Vinterväghållning av vägarna och nollvisionen

Idag när jag åkte hem från Vilhelmina, först i ganska ymnigt snöfall och snörök och sedan när det upphört vidare på oplogade vägar, så kunde jag inte annat börja fundera på om Vägverket har någon ny policy vad gäller plogning. Det är i alla fall oerhört upprörande hur illa det plogats och vilken tid det tar innan det görs. Det här var ju ändå på eftermiddagen och det hade ju snöat hela dagen.

Någon jag pratade med trodde att Vägverket infört en policy att man inte plogar förrän det slutat att snöa, men så idiotiska kan de inte vara. Men idag kunde jag ju konstatera att man inte plogat trots att det måste varit timmar sedan det slutat snöa.

Vi borde göra uppror!

Det här är ett hån mot vägverkets nollvision vad gäller allvarliga skador. Eller kanske jag missuppfattat nollvisionen. Först var det idiotin med att byta ut de orangea reflexkäpparna mot vägruskor och nu dålig plogning. Man börjar ju fundera...

Nollvisionen kanske innebär noll insatser mot faror...

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits