Imorse när jag simmade

I morse när jag simmade så kom jag att tänka på den artikel om mindfulness som jag läste före jul. Kom då att tänka på att en del tips i den artikeln faktiskt borde gå att tillämpa även när man simmade. Det handlade om att träna sig på att vara "mindful" eller närvarande i nuet som man kanske kan säga. Det handlar om att träna sig att vara närvarande på det sättet att man ska koncentrera sig på det som händer och sker just nu. Det var omvälvande på ett sätt när jag koncentrerade mig på att känna hur musklerna arbetade, hur jag andades, hur vattnet kändes mot kroppen, vilka ljud jag hörde etc.

Hela upplevelsen förstärktes mångfaldigt och det som jag tidigare på många sätt upplevt som monotont, enahanda och under långa stunder verkligen trist och innehållslöst blev mer än bara längd efter längd i simbassängen. Att plötsligt känna hur olika varmt vattnet var på olika ställen i bassängen gjorde ju det hela till en ny upplevelse och plötsligt kom jag på mig själv med att räkna ut var i bassängen jag befann mig bara utifrån temperaturen i vattnet. Och jag häpnade över hur ofta jag hade rätt, och detta bara utifrån upplevelsen av temperaturen.

Plötsligt så hade massor av längder lagts bakom mig och jag hade varit medveten om andra saker än det monotona simmandet bara för simmandets och träningens skull. Det var inte helt fel kan jag säga.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits