En helt fantastisk föreläsning

Ikväll har jag varit på en otroligt bra föreläsning på Silvermuséet. Det är Samtal för framtiden, dvs Sparbanken Nord i samarbete med kommunen, som anordnade en föreläsning om det goda värdskapet.

Föreläsningen handlade om vad som kännetecknar ett gott värdskap och vikten av ett gott värdskap, oavsett om det handlar om i en affär, i ett turistföretag eller om det handlar om när vi som kommunala företrädare möter medborgarna.

Finessen med föreläsningen var att den inte utgav sig för att komma med revolutionerande idéer utan satte in saker, vi redan visste med sunt förnuft, i ett sammanhang. Katarina Bergström, föreläsaren, slog inte in öppna dörrar utan arbetade mer för att ge oss råg i ryggen att våga förbättra vårt värdskap och framförallt bli medvetna om vårt värdskap.

Essensen i föreläsningen är att alla ska vara medvetna om att vi är bärare av helheten och om vi brister i värdskap i våra delar så påverkar det helhetsbilden av Arjeplog.

Jag pratade med Micke på Sparbanken efteråt och vi var rörande överens om att det måste bli en fortsättning på värdskapsdiskussionerna.

Det jag kan bli besviken på är att det en sådan här kväll är väldigt få företrädare för turistnäringen och handeln på plats, dvs de som tydligast har nytta av en sådan här föreläsning.

Själv hade jag fått kommunchefen att kalla ut de kommunala företrädare som oftast möter medborgaren. Detta med ett gott värdskap ligger helt i linje med det arbetssätt jag vill ska få genomslag i alla våra förvaltningar, där medborgaren i alla lägen ska känna att vi finns till för medborgaren och att vårt serviceuppdrag är det mest centrala. Där kommer arbetet att fortsätta med dialoger kring hur kan vi uppnå ett gott värdskap i mötet med medborgaren.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits