EN LUGN EGO-DAG

Eftersom regnet vräkte ner i morse  så bestämde jag mig för att ha en lugn ego-dag. Jag beställde tid för en tvåtimmars massage hos William, den massör jag gått ett par gånger hos i Sthlm som nu flyttat till Göteborg.  William är taiwanes och tillämpar kinesisk djupgående akupressurmassage i kombination med thasiländsk massage, och jag kan bara berätta att det inte är njutningsfulltt hela tiden. Ibland gör det fruktansvärt ont, men efteråt är det helt underbart.

Inom dessa former av massage handlar det mycket om sträckningar och töjningarnder sig av sin egen kropn för att pressa på i töjningar och vridningar. Dwet är väldigt effektivt.

FEDERLEY OCH BIDRAGET TILL ISRAELS KRIGSMAKT

Det är intressant att se efterspelet  till CUF-ordföranden Fredrik Federleys deabattartikel där han skrev att han skänkte penga till den israeliska krigsmakten. Efter Mauds krritik av honom beskriver han nu det som stöd till en fond för skadade soldater. Men fortfarande så handlar det ju om att skänksa penger till krigsmakten i ett land som aldrig tvekar att anfalla sina fiender... när man anser det befogat.


TIPS PÅ GRILLMARINAD!

Här kommer ett tips på en god marinad som funkar till grillat fläsk.

3 msk kikkoman soja
2 msk sesamolja
2 msk matolja
2 msk socker
1 tsk svartpeppar
4 msk hackad purjolök
1 hel vitlök *(hackas)

Blanda samman och lägg i köttet.
Marinera helst ett dygn.
Grilla som vanligt.


UNDERBAR BADDAG PÅ HÄLSÖ

Helt enkelt underbart varmt i vattnet, och för en gång skull också lite ögongodis;-)

MIDDAG HOS HENRIK

Ikväll har vi varit på middag hos Henrik. Han och Fredrik hade fixat någon form av koreansk marinerad biff. Till detta fick vi ris och en koreansk sallad med gurka och purjolök i någon marinad med sesamolja och rödpeppar.Till efterrätt fick vi bananer som bakats med kanel och socker i ugn, och sedan täckts med vaniljglass. Det var riktigt smarrigt.

Efter middagen spelade vi kubb och boule. Jag och Anders förlorade fyra av fem kubbmatcher men vann tre av fyra boulematcher. Så nån form av rättvisa fanns det i alla fall.

Jag måste verkligen få tacka för en underbart rolig kväll!!!

EN DAG PÅ STAN

Idag har vi varit och shoppat på stan,  i stället för att vara på stranden och sola och bada. Det var helt klart ett felval, men så kan det gå ibland. Det var äckligt varmt. Stekhett helt enkelt. I såna lägen så är jag inte på humör för att handla så jag har bara köpt två pocketböcker.

Anders köpte däremot en kudde till soffan och en jättefin skål till sin syster. Det var Anders som ville gå på stan. det insåg jag, Henrik och Fredrik efter ett tag, när vi alla tre började säga att vi hellre velat vara ute och bada. Men Anders fick ju i alla fall handlat det han skulle. Det var ju bra det :-)

SKA SNART BÖRJA MED MIDDAGEN

Idag blir  det Käseschinkenknackenwurst med persilje- och honungsglaserad delikatesspotatis. Korven görs på ICA Focus här nere i Gårda. Ska bli spännande smaka den. De gör ett 20tal olika korvsorter själva.


VERKLIGEN KUL TRÄFFA MARCUS

Det var himla kul att få träffa Marcus björkander och hans fru Caisa. Har inte träffat Marcus sedan Melodifestivalen, så det är ett tag sedan.

Jag fick lyssna på de låtar han håller på att skriva just nu, och fick också höra senaste versionen av en av de låtar vi håller på med. Ändå roligare var att jag nu fick första slaskversionen av en låt jag tidigare bara lyssnat på per telefon.


SKA HÄLSA PÅ MARCUS OCH HANSFRU

Idag ska jag åka och hälsa på Marcus Björkander och hans fru. Jag och Marcus hållr på och skriver en del låtar ihop. Har läärt k'nna honom genom Melodifestivalklubben. Han är supertrevlig.

Han bor ute i Guldheden så det blir att ta tians spårvagn nstan så långt det går:-) Anders har åkt på en migränattack idag, så det passar ju perfekt. Då kan han vila i lugn och ro.

MIDDAGSTIPS!

Täönkte dela med mig av ett litet middagstips. Lagade dessa grekiskinspirerade biffar till middag idag och de blev hellyckade.

Biffar á la Greque 4 pers
500g Nötfärs
2 msk olivolja
En hackad gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
1 dl hackad bladpersilja
2 tsk malen spiskummin
2 tsk gurkmeja
2 tsk mynta
1 tsk cayennepeppar
Saften av en lime
1 tsk salt
8 skivor bacon

Blanda allt utom baconet. Forma åtta stycken biffar. Linda baconskivorna runt kanten.
Stek dessa i ugn på ca 200 graders värme i ca 20-25 minuter.

Fetaost- och ruccolasås
Ett halv paket fetaost
Ca 2 dl hackade ruccolablad
1 vitlöksklyfta
1 burk creme fraiche
Salt och peppar efter smak

Mixa allt detta i mixer eller med mixerstav.. Saknar du detta så krossa ruccolablad i mortel, tillsätten sedan smulad fetaos och pressad vitlök och stöt samman detta till en smet som du blandar med creme fraichen. Detta ska bli en ljusgrön sås.

Nå Anita, är du nöjd nu?

Fick ett SMS från Anita G idag där hon efterlyste mina inlägg på bloggen. Hon saknade de innehållsrika och ner tänkvärda inläggen.  Måste erkänna att jag tagit lite ledigt från dessa uunder sommaren ocgh semestern. Men jag blev inspirerad av SMS:et så jag ska försöka skärpa mig nu.

ALLIANSEN OCH TJATET OM MILJÖPARTIETS EV MINISTERPLATSER EFTER VALET

Det är intressant att Alliansen gång på gång ställer frågan om S kommer erbjuda ministerplatser  till Miljöpartiet vid en seger för S+MP och V. Frågan som borde ställas är ju om Alliansen kommer att erbjuda Miljöpartiet minsiterplatser vid en situation då Miljpartiet blir vågmästare, eller om man då  väljer att inte "fria" till Miljöpartiet. Det är en lika berrättigad fråga. Och faktiskt än mer intressant! Där krävs i trovärdigheten ett tydligt besked från Fredrik, Maud, Lars och KD:s Göran!

ALF SVENSSON OCH LIVETS ORD

I dagens Aftonblad kunde man läsa att Alf svensson och Ulf Ekman deltagit på samma möte. Alf Svenssson hade dessutom den "goda" smaken att tona ned de skillnader som Kristdemokraterna  tidigare varit så noga att poängtera gentemot Livets Ord. Detta är mycket intressant och kan endast tolkas på ett sätt, nämligen som att KD är desperata och fiskar medvetet i de grumligaste högerkristna vatten för att säkra ett nytt kontrakt i riksdagen. Det ger en fadd smak i munnen och ger dåliga vibbar inflör den kommande valrörelsen.

UNDERBAR SOL- OCH BADDAG PÅ HÄLSÖ

Idag har vi haft en underbar sol- och baddag på Hälsö. Det var jag, Henrik och Henriks pojkvän som var ute och badade. Anders hade den stora oturen att jobba idag. Det var 31 grader vrmt när vi åkte ut. Vattentemperaturen var mycket bra så det blev mycket och långa bad. Trots detta lyckades jag bränns mig på ryggen och baksidan av benen. Inte bra alls!

GRILLKVÄLL I CARLANDERSKA PARKEN

GÅRDAGEN AVSLUTADES MED GRILLKVÄLL I CARLANDERSKA PARKEN.  VI GRILLADE FLINTASTEK OCH SATT SEDAN UTE OCH PRATADE TILL TIO OCH DET VAR FORTFARANDE HÄRLIGT VARMT. OCH FRAMFÖRALLT INGA MYGG ELLER ANDRA ENERVERANDE INSEKTER!!!

HÖNÖ, ÖCKERÖ och HÄLSÖ

Igår var vi ute på en liten tur på ett par öar i Göteborgs skärgård. Fika på Café Längtan på Hönö, bad på Hälsö och passerade även Öckerö. Otroligt fina öar. Och det var riktigt härligt i vattnet. Blir att bada på Hälsö idag också som det ser ut!

GÖTEBORG - HERE I COME

Sitter på Arlanda och väntar på planet till Göteborg. Ska bli så kul att träffa Anders och Henrik igen. De är urschyssta vänner! Stannar i Göteborg en vecka sedan bär det av till Stockholm!

KUL ÖVERRASKNING

Igår när jag gick igenom posten på jobbet så låg där ett kuvert med en CD-skiva i. Det var årets CD-skiva med bidragen från San Remo-festivalen. På kuvertet stod det: "Per il signor sindaco da" och sedan ett oläsligt namn. Det betyder "Till herr kommunalrådet från".

Jag blev himla glad och nu känns det ju enormt kymigt att inte kunna tacka då jag inte vet vem jag ska tacka!!! För jag vill verkligen tacka!

LINNEA RULLAR TUNGAN

Det är inte alla bilder som är riktigt smickrande;-)

LINNEA RULLAR TUNGAN


DE TRE KUSINERNA OCH ANNA-MARIA

DE TRE KUSINERNA OCH ANNA-MARIA


LINUS ÅKER KANA

Undrar vad han egentligen tänker på...

LINUS ÅKER KANA


LINUS PÅ TRAPPEN I BODBYN

LINUS PÅ TRAPPEN I BODBYN


TILDE PÅ SOLSKENSHUMÖR

Visst är hon underbart söt!!!

TILDE PÅ SOLSKENSHUMÖR


GLASSIGT CHARMTROLL

GLASSIGT CHARMTROLL


LINNEA ÄTER GLASS

Tänk vad det kan bli kladdigt av glass!

LINNEA ÄTER GLASS


ARTIKEL OM FOLKSAMS HÄLSOINDEX

I en artikel om Folksams hälsoindex i Piteå-Tidningen konstateras att Arjeplogs kommun ligger näst sämst till i landet. Detta är ju naturligtvis inte särskilt trevlig läsning.

Desto trevligare var det när jag blev uppringd från Försäkringskassans huvudkontor i Stockholm och de berättade att de läst artikeln och att de tyckte vi blev orättvist uthängda. I deras ranking över kommunerna vad gäller minskning av ohälsotalen så kommer Arjeplog på sjätte plats i landet. Det är otroligt positiva siffror! Det räddade den dagen!

Handläggaren på Försäkringskassan berättade också att nästan alla Norrbottens kommuner låg bra till i denna ranking!

UPPEHÅLL I BLOGGANDET

Eftersom A-M och Andreas inte har någon uppkoppling så blir det inget bloggande förrän tidigast fredag.


NU BÄR DET AV TILL BODBYN/UMEÅ

Ska till Umeå och passa lillsyrrans lilla dotter på 1,5år. Hennes dotters dagis är stängt den här veckan också. Tidigare har farmor passat henne en vecka och Frida och Payrik hat haft en vecka också. Men sedan går Anna-Maria och Andreas på semester.


Väcktes av mobilen

Imorse väcktes jag av mobilen halv nio. Hade tänkt ha sovmorgon men det sprack visst. Lyckades somna om men sedan drömde jag bara mardrömmar. Inte särskilt kul. I en dröm röstade jag på moderaterna i riksdagsvalet. Gissa om jag var kallsvettig när jag vaknade!!!

NU E DET KLART

Blev klar med allt till delårsrapporten nu idag så kan jag njuta av ledigheten!

OCH NU SKINER SOLEN IGEN

Sitter på jobbet och ska göra de verbala delarna till delårsbokslutet klara. Tyckte det var perfekt eftersom det regnade. Mne nu skiner ju solen helt plötsligt. Men ska npg ändå jobba klart det hela så man verkligen kan känna att man kan koppla av.

LINUS OCH LINNEA

LIVUS OCH LINNEA


MAMMA OCH VIVAN

Här är min mamma (till höger) och hennes moster Vivan. Jag har känt Vivan sedan barnsben då hon och hennes man Tryggve flyttade tillbaks från Småland.

MAMMA OCH VIVAN


15 000 unika besök

Då var ytterligare en milstolpe nådd:-) 15 000 unika dagsbesökare.


RFSL OCH GÖRAN PERSSON

I sin blogg skriver Sören Andersson, ordf i RFLS, om partiledardebatten under Prideveckan. (Inlägget hittar ni här.) 

Sören skriver: "Tidigt i år beslöt förbundsstyrelsen i RFSL att vi ville ha en ren partiledardebatt under Stockholm Pride. Vi tyckte att det skulle vara intressant att för en gångs skull få höra vad partiledarna för de olika partierna tyckte och tänkte i HBT frågor, vad tycker de"

Han skriver vidare: "Många partier ville skicka någon annan än partiledaren. Vi ville ha partiledarna så vi ringde.  De som har valt att komma och debattera är Fredrik Reinfeldt Moderaterna, Maud Olofsson Centerpartiet, Lars Leijonborg Folkpartiet, Göran Hägglund Kristdemokraterna, Maria Wetterstrand Miljöpartiet, Lars Ohly Vänsterpartiet, Gudrun Schyman F! och Nils Lundgren från Junilistan."

Det är intressant att det för RFSL är viktigare vem som kommer än vad partierna tycker. Visst kan jag hålla med om att det är skit av Göran Persson att inte ställa upp på en sådan debatt, men det säger mer om honom som person än något om socialdemokraterna inställning. Men vi lever i ett demokratiskt samhälle och ingen ska tvingas till deltagande där man inte vill delta själv. Jag kommer ändå att se till att med skärpa framföra den kritiken intern inom partiet. RFSL erbjöds deltagande frå såväl MArita Ulvskog som en rad ministrar men tackade nej. Det visar att det inte var partiernas ståndpunkt som var det intressanta utan vilken stjärnglans man kunde få.

RFSL anordnar en partiutfrågning för varje parti, och då representeras många partier av representanter för HBT-världen medan vi Socialdemokrater visar hur viktiga vi finner frågorna genom att skicka den näst högste personen i rang inom Marita Ulvskog, vår partisekreterare.

MOR OCH DOTTER

Min syster anna-Maria och hennes dotter Tilde.

MOR OCH DOTTER


Linnea. Linus och Tilde

Här är mina tre syskonbarn på samma bild:-)

Från vänster: Tilde, Linnea och Linus
Linnea. Linus och Tilde


ÄR HON INTE ETT CHARMTROLL?

ÄR HON INTE ETT CHARMTROLL?


TILDE, STOLT ÖVER NYA JACKAN

TILDE, STOLT ÖVER NYA JACKAN


TILDE IGEN

TILDE IGEN


TILDE, MIN SYSTERDOTTER

Visst är Tilde söt! Jag och mamma ska sköta henne nästa vecka. Hennes dagis är stängt då.
TILDE


LINNEA

Linnea, min brorsdotter.

Linnea


LINUS

Den här bilden är kanonbra.  Om jag får säga det själv. Som ni ser så är den också från början av maj...

LINUS


YTTERLIGARE FYND I KAMERAN

En riktigt bra bild på mmam från Valborgsmässoafton.

Mamma


FYND I KAMERAN

Insåg att jag inte är så duktig på att tömma digitalkameran. Det var bilder t.o.m från Valborg.

Här är min bror Peter och Linnea (min bror Pär-Lars dotter).
Peter och Linnea


RFSL OCH VALET

I sin blogg skriver Sören Andersson, ordf i RFLS, om partiledardebatten under Prideveckan. (Inlägget hittar ni här.) 

Sören skriver: "Tidigt i år beslöt förbundsstyrelsen i RFSL att vi ville ha en ren partiledardebatt under Stockholm Pride. Vi tyckte att det skulle vara intressant att för en gångs skull få höra vad partiledarna för de olika partierna tyckte och tänkte i HBT frågor, vad tycker de"

Han skriver vidare: "Många partier ville skicka någon annan än partiledaren. Vi ville ha partiledarna så vi ringde.  De som har valt att komma och debattera är Fredrik Reinfeldt Moderaterna, Maud Olofsson Centerpartiet, Lars Leijonborg Folkpartiet, Göran Hägglund Kristdemokraterna, Maria Wetterstrand Miljöpartiet, Lars Ohly Vänsterpartiet, Gudrun Schyman F! och Nils Lundgren från Junilistan."

Det är intressant att det för RFSL är viktigare vem som kommer än vad partierna tycker. Visst kan jag hålla med om att det är skit av Göran Persson att inte ställa upp på en sådan debatt, men det säger mer om honom som person än något om socialdemokraterna inställning. Men vi lever i ett demokratiskt samhälle och ingen ska tvingas till deltagande där man inte vill delta själv. Jag kommer ändå att se till att med skärpa framföra den kritiken intern inom partiet. RFSL erbjöds deltagande frå såväl MArita Ulvskog som en rad ministrar men tackade nej. Det visar att det inte var partiernas ståndpunkt som var det intressanta utan vilken stjärnglans man kunde få.

RFSL anordnar en partiutfrågning för varje parti, och då representeras många partier av representanter för HBT-världen medan vi Socialdemokrater visar hur viktiga vi finner frågorna genom att skicka den näst högste personen i rang inom Marita Ulvskog, vår partisekreterare.



ROLAND PANTZE

Hittade en mycket bra artikel i Norrbottens-Kuriren om arjeplogskonstnären Roland Pantze.

Här hittar ni artikeln!

HOPPAS FRANKRIKE VINNER!

Även om jag inte är intresserad av fotboll så håller jag på Frankrike i VM-finalen. Zinedine Zidane, Fabien Barthez är ju lite av kultfigurer tycker jag.

EN TREVLIG HELG

I helgen har det varit mycket att umgås med släkten. Min kusin och hans barn är på besök. Igår grillade vi. Som tur var passerade åskvädret innan vi skulle grilla och vi kunde till och med sitta ute och käka efteråt.


ÄNTLIGEN VM-FINAL

Och det är inte för att jag tänker titta...

Men nu kan livet återgå till det vanliga med normala TV-tablåer...



SNART HELG

Så underbart, helt enkelt. Ikväll ska jag på konsert med Sarek. Vet inte alls mer vad som ska hända under helgen!

STEFAN TORNBERG BLOGGAR OM SITT ARJEPLOGSBESÖK

I sin blogg har Stefan Tornberg, otroligt sympatisk Centerprofil i landstinget, bloggat om sitt Arjeplogsbesök. Hans inlägg hittar ni här:

Om kyrkan

Psalmtoppen i Racksund

Fantastiska Arjeplog från Galtispuodas topp

Vernissage på Skeppsholmen

Öbergaskolan anmäls för arbetsmiljöbrott

Enligt en artikel i Norra Västerbotten så anmäls skolan av Arbetsmiljöverket för brott mot arbetsmiljölagen i samband med en olyckshändelse mellan elever. Fick information av skolchefen när det hela inträffade och informerades då om att kontakt tagits med Arbetsmiljöverket, vilket förnekas därifrån.

Jag vet att jag påpekade direkt när jag fick vetskap om händelsen att detta skulle anmälas omgående, och då fick beskedet att kontakt tagits. Jag litar på detta helt och hållet. Att anmälan görs direkt till Arbetsmiljöverket är ju utomordentligt viktigt.

Datorlöst liv

Efter att ha levt datorlöst i en veckas tid så inser jag hur beroende jag blivit. Tappade bort mig fullständigt nyhetsmässigt och kom hem och insåg att jag till och med missat vilka som är i VM-final i fotboll. (Nu är det ju inte något som intresserar mig så där mycket.)

Det är mitt uppkopplingsbefirade liv som gjort att jag inte bloggat på ett tag. Och det har varit lite stressande...

Men nu ska det väl bli ordning på torpet för ett tag!

hits