Trist med rysk vinst

jag tycker det är urtrist att Ryssland vann gårdagens final i Eurovision Song Contest. Intressant är att både Grekland och Armenien slog Ryssland i semifinalen.

Det blir i alla fall ingen resa till Moskva för mig nästa år.

In i finalen på bananskal

När nu resultaten från semifinalerna är släppta kan man konstatera att Sverige kom med i finalen tack vare de nya reglerna.

Både Makedonien och Bulgarien kom bättre än oss i semin men tack vare jurygrupperna så var vi med i gårdagens final.

Så det kunde ha varit en än tråkigare kväll igår än det nu var.

Mina tips för kvällen

SLÅSS OM SEGERN:
Ukraina
Ryssland
Sverige
Grekland
Armenien
Rumänien
Serbien

OUTSIDERS:
Portugal
Georgien
Norge
Bosnien-Herzegovina

RISK FÖR SISTAPLATS:
Tyskland
Polen
Lettland (pga urusel såmginsats)

MITT TIPS:
1. UKRAINA (INGET JAG VILL)
2. RYSSLAND (INGET JAG VILL HELLER)
3. SERBIEN
4. SVERIGE
5. GREKLAND

VAD JAG TYCKER
1. SVERIGE
2, ARMENIEN
3. SERBIEN
4. FRANKRIKE
5. GREKLAND


Ändrade betyg sedan semifinalerna

Armenien ++++
Tappar ett plus på grund av den skakiga sången. Hade hon sjungit som på cd-skivan så hade s egern varit given. Nu lämnar Sirusho fältet öppet.

Israel ++++
Vinner ett plus på grund av det mycket bra framträdande som levererades i semifinalen.

Polen ++
Tappar ett plus. På gränsen till tapp av ytterligare ett plus till. Så hemsk artist, och meningslös låt.

Portugal ++++
Vilken känsla och kraft i framförandet. Kan överraska totalt ikväll.

Lettland +++
Så illa man sjunger live.

Georgien ++++
Så stabilt framträdande med en låt som lyfter massor live. Kvällens stora outsider. Egentligen borde man satsa pengar på den här.

De fem direktkvalificerade bidragen ikväll

STORBRITTANNIEN +++
EVEN IF
ANDY ABRAHAM
Detta är det bästa man skickat på många år. Det är tilltalande och läckert insmickrande samtidigt som det känns lagoamt retro för att inte kännas gammalt men ändå slå an nostalgiska strängar hos mig. Sångarens läckra röst är ett ytterligare plus.

TYSKLAND ++
DISAPPEAR
NO ANGELS
Det här känns som ett svagt hopkok på låtar som man hört förr och som dessutom var flera gånger bättre i originalversionerna. Tjejerna saknar ytstrålning, glöd och karisma. Låten saknar det mesta.

FRANKRIKE +++++
DIVINE
SEBASTIEN TELLIER
Här kommer tävlingens mest intressanta bidrag. Och ett av de absolut fräschaste och modernaste. Jag måste medge att jag är såld på det här bidraget och skulle inte gråta om det kom högt, väldigt högt.

SPANIEN ++
BAILA EL CHIKI CHIKI
RODOLFO CHIKILICUATRE
Här har vi en potentiell sommarplåga. Men bra är det inte trots dettta. Detta är mer av en låt man kunde ha skrattat åt och dansat till under ett par veckors medelhavssemester med sol, bad och goda drinkar, Men inget för Eurovision.

SERBIEN +++++
ORO
JELENA TOMASEVIC FEAT BORA DUGIC
Det här är årets vackraste bidrag med en fantastisk känsla i framförandet. En enorm intensotet och innerlighet förpackad i en moldisk dramatik som ger mig gåshud. Och vilken artist sedan. Rösten går rakt ini hjärtat. Klar chans för topp-3 placering.

Semifinal två i Eurovision Song Contest

Island, Eurobandid "This is my life" ++++

Islands låt i år är mycket dansvänlig och har ett modernt sound.  Artisterna är kompetenta och ser verkligen ut att älska det här, vilket gör det hela trovärdigt. Ett minus är att låten aldrig får det riktiga lyftet och att refrängen tjatas för mycket. Men helt enkelt väldigt bra totalt sett.


Sverige, Charlotte "Hero"
+++++

Här är årets bästa låt och mest proffsiga framträdande och ändå kommer det nog inte att räcka till slutseger. Även om jag verkligen hoppas och vill att hon ska vinna.


Turkiet, Mor ve Ötesi "Deli"
++

Det här låter visserligen fräscht men roligt är det ju inte. Det saknar karaktär och något extra. Men kan mycket väl  räcka till final.


Ukraina, Ani Lorak "Shade lady"
++++

I år skickar Ukraina en  "diva med attityd". Hon ser mest ut som en svensk dragshowstjärna och har en discolåt som funkar på dansgolven på vilken klubb som helst- Det är modernt, fräscht och välpaketerat. Men ändå berör det inte mig. Ingen låt som kommer gå varm hos mig, trots att den nog står som vinnare i slutändan, och i så fall räddar oss från Dima Bilan-seger.


Litauen, Jeronimas Milius "Nomads in the night"
-

Det här är bara total skit. Helkass låt i ett uselt framförande.


Albanien, Olta Boka, "Zemren a lame peng"
+++

Detta är en vacker sång som säkerligen går hem i Balkanregionen och därmed tar sig till final.


Schweiz, Paolo Meneguzzi "Era stupendo"
++++

En vacker låt som lyckasd beröra mig i alla fall. Dessutom lyfts den ett snäpp av det italienska språket. Kommer sluta högt i finalen.


Tjeckien, Tereza Kerndlova "Have some fun"
+++

Detta är en pigg poplåt som är helt okej och som nog tar sig till final.


Vitryssland, Ruslan Alehno "Hasta la vista"
+++

Detta är en av årets outsiders och Vitryssland hårdsatsar också i år. Snyggt producerad låt  som funkar. Nära ett fjärde plus...


Lettland, Pirates of the sea "Wolves on the sea"
++++

Aqua, Caramell och Rednex har framgångsrikt kört den här genren och då har det funkat. Här har vi nog en av favoriterna i de yngsta åldrarna och jag kan bara erkänna... Jag blir också hellycklig av dem här låten. Varningsflagg ... Det här kan gå hur bra som helst OM INTE showen upplevs för töntig. Det här balanserar verkligen på gränsen.


Kroatien, Kraljevi ulice, "Romanca"
 +++

Detta litet nostalgiska bidrag är en ganska bra låt som säkert kommer att knipa en hel del poäng på många håll. På min lista hamnar den inte särskilt högt eftersom jag tycker den är nog så slätstruken


Bulgarien, Deep zone and Balthazar "DJ take me away"
+++

Det här är précis den typ av låt som jag faller för. Det är uptempo och det är lättillgängligt och insmickrande. Jag blir het enkelt glad av denna sång.


Danmark, Simon Matthew "All night long"
++++

Detta danska bidrag kan tyvärr missa en finalplats även om det för mig är en solklar biljett till lördagen. Detta förmedlar glädje och värme på ett lagom sätt i laidback stil. Sångaren har dessutom en röst som tilltalar mig.


Georgien, Diana Gurtskaya "Peace will come"
+++

Det här är en mellanklasslåt som inte lämnar några större  avtryck hos mig i alla fall. Varken bra eller dåligt även om det är fräscht förpackat.


Ungern, Czezy "Candlelight"
+++

Visst är det vackert och en bra röst men ack så tråkigt. Hon kommer säkert klara sig till final men hos mig får hon inte några plus i kanten.


Malta, Morena "Vodka"
+           

Det känns som om Malta utstuderat tänkt "Öststaterna röstar på öststaterna, så hur ska vi låta som en öststat?" och sedan hittade man denna hysteriska låt av de annars så kompetenta låtskaparparet Vella/Borg. Jag är övertygad om att Malta hamnar utanför finalen i år, och det med all rätt.


Cypern, Evdokia Kadi "Femme fatale"
+++

Sånt här är jag barnsligt svag för. Det är ethno, har attityd och man vågar ta ut svängarna och man sjunger på sitt eget språk. Men floppade Cypern förra året med en av de klart bästa låtarna så lär man också floppa med den här. Orättvist men troligt.


Makedonien, Tamara feat Vrcak and Adrian "Let me love you"
+++

 Makedonien har en typ av sound i sina låtar som jag ofta faller för. År efter år lyckas de ju också kvala in till finalen vilket talar för dem även i år. Detta är en låt i modern etnisk balkanförpackning. Borde räcka till final.


Portugal, Vania Fernandes "Senhora do mar"
+++

Det här är vackert, så vackert. Läckert dramatiskt och sensuellt också. Men det här är inte nog direkt för en finalplats även om mitt hjärta verkligen hoppas. Det är Vania värd och Portugal är värda en finalplats för att man i år vågar satsa på kvalitet och för att man håller fast vid det egna språket.


TILL FINAL I STARTORDNING:

Island

Sverige

Ukraina

Schweiz

Tjeckien

Vitryssland

Kroatien

Bulgarien

Georgien

Ungern


OUTSIDERS:

Turkiet

Lettland

Makedonien

Portugal (kan mycket väl få jurybiljetten)


SJÄLV SKULLE JAG VILJA BYTA UT:

Kroatien mot Danmark

Ungern mot Lettland

Tjeckien mot Portugal

Georgien mot Cypern


Resultatet i kvällens semi

Jaha...

Så var första semin över och resultatet är klart.

I enlighet med mitt tips gick dessa vidare:
Azerbadjan
Norge
Bosnien-Herzegovina
Armenien
Ryssland
Rumänien
Grekland

Dessa tre fanns inte med i mitt tips:
Israel
Polen
Finland

Men jag är ändå glad. Finland gillar jag ju skarpt och Israel har en vacker låt. Polen hade jag ju som outsider...

Andorra borde ha kommit till final. Skönt att Europa dissade Irlands kalkon. Montenegro sörjer jag inte. Den trodde jag på utifrån att den typen av låt brukar ta sig vidare.

FÖRSTA SEMIN I EUROVISION SONG CONTEST 2008

Och här är betyget på kvällens låtar:

1 "Zauvijek volim te" +++
Stefan Filipovic
Montenegro
Detta är en typisk balkanlåt som de skickat flera gånger, och som lika överraskande varje år klarar sig vidare till final trots att det är ganska slätstruket. Så jag blir inte förvånad om denna skulle knipa en finalplats.

2 "Ke'ilo kan"  (The fire in your eyes) +++
Bo'az Ma'uda
Israel
Ja visst är det vackert och visst sjunger han bra. Men det är både svårt, överarbetat och i slutändan ganska trist.

3 "Leto svet" +
Kreisiraadio
Estland
Förskräckligt, men refrängen har en förmåga att bita sig fast. Därav + istället för -...

4 "A century of love" ++
Geta Burlacu
Moldavien
Inte mycket att säga om detta. Inget man minns efteråt. Laidback i jazzig tappning men utan karaktär och karisma.

5 "Complice" +
Miodio
San Marino
Det här är enbart tråkigt.

6 "O julissi na jalini" -
Ishtar
Belgien
Detta är så klämkäckt att jag bara kräks! När jag tvingades välja ut årets sämsta låt så blev det här mitt val, trots att de sjunger bra. Lägg märke till sångerskans klänning i kväll....

7 "Day after day" +++
Elnur Hüseynov and Samir Javadzadeh
Azerbajdzjan
Detta är dramatik på hög nivå, nog så hög nivå. Men bidraget har något i alla fall.

8 "Vrag naj vzame" +++
Rebeka Dremelj
Slovenien
Här är en typisk uptempolåt som brukar gå bra i balkanländerna. Den är dessutom helt okej. Den har en refräng som funkar:-)

9 "Hold on, be strong" ++++
Maria Haukaas Storeng
Norge
Om verserna hade varit lika bra som refrängen hade det varit en solklar femma. Men låten hänger inte ihop. Kan det bero på att kompositören skrev låten när hon var femton år gammal? Och att den legat till sig i tio år. Men refrängen är helt lysande och lyssnar folk bara på den och minns bara den så kan hon vinna på lördag. Minns man hela låten kommer hon att hamna 5-10 nånting på lördag.

10 "For life" +++
Isis Gee
Polen
Vackert men något sövande...

11 "Irelande douze pointe" ++
Dustin the Turkey feat. Kitty B
Irland
Vet inte riktigt om jag ska hata det här eller vad? Men när kvinnan sjunger är det mördande effektivt. Och nog kommer den här ro hem en hel del röster. Men måtte den inte vinna hela köret. Det vore katastrofalt för tävlingen.

12 "Casanova" +++
Gisela
Andorra
Detta är klämkäckt och tilltalar nog många svenskar. Mina nykära kompisar är helt sålda på den här. Men å andra sidan är de så där odrägligt nykära på samma sätt som den här låten utstrålar. Så jag förstår varför den går hem hos dem. Men det som gör att jag vill hissa varningsflagg för att den här kan gå bra är att jag testade alla låtar på två damer i övre medelåldern och de föll verkligen för den här. Kunde ha resulterat i ett plus till. Det var nära.

13 "Pokusaj" ++++
Elvir Lakovic Laka
Bosnien-Hercegovina
Detta är bara så coolt och modernt. En låt som jag gillar mer och mer. Den har det lilla extra extra! Sångaren är hur cool som helst!

14 "Qele qele" +++++
Sirusho
Armenien
Här är min största utmanare till Charlotte om slutsegern. Det är årets klart bästa låt och jag vill bara dansa. De annorlunda vändningarna i sången gör den bara än mer intressant. Lyssna och njut. De österländska tonerna och ansatsen gör den verkligen bra!

15 "Your heart belongs to me" +++
Hind
Holland
Gulligt holländskt och lättglömt! Den typ av låt de brukar skicka - och bli utslagna i semin med.

16 "Missä miehet ratsastaa" ++++
Teräsbetoni
Finland
Det här är bra - riktigt bra. Det är kvalitet och finskan gör det än mer intressant. Trodde inte alls jag skulle gilla det men är såld!

17 "Pe-o margine de lume" +++++
Nico & Vlad
Rumänien
Detta är nog tillsammans med Serbiens låt årets vackraste låtar. Med dessa kompetenta artister kommer det här att räcka riktigt långt, troligtvis ända upp till topp-3. Mäktigt, smäktande och innerligt.

18 "Believe" ++++
Dima Bilan
Ryssland
Årets mest uppskrivna låt imponerar inte helt på mig. Hans förra låt var mycket bättre. Men med hans flickhjärtsvinnande utseende, den urläckre violinisten Edvin Marton och den suveräne konståkaren Jevgenij Plustjenko vid hans sida, kommer att ta honom långt. Men låter är egentligen för svag för att vinna. Sedan är det skam att inte Ryssland skickade Sergej Lazarev istället. Då hade man vunnit.

19 "Secret combination" ++++
Kalomira
Grekland
Året modernaste och mest effektiva refräng. Så dansant och MTV- influerad att detta borde räcka mycket långt!


TILL FINAL I STARTORDNING:

Montenegro

Azerbadjan

Norge

Irland

Andorra

Bosnien-Herzegovina

Armenien

Rumänien

Ryssland

Grekland


OUTSIDERS:

Slovenien

Polen

Finland


SJÄLV SKULLE JAG VILJA BYTA UT:

Montenegro mot Slovenien

Irland mot Finland


hits