Möte med utredare från Diskrimineringsombudsmannen

Imorse, innan jag åkte till Vilhelmina, träffade jag två utredare från DO. De håller påmed en utredning kring diskriminering av samer utifrån ett upplevelseperspektiv, dvs samers upplevelse av diskriminering. Jag är förvisso av den uppfattningen att det är individens upplevelse av diskriminering som är det centrala när det bgäller diskussioner kring diskriminering men jag kan tycka att de samtidigt gör det lätt för sig.

Jag kan också förvånas över en del av de frågor de ställde, eftersom de så tydligt var färgade av ett urfolksperspektiv. Ett exempel är när vi diskuterade rennäringens framtid och jag menade att samerna måste öka förädlingsgraden för att uppnå högre lönsamhet i sina företag. Då frågade de vad kommunen gjorde för att öka intresset för renkött och för att stödja utvecklingen av renskötselföretagen så att kan överleva eftersom de är grunden för sametnas överlevnad ur ett urfolksperspektiv. Jag har svårt att se detta som ett kommunalt ansvar. Detta borde åligga staten.

I övrigt var det ett intressant samtal med många tankeväckande perspektiv och idéer. Det finns onekligen en rad enkla saker vi kan göra för att exempelvis lyfta fram det samiska språket etc.

Kommentarer:
Postat av: Hasse

Roligt att se att du är igång på bloggen igen!
Men hallå varför ska Svenska staten för våra gemensamma "skattepengar" göra reklam för renköttet för att öka efterfrågan?
Lika tokigt som att Franska staten gör reklam för franska viner.
Ja nu får väl dom Franska vinodlarna trots allt EU bidrag för sin versamhet, vilket i min mening är helt felaktigt.

2007-12-06 @ 08:15:50

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits