Inga skillnader i uppfattningar inom Socialdemokratin vad gäller friskolor???

I morse, på väg ner till Piteå, lyssnadde jag på radion och fick till min förvåning höra Marie Granlund i nyheterna uttala sig kring situationen inom socialdemokraterna kring friskoleföretag och vinstutdelningar.

Marie Granlund, som jag för övrigt gillar skarpt, sade: "Jag tror att vi alla är överens. Socialdemokraternas uppfattning är att de pengar som vi gemensamt via skatten har avsatt ska gå till skolan och inte till enskilda aktieutdelningar." Ett synsätt som hon fått stöd från vänsterledaren Lars Ohly Apropå Miljöpartiets avvikande uppfattning säger hon: "Jag tror också att Miljöpartiet, men det här är en diskussion som vi får ta, att Miljöpartiet också tycker att det är väldigt viktigt att man höjer kvalitetskraven i skolan."

Det blir lite som att blanda äpplen och päron i hennes resonemang. Det finns nog ingen som inte tycker att det är viktigt att vi höjer kvalitetskraven, men jag tror nog att vi är ganska många som inte ser vinstutdelningsfrågan för friskoleföretag som särskilt central i skoldebatten. Jag kan nog gå så långt att det även inom socialdemokratin finns många som ser det som självklart att privata företag måste få gå med vinst, även inom skolområdet, så länge de levererar den kvalitet på verksamheten som samhället kräver.

Slutsatsen blir helt enkelt att Marie Granlund har fel på en central punkt. Det finns skilda uppfattningar kring friskolor och vinstuttag. Men det är inget att skämmas för. Det är bara bra för den interna debatten.

Marie Granlunds avslutande ord i radiointervjun kan jag däremot ställa mig helt och hållet bakom: "Friskolorna har kommit för att stanna. Men till exempel vi säger så här att vi tycker att det är väldigt fel att fundamentala religiösa sekter får starta skolor. Vi säger att alla skolor måste ingå i ett gemensamt system och vi säger att de pengar som vi gemensamt avsatt för barn och ungdomars skolgång också ska gå dit. Och då är vi beredda att skärpa kvalitetskraven."

Det mest viktiga är att diskutera kvalitet i vad vi får ut för våra skattepengar. Om man får ut samma kvalitet i en friskola och i en kommunal skola med samma pengar och friskolan dessutom kan leverera vinst till ägaren så är väl det bra. lutsatsen kan ju i det fllet bara bli att den kommunala skolan är ineffektiv. Men skulle däremot inte friskolan leverera rätt kvalitet på verksamheten ska ingen vinst kunna utgå!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits