Ja nu kan jag inte förtränga 40årsdagen längre ...

Ja nu går det liksom inte att förtränga längre. Även om jag ser fram emot att anordna en del fester i samband med att jag fyller år, så har jag nog innerst inne försökt förtränga det hela, dvs att 40årsdagen nu närmar sig med stormsteg.

Visserligen har jag lyckats ta tag i den första två festerna, och har bjudit in gästerna till dessa fester, men familjemiddagen är inte planerad och den stora festen finns än så länge bara på gästlistestadiet. (Redan upp på 48 personer som jag vill bjuda in.) Måste hitta en helg som passar, bestämma mig för hur festen ska organiseras etc. Jag är nog lite velig...


Kan inte bestämma mig om jag ska försöka hitta en lokal där jag kan fixa allt själv eller om man ska ha det på restaurang kanske. Känns dock lite av en overkill speciellt som jag tror vi har roligare på en mer privat fest! Men det finns ju ont om mysiga ställen man kan hyra. Funderade ett tag på byastugan i Jutis, men då ska ju folk ta sig dit och hem. Cafeterian på Medan är ju inte kul alls. Alla tips mottages tacksamt.


Sedan får jag ju frågan också om vad jag önskar mig. Känns ju lite fånigt att önska sig saker, men så sa Lena S en sak som fick mig att tänka om. Hon menade att det skulle vara smart lägga ut en önskelista på nätet, på min blogg, så folk får lite tips. Faller nog till föga för det argumentet. Problemet är ju bara att jag kan köpa mig det mesta av det jag vill ha och dessutom att jag ju är lite av ett designfreak vilket gör att det jag ofta vill ha kostar lite mer, och då är ju risken att man uppfattas som girig. Hmm...


Önskelista

Får försöka göra en liten lista som tips och inspiration till dem som inte kan motstå frestelsen att köpa mig en födelsedagspresent... ;-)


En salig blandning av sådant jag vill ha och inte borde skaffa mig, och kanske sådant jag borde ha men absolut inte vill köpa själv, men också sådant som faktiskt kan vara bra att haJ Vad som hör till vilken kategori får ni räkna ut själva...


DEN ULTIMATA EUROVISIONSAMLINGEN Allt vad man kan önska sig när det gäller Eurovision Song Contest. Över 25 000 MP3-filer... Läs mer här:
http://www.eurovision-dvd.com/giga.html

Martiniglas  - Drömmen är Amor Vincit Omnia från Orrefors, men dessa är hutlöst dyra så alternativen är Orrefors Street, Orrefors Intermezzo, Orrefors Avanti. (Då detta är min favoritdryck, och jag dessutom har den dåliga smaken att servera andra drinkar i denna typ av glas)

Delar till servisen New Wave från Villeroy&Boch dvs den vita varianten. Samlar på denna.


Bestick Gense Triad, så läckra bestick.

Småskålar Candy från Sea Glasbruk, vill ha skålar i alla färger! Så köp en skål i vilken färg du vill:-)

Delar ur serien Mine från Kosta Boda. Det är delarna i blått som gäller för mig.


Glaskonst av Ulrika Hydman-Vallien
exempelvis Open minds.


Gasolgrill har jag funderat länge på

Nintendo Wii Är jag barnslig eller, men Wii Sports är bara så kul!

En riktigt bra kupévärmare, den jag har värmer knappt någonting


Playstation 3 Tänk att kunna köpa låtar till SingStar;-)

En GPS, kan ju vara bra att ha...


Tapetseringshjälp,
jag är ju totalt ohändig.


Bra köksknivar.
Kvalitet är hela skillnaden.


Bra böcker
är aldrig fel.


En bärbar dator,
måste jag väl skaffa


Manschettknappar från Simon Carter Kolla in dessa på Smartstyle.se

Champagne är aldrig fel.


Delikatesser
Ripor vore ju inte helt fel. Eller fasaner (har alltid drömt om att få smaka det). Murklor, kantareller, hjortron, åkerbär etc är ju inte heller fel.


Nån mysig överraskningsutflykt eller upplevelse


En styling hos Mio Evanne
Han skulle få helt fria händer!!!


Längdskideutrustning
Det hade jag ju lovat mig själv att börja med.


En god middag


Att du gör mig sällskap på en utlandsresa,
självklart betalar jag min biljett själv.


Biljetter till Eurovision Song Contest


Kryssning på Östersjön


Halsbandet Coarvi av den samiska designern Erica Huuva, http://www.ericahuuva.se/ Eller halsbandet Garra Biegga med ripan som dekoration.

Flytthjälp när jag ska få i ordning lägenheten i Piteå, dvs om jag får tag på någon...


Flavorwave Oven Turbo
har lyckats stå emot TV-shop än så länge.


Lampan Kristall från Designbyrån Lyx
kommer jag nog aldrig ens få se. Hutlöst dyr!


OBS!!!
Detta är en lista utan inbördes rangordning...

Och än gladare blir jag bara om du kommer förbi på Daghemsvägen  tisdag eftermiddag eller tisdag kväll på en kopp kaffe med tårta!

Svar på insändaren "Ger slarvet högre skatt?"

Eftersom utrymmet att besvara insändare begränsas till ett visst antal tecken i tidningarna och insändaren berörde så många skilda områden så fanns inte chans att besvara allt i tidningen. Detta är dett kompletta svaret:

Politiskt spel förvillar?


Det är intressant att se hur förvirrad debatten i Arjeplog blivit på grund av det politiska spel som pågår just nu kring kommunens verksamhet, och det drev som bedrivs mot vissa av våra tjänstemän.


Jag är minst lika upprörd över det som hänt och det som inte fungerat. Men mitt fokus har varit att rätta till felaktigheter och se till att verksamheterna fungerar ändamålsenligt framåt. Inte gräva ner mig i det som varit. Anledningen till att jag ej kommenterat "affären" med kravrutinerna tydligare än jag gjort är att mina händer bakbands i och med att jag omfattades av utredningen. På grund av detta vet jag fortfarande inte vad politikerutredningen i sak kom fram till. Denna kunskap besitter endast Alf Sundström, Elisabeth Bramfeldt, Doris Johansson, Bosse Åberg och Kristina Sjögren. Därav min tystnad. För till skillnad från många andra aktiva i den här debatten så vill jag bara kommentera och uttala mig om saker jag med säkerhet vet. Det viktiga är att disciplinära åtgärder vidtagits i enlighet med gällande arbetsrätt. Arbetsrätten är för mig som socialdemokrat helig och ska ligga till grund för vårt agerande.


Om jag nu ska försöka nyansera debatten och förklara en del utifrån insändaren så kan jag börja med bygdemedlen för Busstationen. Det är riktigt att de sökts alldeles för sent MEN det innebär INTE att vi förlorar dessa pengar. Men det passar ju vissa personer att ge sken av att vi förlorat dessa pengar.


Vad det ska ha skett för försummelser kring VA till hotellet på Skeppsudden har jag ingen aning om. Där finns inga oklarheter med finansiering eller betalning för anslutningar. Ansökan om bygdemedel är inskickad och projektet ska hamna inom budgetram.


Vad gäller Pangea-bygget så har vi konstaterat att det bygget påbörjades utan att ett skrivet avtal fanns. Kommunstyrelsen har därefter fastställt tydliga rutiner för att detta ej ska kunna återupprepas och dessa rutiner efterlevs. Det finns ingenting som idag tyder på att budgetramen för bygget inte ska hålla.


När det gäller Silvermuséets tak så söktes bygdemedlen sent även där men till skillnad från Busstationen så är det ett pågående projekt. Hela projektet som försenats avsevärt - vilket i sig är oacceptabelt.


När det gäller uppgifter som begärts in till MBR-nämnden från och som inte inkommit i tid, innan nämnden nödgat se sig tvingade att utdöma viten, så är det naturligtvis helt åt skogen. Kommunen ska fullgöra sina åtaganden precis som vilken annan aktör. För att komma till rätta med dessa problem pågår ett arbete gemensamt mellan KS och MBR för att få sådana rutiner och relationer att fungera.


Ansvaret för att söka bygdemedel ligger på budgetansvarig. Det är lika viktigt att bevaka intäktssidan som utgiftssidan. Gemene man verkar tro att kommunchefen ska göra allt. Men vad har vi då de andra tjänstemännen till? Men det är klart. Det passar ju inte in i den kampanj och häxjakt man nu bedriver. Enda målet är ju att kommunchefens huvud ska rulla. En sådan häxjakt ställer jag inte upp på. Kommunchefen ska ha kritik för det han inte gör, men ska inte ställas till svars för andras tillkortakommande.


Men det är väl den lilla ortens baksida? Att alla vet bäst! Även om det man bara hör rykten om, och man granskar inte ryktena kritiskt. Och när dessutom vissa politiker på höga positioner spelar med i detta spel så ges det ju ryktena en trovärdighet också.


Jag blir ibland skrämd av den okunskap som finns om rollfördelningen och gränsdragningen mellan politiker och tjänstemän, såväl bland gemene man men också bland en del politiker. Det behövs en djup och ingående diskussion i Arjeplog kring målstyrning kontra regelstyrning. Vill vi ha tjänstemän som vågar göra sitt jobb? Då måste målstyrningen utvecklas och delegationerna utökas.  På så sätt kan ärendelistorna till nämnder och styrelser också kortas och fokus läggas på viktiga strategiska frågor i stället för driftsfrågor i detalj.


Visst har vi politiker ett ansvar för att se till att beslut verkställs, men vi kan inte i det dagliga arbetet gå runt och fråga enskilda tjänstemän om de gör sitt jobb, t.ex. om de läser sina mail, svarar på sina brev, svarar i telefon, skickar in bygdemedelsansökningar, överlämnar fordringar till inkasso, eller tar emot besök på sina kontor. Det ska bara fungera så länge det finns fastställda rutiner och policies. Det är först när vi uppdagar att det inte fungerar som vi kan gå in och korrigera rutiner och policies om det finns brister i dessa.


I insändaren undrar skribenten hur jag kan utgå ifrån att kommunchefen gör sitt jobb och om vi inte pratar med varandra. Till skillnad från skribenten så utgår jag ifrån att varje anställd i kommunen ska utföra sina arbetsuppgifter. Den misstro som du uppvisar är skrämmande. Utgår du från att alla missköter sina jobb? Är det en sådan människosyn vi ska bygga vårt samhälle och vår kommun på?


Den avskrivning som görs i bokslutet 2008 på grund av bristerna i fordringshanteringen är 824 000kr. Av dessa har en del kommit in under 2009 och kommer påverka 2009 års resultat positivt.


Det finns ingen som helst anledning att höja skatten på grund av dessa förluster. När det gäller behov av skattehöjningar är regeringens politik gentemot kommunerna och den allmänna konjunkturen ett större hot. Men skattehöjningar är alltid en nödlösning.


Jag vill tacka den person som skrivit insändaren för att jag i alla fall fått chansen att bemöta detta offentligt. På så sätt kan debatten nyanseras. Jag kan bara konstatera att skribenten är oerhört väl insatt i det interna politiska livet i kommunen. Misstänkt likt en politiker som vill blanda om korten ytterligare.


Bengt-Urban Fransson

Kommunstyrelsens ordförande (S)


hits