smäck. Och den blir verkligen till love för mig. Det här är schlager, det här är disco, det här är åttiotal och 2009 på samma gång. Det är glädje, det här är spontanitet och genuin proffsighet samtidigt. Den här har allt och är kvällens bästa låt! Tyvärr Måns, just på den punkten får du stryk ikväll. Min favorit ikväll!

Lasse Lindh och Bandet: Jag Slåss I Dina Kvarter +
Fartfylld och totalt obegriplig popdänga från Lasse. Dessutom kvällens sämsta framträdande. Kommer dock att bli en radiohit!


Jennifer Brown: Never Been Here Before ++++
Lite seg ballad som låter tråkig inledningsvis men som sedan rymmer så mycket smärta och stora känslor. Här kan kvällens stora skrällvarning ligga. Det är vackert men kanske nog så stillsamt för att gå direkt till Globen men slåss nog för en Andra chansen-biljett.


H.E.A.T: 1000 Miles ++++
80 talet är tillbaka på mer än ett sätt! Det här känns som klassisk hårdrock. Detta andas både Europe och BonJovi men saknar all den skönhet och finess som omgav dessa band. Bandet är totalt menlöst och ändå faller jag mer än pladask. Det här bidraget kan överraska totalt och ta sig långt ikväll. Jag är förvånad över mig själv som tycker det här är bra. Riktigt bra!


Markoolio: Kärlekssång Från Mig +++
Här kommer kvällens lugnaste ballad som i en annan förpackning hade kunnat överraska, Jag störs av hela komik-grejen bakom Markoolio även om den för en festivalnörd som jag är totalt fantastisk i det sätt den driver med Dima Bilans båda Eurovisionframträdanden. Ni vet tönten som vann för Ryssland ifjol. När han tävlade första gången, och var riktigt var riktigt bra, dök ju en vacker dansös upp genom ett hav av rosor på flygeln och ifjol så hade han ju världsmästaren i konstpkning Evgenij Plushenko på scen tillsammans med världsvilonisten Edvin Marton. Markoolio sjunger sällan särskilt och detr är problemet i denna låt.


Amy Diamond: It's My Life +++
En catchy poplåt med tydliga tempoväxlingar mellan refräng och vers. Lite enformig i sitt: It's my life som upprepas till leda. Alla ungar kommer att älska det här.

Cookies n Beans: What If ++++
En suveränt bra ballad med countrykänsla, en hes och raspig röst som för tankarna till Dolly Parton. Innerligt, starkt och vackert. Kvällens bästa röster. SKRÄLLVARNING


Måns Zelmerlöw: Hope & Glory ++++
Zelmerlöw, Kempe och Wikström gör förväntningarna totalhöga och kanske är det därför den stora känslan är besvikelse och ändå är det det är klart att grabbarna ska ha en Globenbiljett. Jag som varit säker på en Moskvaresa för Måns har börjat tvivla. Låten kommer nog att växa efter föler lyssningar och framträdandet är det solklart bästa ikväll. Men ändå...

MINA TIPS INFÖR KVÄLLEN:

Enligt hjärnan:
1. Måns Zelmerlöw
2. H.E.A.T
3. Lili&Sussie
4. Amy Diamond
5. Cookies&Beans
6. Markoolio
7. Jennifer Brown
8. Lasse Lindh

Internationella juryns val:
Jennifer Brown

Enligt hjärtat:
1. Lili&Sussie
2. Måns Zelmerlöw
3. Cookies&Beans
4. H.E.A.T
5.. Jennifer Brown
6. Markoolio
7. Amy Diamond
8. Lasse Lindh

Internationella juryns val:
Cookies&Beans
5.

MITT TIPS INFÖR KVÄLLEN


TILL GLOBEN:

ALCAZAR (Alcazar har i år en så bra låt att den övervinner deras brist på folklighet, och jag tror att folk också kommer att överse med deras koncept och inte avskräckas av det och lyckas se till de musikaliska kvalitéerna.)

SHIRLEY CLAMP (Shirley kommer att förtrolla med sin person och lyfta låten tillräckligt för en direktplats till Globen)

TILL ANDRA CHANSEN:

EMILIA (Emilias låt är en sådan låt som du tröttnar på efter tredje lyssningen. Och Så många lyssningar är det inte ikväll. Därför är den tillräckligt bra för att kunna nå Andra Chansen.(

SCOTTS (Tack vare Dansbandskampen är de tillräckligt populära för att kunna ro ihop tillräckligt med röster för att komma till Andra Chansen. TYVÄRR!)

FEMMA:
Jag tror det blir stenhårt mellan Marie och Nina och jag tror ändå Marie med sin modernare framtoning kommer ro hem femteplatsen.

INTERNATIONELLA JURYNS VAL:
MARIE SERNEHOLT

MEN SÅ HÄR VILL JAG ATT DET SKA SUTA:

1. Alcazar
2. Shirley Clamp
3. Nina Söderquist
4. Marie Serneholt
5. Caroline af Ugglas
6. Emilia
7. Jonathan Fagerlund
8. Scotts

PUBLIKMÄTNINGAR I SCANDINAVIUM

Om reaktionerna från kvällens genrep stämmer, och TV-publiken reagerar på samma sätt som publiken på plats vid fredagkvällens genrep så kommer det att skrälla ordentligt.

DIREKT TILL GLOBEN:
Alcazar som etta. Kvällens bästa refräng och scenframträdande till trots ändå en överraskning. Alcazars avsaknad av folklighet har tidigare fällt dem.
Emilia som tvåa. JÄTTESKRÄLLEN ALLA KATEGORIER om detta slår in. Låten ingen talat om, eller egentligen heller lagt märke till.

TILL ANDRA CHANSEN:
Jonathan Fagerlund som trea. NÄSTA SKRÄLL. Var kom han ifrån? Och vad gör att denna låt funkar så bra??? Dessutom ett blekt framträdande.
Nina Söderquist. Denna har jag varnat för hela tiden och hon gör visst ett superframträdande.

SNÖPLIG FEMMA:
Shirley Clamp. Slår detta in är det fiasko för Shirley. Kvällens vackraste text och vackraste kläänning räcker tydligen inte. Inte heller Shirleys underbara röst. Går det hela helt enkelt för långsamt?

SEXA:
Marie Serneholt.

SJUA:
Scotts

ÅTTA:
Caroline af Ugglas

KAN DET VARA ATT PUBLIKEN PÅ GENREPEN ÄR SÅ UNG SOM GER UTSLAG?

Jag tror nästan det, men detta är i aslla fall vad publikmätningar på plats visar.

MINA OMDÖMEN OM KVÄLLENS LÅTAR

TICK TOCK
NINA SÖDERQUIST
En mörk röst i en tung och intensiv och lite suggestiv låt. Effektiv, men saknar en tillräckligt tydlig refräng för att gå direkt till Globen men en låt jag verkligen gillar!

WELCOME TO MY LIFE
JONATHAN FAGERLUND
javisst har vi hört detta förut. Och varför har kompositorerna inte valt Jimmy Jansson nu när man ändå försöker få det att låta så. En given hit på nästa Absolute Kidz. Säker radioplåga i P4. Artisten mycket anonym och blek. Såg honom i Nordstan på scen och fattade först efter 5-10 minuter att han faktiskt skulle tävla.

MED HJÄRTAT FYLLT AV LJUS
SHIRLEY CLAMP
Det här är vackert, känslosamt, välkomponerat. Vacker text, och en given radiohit. Men kan den vara för långsam för att funka. Men det är en typisk Shirley-låt och det borde räcka! En sång jag kommer lyssna på mmånga gånger och som kommer att vaxa enormt med fler lyssningar, Men absolut inget för Moskva.

JAG TROR PÅ OSS
SCOTTS
Jag förstår varför Linda Bengtzing tackade nej till den här. Visst är det en traditionell melodifestivallåt á la nittiotalet. Men ack så trist. Risken är stor för en nitlott i lördagens lotteri! Kan totalfloppa.

YOU'RE MY WORLD
EMILIA
En snygg och fräsch radiolåt. Inget som sticker ut på minsta sätt. Kräver nog en bra scenisk presentation för att funka men skrällen kan ligga närmare än vad vi anar. En av de två publikfavoriterna på genrepet.

STAY THE NIGHT
ALCAZAR
En fräsch och lite annorlunda låt. Kvällens bästa bidrag men räcker folkligheten till och skrämmer man bort för många TV-tittare med sitt koncept. Till och merd jag blir tveksam när jag ser deras klädval... Men går man på musikaliska kvalitéer är detta en given segrare i kväll. En låt med Moskva-kvalitéer!!!

SNÄLLA, SNÄLLA
CAROLINE AF UGGLAS
Det finns bara två lägen inför detta bidrag, svart eller vitt. Caroline lämnar inget utrymme för nyanser i reaktioner. Och jag tillhör den minoritet som faller för detta avskalade, nakna och starka bidrag. Det berör och vidrör. Men många kommer att avskräckas av Caroline.

DISCONNECT ME
MARIE SERNEHOLT
Detta är ett annorlunda bidrag, med en modern och effektiv refräng men verserna är för svaga vilket drar ner helhetsintrycket. Kvällens mest moderna bidrag och det som tillsammans med Caroline sticker ut mest musikaliskt. Gör hon en bra scenshow blir det nog andra chansen för henne.


hits