Extra kommunstyrelsesammanträde imorgon ang flyktingmottagande

I morgon hålls ett extra kommunstyrelsesammanträde inför kommunfullmäktige den 26/11. Detta för att behandla frågan om vi ska föreslå kommunfullmäktige att säga ja till att ta emot ensamkommande flyktingbarn och eventuellt också säga ja till generellt flyktingmottagande.

För egen del ser jag det som självklart att vi redan idag kan säga ja till att ta emot ensamkommande flyktingbarn. Det tycker jag, och Socialdemokraterna, att fullmäktige kan säga ja till redan den 26/11. Frågan om generellt mottagande anser jag att man kan vänta med till februarifullmäktiget om det inte finns särskilda skäl som gör det fördelaktigare att sluta avtalet innan nyår. Men idagsläget ser jag inga sådana skäl.

För min del ser jag det som självklart att vi även ska ta vårt ansvar för det generella flyktingmottagandet också, nu när vi har infrastrulkturella förutsättningar för att klara det.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits