Calle Norléns krönika i Aftonbladet "Glesbygden måste bli mer gay"

Eftersom krönikan inte fanns i Norrlandsupplagan så kommer den här:

Vad har jag gemensamt med en homo lastbilschaufför i Älvsbyn?

Tja, vi är båda homo.

Och norrlänningar.

Punkt.

Stockholmsperspektivet i media dominerar, inte minst bilden av gayvärlden. Alltför lätt kan man få för sig att den enbart består av vip-vimlare som när de inte sjunger i Melodifestivalen inreder varandras vindsvåningar på Östermalm


Eftersom det var så längesen jag själv lämnade Norrland behöver även jag påminnas om att homon utanför Stockholm inte nödvändigtvis bor i Barcelona eller New York.

Man kan också bo i Arjeplog.

Som Bengt-Urban Fransson.


Jag trängde mig in i en knökfull liten sal på Kulturhuset, som denna vecka kallas Pride House och håller seminarier och föreläsningar för festivalbesökare som vill ha mer än öl och gaydisco.

Vill Bengt-Urban Fransson dricka öl på gaydisco får han åka 23 mil till Piteå.


Om nu Piteå råkar ha en fest den månaden, vilket i så fall är tack vare oförtrutna kämpar som Mikael Holmgren. Han är ordförande i RFSL Ungdom Nord, världens geografiskt största gaydistrikt (från Dalarna och uppåt) som hålls vid liv av åtta eldsjälar.

  

Vi bortskämda nollåttor, som 365 kvällar om året kan springa ned och kindpussa likasinnade på nån bar, flämtade i den lilla hörsalen när Bengt-Urban och Mikael berättade om machokultur à la filmen Jägarna eller en vardag nedsmetad av nynazistiska klistermärken.

Det ska fan vara homo i glesbygd.


Ändå är de privilegierade på sina orter. Bengt-Urban är förvisso Arjeplogs enda (!) öppna homo, men också kommunalråd med kontaktnät och ekonomiska möjligheter att regelbundet åka ned till Stockholm och böga loss. Mikael har med sitt orädda utspel och utseende blivit lokalkändis i Piteå och därmed en social magnet.


För den isolerade lastbilschauffören i Älvsbyn återstår bara kontakter på nätet. Där han - eller hon - förmodligen varken vågar framträda med ansiktsbild eller eget namn.


Och själv klagade jag senast i går över att det är så jobbigt att välja mellan alla olika cocktailbjudningar och megafester.

Calle Norlén


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits