STYRELSEMÖTE I ARJEPLOGSHUS

Idag har vi haft styrelsemöte i Stiftelsen Arjeplogshus. Den viktigaste frågan vi har behandlat är styrningssystem för motorvärmarstolpar så att de boende kan fjärrstyra stolparna. Ett bra system för detta skulle kunna generera lägre kostnader med imkring en halv miljopn kronor per år för stiftelsen. En upphandling genomförs men vi kunde inte fatta beslut idag eftersom anbuden ej är färdigvärderade.

Vidare har vi behandlat diverse planteringar och avverkningar som hyresgäster och närboende föreslagit, samt diskuterat underhållsfrågor kring elevhemmen.



PSALMTOPPEN i SUOBDEK

Läste en artikel i Piteå-Tidningen om kyrkans sommarmöte i Suobdek. Där körde de första delfinalen i Psalmtoppen. "Bred dina vida vingar" gick vidare till slutfinalen. Hur den kunde slå ut min favoritpsalm "Dina händer är fulla av blommor" kan jag inte smälta. Men det kanske kan bero på åldersstrukturen på besökarna...

VARIT DUKTIG I EFTERMIDDAG

Har hjälpt mamma plantera sommarblommor. Blev så fint. Pelargoner, Verbenor, Petunior, Margeruiter, Stamros, Potatisblomma, Husarknappar bl.a

VÄNSTERPARTIET OCH VÅLD I SKOLAN

Nu tror jag det har snurrat till ordentligt för Vänsterpartisterna på nationell nivå. Att föreslå självförsvarskurser från om med årskurs 7 för flickor smakar verkligen konstigt. Detta är väl ändå något som borde falla inom det egna ansvaret som individ. Vill man ha sådana kurser får man se till att gå sådana på fritiden. Det hör ABSOLUT inte hemma inom skolans väggar.

FOLKPARTIET OCH SPRÅKTEST

Folkpartisterna biter sig envist kvar vid frågan om språktester. Ska bli intressant se hur de övriga allianspartierna ska ställa sig till det. Centern och Kristdemokraterna har ju tidigare röstat emot sådan förslag i riksdagen.

Det är intressant se hur FP gång efter gång hamnar på en annan resrutt än övriga alliansen! Det är verkligen en enad front man visar upp...

Stressigt i slutet

Jag lyckas alltid få det stressigt i slutänden. Var tvungen få budgeten för 2007 färdig i går så fastän jag borde legat hemma och kurera mig så masade jag mig hit och gjorde budgeten.

Upptäckte nu att det kommer att bli stressigt med delårsbokslutet. Det ska vara inne den 28:e, dvs mitt under semestern. Men har en och halv dag på mig i slutet av nästa vecka. Så då får jag stressa med det!

TREVLIG MIDSOMMAR

Jag vill önska er alla: EN RIKTIGT TREVLIG MIDSOMMAR!

Kommer troligen inte att kunna blogga nåt under helgen. Är inte på det klara hurdan uppkoppling min kära syster har, om de har nån alls!

MIDSOMMAR

Jag och mamma ska åka till Bodbyn utanför Umeå, och fira midsommar hos min lillasyster Anna-Maria och hennes familj. Det ska bli så underbart kul. De har ju köpt hus och det är första gången jag får se det. Har inte haft tid åka dit under hela våren.

STYRELSEMÖTE SWTR

Idag har vi styrelsemöte i Swedish Winter Test Region, i Arvidsjaur, så jag ska snart kasta mig i bilen.

Så här ser dagordningen ut:

§1                                  Mötets öppnande

§2                                  Val av justerare

§3                                  Fastställande av dagordning

§4                                  Föregående mötesprotokoll

§5                                  Rapport projektledare

§6                                  Ekonomi

§7                                  Beslutsärenden

§8                                  Fällforsen

§9                                  Uppvaktning Ulrica Messing

§10                                Övriga frågor

§11                                Mötesplan


50 000 besök

Snart har jag passerat 50 000 besök på min blogg. Det känns helt otroligt. Har haft dåligt samvete på senaste tiden då det blivit alldeles för lite bloggat. Men nu är jag på gång igen:-)

MITT JUBILEUMSTAL FÖR NUTEK

Det är en stor glädje för mig att få delta på detta tioårsjubileum. Etableringen av NUTEKs kontor här i Arjeplog var en stor händelse för tio år sedan, och nu när man kan se i backspegeln så betydde detta mer än vad många kunde ana då. 

Etableringen av NUTEK här i Arjeplog är ett exempel på en aktiv regionalpolitik när den är som allra bäst. Det rör sig inte om konstruerade arbeten utan om kvalificerade och verkliga arbeten. Det handlar om en arbetsplats som förändrar den befintliga strukturen på orten och breddar arbetsmarknaden. 

För oss i glesbygd är det viktigt med förebilder, och det är oerhört centralt för en ort som vår, att våra ungdomar ser att det lönar sig att utbilda sig och att det finns chans att få jobb på hemmaplan även om man väljer en akademisk utbildning. Det är viktigt att det finns andra akademiska jobb än lärare och läkare även på små orter. 

Utlokaliseringen till Arjeplog är dessutom viktig eftersom den kan stå som en förebild genom att visa att det är lyckosamt att utlokalisera kvalificerade arbetstillfällen och att det är möjligt att rekrytera kompetent och välutbildad personal även till norrlands inland. Detta har säkert underlättat beslutet om utlokaliseringar i anslutning till det senaste försvarsbeslutet. 

Framförallt är utlokaliseringen till Arjeplog viktig ur ett samhälleligt perspektiv. En ort är beroende av en viss kritisk massa, och varje nytillskott till denna är en välsignelse. De människor som genom dessa tio år kommit, gått och stannat har alla bidragit till en ökad kritisk massa i vår kommun. De har bidragit till ett levande kultur- och fritidsliv, varit aktiva i samhällsutvecklingen på olika sätt, kommit med nya idéer och perspektiv och har vågat ta plats i vårt samhälle. Ni har alla bidragit till ett mer modernt och öppet Arjeplog. Det är vi mycket tacksamma för.  

Jag är övertygad om att vi Arjeplogare inte riktigt förstått hur betydelsefull etableringen av NUTEK egentligen varit. Jag är övertygad om att bara det faktum att NUTEK haft medarbetare på plats här i Arjeplog och att ledningen för NUTEK haft så täta kontakter med Arjeplogskontoret bidragit till en välbehövlig kunskapsuppbyggnad inom NUTEK, och dessutom en förståelse för de förhållanden vi lever under. För det sprids en massa kunskap och beskrivelser av upplevelser genom det levande samtalet. Och det har nog inte legat oss till last att Arjeplog på många sätt finns med i de levande samtalen mellan medarbetare på NUTEK, oavsett om de finns i Arjeplog eller på andra avdelningar inom NUTEK. 

Jag är också övertygad om att kunskapen om de områden som handläggs här på Arjeplogskontoret ökat genom de levande samtal som förekommer i fikarummet och ute på samhället. För många Arjeplogare är NUTEK nog mer påtagligt och konkret än vad NUTEK är för många svenskar, och framförallt har vi en bättre bild av bredden i NUTEKs uppdrag. Detta är positivt, både för Arjeplogarna och för NUTEK. 

Jag tänkte inte bli mer långrandig än så och vill avsluta dels genom att rikta ett särskilt tack till alla de personer som kämpade för att utlokalisering till Arjeplog skulle bli verklighet. Utan er alla hade vi inte stått här idag, men också med en förhoppning att den expansion vi sett under dessa tio år bara var början på ytterligare expansion av kontoret här i Arjeplog. Behöver ni mer lokaler så bygger vi så gärna nytt! 

Som ett litet bevis på vår uppskattning skulle jag på kommunens vägnar vilja överlämna dessa blommor som ett bevis på vår uppskattning och som en tillönskan om en fortsatt lyckosam framtid för kontoret här i Arjeplog. 

NUTEKS TIOÅRSJUBILEUM I ARJEPLOG

Idag har NUTEK firat 10-årsjubileum för sitt kontor här i Arjeplog. Firandet inleddes med ett seminarium där bl.a Gertrud Åström talade om jämställdhet. Därefter hölls det officiella firandet i Tingsbacka där NUTEK är lokaliserade tillsammans med Bilregistret, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Polisen och kommunen. Under den officiella delen talade förutom jag själv också Stig Modig, som representant för Arjeplogsgruppen och Britt-Marie Häggberg, Länsstyrelsen.

Firandet fortsatte med Öppet hus för allmänheten och tårtkalas. Som avslutning så hålls en jubileumsmiddag på Kraja Wärdshus.

MATCHEN SVERIGE-ENGLAND

Okej, jag får erkänna! Jag såg faktiskt matchen i kväll. Hela matchen. Tänka sig. Dessutom kunde jag för en gång skull uppskatta en fotbollsmatch. Det hände ju något i den här matchen.

Men nog är det lite konstigt ändå. Inte ett mål mot Trinidad&Tobago men hela två mot England! Idag kändes det ju som om svenskarna gjordebra ifrån sig och att man slapp skämmas!

Efter lördag tar nog min överdos av fotboll slut. När Sverige nu åker ut mot Tyskland så lär det väl dröja till nästa VM innan jag ser en fotbollsmatch igen. Sist var nog fotbolls-VM i USA 1994.


Kroatiens text ESC 2006

Måste bara få dela med mig av en fri översättning av det kroatiska bidraget "Moja Stikla", från årets Eurovision Song Contest, som jag hittade på nätet. Sanslöst är väl ordet!

Min höga klack

För gräset har ännu inte spirat
Där min höga klack har trampat
(Kom, kom, kom, kom,
hoppa, hoppa, hoppa, hoppa,
kom igen, min kyckling)

Tick tack runt halv tre
Du ska nypa mig men ingen kommer att se
Jag känner killar som du mycket väl
Djävlarna är era gudfäder

Ring, ring, du ska fråga efter mitt nummer
Knack, knack, gå och knacka på någon annan flickas dörr

Sojka, tjejen, sätt nu på dig dina små sockor
För gräset har ännu inte spirat
Där min höga klack har trampat
Oy da da oy da oy da da da
Oy da da oy da
Min höga klack
(Sije sete, sije oto, sije nove, sije mine och igen, baby,
s s s seks, hop, hop, ring ring)

Tick tack runt halv tre
Du ska nafsa på mig, men ingen kommer att se
Gyllene ring, tunna mustasch
Jag känner killar som du mycket väl

Ring, ring, du ska fråga efter mitt nummer
Schas, schas, spring iväg till någon annan flicka
Sojka, tjejen, sätt nu på dig dina små sockor

För gräset har ännu inte spirat
Där min höga klack har trampat
Oy da da oy da oy da da da
Oy da da oy da
Min höga klack
(Zoomb, zoomba, hö, strå, ost, salami, risi-bisi, skål,
röd beta, röd teet, Afrika, paprika, sije sete, sije oto, sije nove, sije mine
Kom igen, kom igen)

Tal till nyinflyttade

Vid nationaldagsfirandet igår så höäll jag följande tal till de nyinflyttade:

Som kommunalråd i Arjeplog är jag stolt över att få hälsa alla er nyinflyttade i Arjeplog välkomna till Arjeplog.

Min förhoppning är att ni alla ska ha känt er välkomnade till vår kommun när ni flyttade hit och känt att vi försökt att ta hand om er och bli en del av den sociala gemenskapen i vår kommun.

Ni är viktiga och uppskattade, och ni behövs i Arjeplog. Vi behöver nytt  friskt blod, nya tankar och nya erfarenheter för att kunna utvecklas som kommun och för att kunna möta morgondagens utmaningar. Men ni behövs också för att vi ska kunna ha ett levande samhälle med förskolor, skolor, affärer, livskraftiga företag och offentlig service. Ni är helt enkelt en förutsättning för vår överlevnad.

Jag hoppas att ni alla ska känna hur varmt välkomna och betydelsefulla ni verkligen är i vår kommun, och för att ytterligare tydliggöra detta så vill jag på kommunens vägnar överlämna en gåva till er. Ni har möjligheten att välja mellan den fantastiska boken om växter man kan finna i fjällvärlden, utgiven av Arjeplogarna Elisabet Arvidsson och Börje Törnberg, och en Arjeplogsryggsäck.

Än en gång varmt välkomna till Arjeplog.

Nog hade det varit bättre med helgdag idag

Jag känner inte alls någon större entusiasm inför morgondagens nationaldag. Det känns mest konstlat och som en pålaga. Det hade varit bättre med långhelg och sedan ett mindre firande på kvällen imorgon!

DOKUMENT INIFRÅN OM CENTERNS HÖGEROMLÄGGNING

Efter "Lite som du" så zappade jag och hamnade på "Dokument inifrån" som handlade om Centerns omsvängning högerut. Det var oerhört intressant och jag önskar nu att jag sett hela programmet, och förresten de övriga programmen i serien om de politiska partierna. Det verkar ha varit mycket intressanta infallsvinklar. Hela programserien ska visst ligga på svt:s hemsida men inte vill jag sitta och se på en datorskärm.

Det var oerhört intressant att höra Maud Olofsson beskriva sin syn på det nya Centerpartiet och att höra statsvetares beskrivningar av Centerns historia och höra reflektioner kring kopplingen (eller egentligen bristen på koppling) mellan Centerns historia och dagens Centerparti. Speciellt intressant var det att höra Olof Johanssons statssekreterare eftersom han också var med under Fälldin-tiden och höra hans analys.

Det var också ytterst klargörande att höra Fredrik Federley, ungdomsförbundets ordförande, säga att han ideologiskt sprungit om moderaterna. Detta stärker min uppfattning att Centern på nationellt plan är ett riktigt högerparti!


Artiklar till vår valbilaga i PT

Jag har ägnat söndagen åt att skriva artiklar till den valbilaga som ska gå ut med Piteå-tidningen i månadskiftet augusti-september. Det blev sju artiklar och fyra notiser. Fyra helsidor helt enkelt. Men det tar lite tid. Har hunnit äta, och sova emellanåt för att hålla mig skärpt. Hann se lite favoritprogram på TV i vissa pauser. "McLeods döttrar" och "Lite som du" hanns med. Även "Nip/Tuck" hann jag se eftersom jag då insett att jag faktiskt bara hade en artikel kvar att skriva.



hits