KVÄLLENS FINALBETYG!

Här är då mina tankar inför kvällens final!

1. Bosnien & Herzegovina, Rijeka bez imena, Maria ?
Sestić (++++)

Vacker och smäktande balkanballad i ett etniskt smakfullt poparrangemang. Ett innerligt vackert framförande förstärker bidraget, och vem faller inte för smäktande stråkar och en maffig instrumental tonartshöjning. Men risken är att den här kommer att drunkna bland alla andra öststatslåtar.

2. Spanien, I love you mi vida, D'nash (+++)
Här kommer ytterligare en av G:sons bidrag ute i Europa. En lättsam latinopopschlagerdänga som kanske andas lite av gårdagens beat och trender. Men bandet kan både sjunga och dansa och det gör att bidraget ändå känns fräscht på nåt sätt. Men denna kommer nog att falla långt ner tack vare öststatsdominansen i år. Har tappat ett plus under veckans lyssningar.

3. Vitryssland, Work your magic, Koldun (+++++)
Här är en av The Arks främsta motståndare. En genomarbetad och lättillgänglig poplåt i snygg förpackning framförd av en bildskön yngling som sätter många hjärtan i brand. Det enda som stör är öststatsengelskan, men det kommer inte att hindra folk att rösta. Det har vi lärt oss sedan förr. En klar vinstaspirant ikväll ävwen om framförandet i torsdags inte var det starkaste! Men det kan ändå räcka hela vägen fram

4. Irland, They can?t stop the spring, Dervish (+++)
Irland förnekar sig inte i dessa sammanhang. Folkmusikinspirerat och vackert, men ack så förutsägbart. Ändå ganska så tilltalande och framförallt lättillgängligt. Kommer att placera sig någonstans i mitten. Måste ändå säga att det är lite coolt att ett band som uppträtt i Arjeplog nu står på Eurovisionscenen. Den här låten växer och kommer nog att spelas mycket på P4 skulle jag tro. Med jurysystem hade den varit livsfarlig.

5. Finland, Leave me alone, Hanna Pakarinen (++++)
Detta är ett av de starkare bidragen som Finland skickat. Låten och framträdandet känns gediget även om det kanske saknar lite power och intensitet. Finland kommer nog inte att göra bort sig i år heller utan kommer nog dra hem en del poäng. Men sångerskan är bättre än låten.

6. Makedonien, Mojot svet, Karolina (+++++)
En av mina absoluta favoritlåtar. Tror tyvärr inte på vinst, speciellt som låten nu delvis framförs på engelska vilket gör att den tappar stor del av magin. Folkmusikinspirerad powerschlager med läckra ethnoslingor och suggestiv takt i refrängen. Hamnar nog på övre delen av startfältet tack vare de välförtjänta balkanrösterna! Sedan gör Karolina ett starkt intryck på scen och hela framförandet känns äkta och gediget.

7. Slovenien, Cvet z juga, Alenka Gotar (+++)
Bombastiskt och svulstigt försök till operapop som tyvärr faller platt till marken. Dryper av balkanvemod förpackat i förtäckt dansbeat. Många tycker nog detta är pampigt och vackert men jag saknar det lilla extra. Minns ni Nostalgija? så förstår ni vad jag menar! Detta är ett av de bidrag som fått höjt bidrag efter framförandet i semifinalen. Helheten kändes bättre på scen än i förhandsvideon. Konceptet fick en starkare innebörd och Alenka är urstark på scen.

8. Ungern, Unsubtantial blues, Magdi Rúzsa (+++)
Sentimental, suggestiv och snygg blues som framförs på ett fantastiskt sätt av kvällens coolaste röst. Kanske inte rätt i sammanhanget men kommer nog ro hem en hel del kvalitetsröster. Men är nog för udda och för stillastående för att ro hem totalsegern. Dessutom var framförandet i semifinalen urtrist. Det drar ner betyget från en fyra till en trea.

9. Litauen, Love or leave, 4 fun (++)
En ganska intetsägande låt i midtempo i bossanovastuk som aldrig lyfter. Kommer nog att få det svårt att lyfta från resultatlistans nedre hälft. En låt som helt enkelt passerar revy utan att lämna några större spår i ditt minne. Detta kan hamna sist helt enkelt!

10. Grekland, Yassou Maria, Sarbel (++++)
Kvällens mesta Ricky Martin-latinolåt skriven av ytterligare en exporterad svensk kompositör. Dansant låt som kommer att gå varm på många discon i sommar. Låten har lyckats skrapa till sig ytterligare ett plus under veckans lyssningar. En riktigt bra sommarlåt är det. Låten är snyggt producerad och killen kommer dra hem röster i alla läger! En låt som nog kommer sluta topp10 alla gånger.

11. Georgien, Visionary dream, Sopho (+++)
Folkloreinspirerat á la Enya och en stor dos Björk kan också skönjas. Suggestivt och läckert i många stycken, men kanske nog så segt. Bör ändå kunna göra Georgien rättvisa i landets första försök om hon bara håller måttet på scenen. Aspirerar på ungdomsrösterna ikväll och kan nog ta en del. Jag är så glad att den här gick till final. Kommer nog att sluta nedre halvan av mittfältet tyvärr. Men jag gillar verkligen konceptet på scen. Det är annorlunda och läckert!

12. Sverige, The worrying kind, The Ark (+++++)
Här är kvällens bästa scenshow, mest smittande och insmickrande låt och dessutom kvällens i särklass största scenpersonlighet. Allt känns äkta och andas kvalitet. Det borde räcka långt, mycket långt helt enkelt. Får väl erkänna att det är första gången sedan 1999 Sverige finns med i min satsning på spelkupongen. Och jag hoppas verkligen vi vinner - för i år är vi helt enkelt bäst. Men vi är inte ohotade!

13. Frankrike, L'amour á la française, Les fatals picards (+++)
Detta är en mycket udda låt för att vara från Frankrike. Tänk att de äntligen vågar visa sig ironiska mot sig själva. Detta förpackat i ett ganska catchy paket som ändå har sin charmFrån början tyckte jas att detta inte var en låt man lyssnar särskilt många gånger på, men det har jag fått omvärdera. Det är charmig men kommer nog ändå att försvinna i mängden och hamna långt ner.

14. Lettland, Questa notte, Bonaparti.lv (+++++)
Jag har totalkapitulerat inför denna låt trots den skrala sånginsatsen och det fruktansvärda italienska uttalet. Jag helt enkelt bara älskar låten! Låten är supergenial och kommer nog att skrälla, dvs om den inte totalfloppar. Men efter The Arks låt är det den här som snurrar mest hos mig. Jag blir bara glad och varm inombords av den här låten.  Jag faller mer och mer för varje dag som gått och jag tror att den här verkligen kan vara med i slutstriden om segern och om jag unnar någon att besegra Sverige så är det Lettland. Att låten är svensk gör ju inte saken sämre heller! Det som oroar mig är deras fruktansvärda utstyrsel på scen. Kan ingen hjälpa dem till nåt bättre! Det är det som kommer att fälla Lettland tror jag!

15. Ryssland, Song #1, Serebro (++++)
Ryssland blir livsfarliga, även om jag tycker låten blir nog så ensidig i längden men det här är modernt, välproducerat och kommer nog dra röster. I de svenska deltävlingarna hade den nog ändå slutat på en femte plats - dvs t.o.m. utanför andra chansen!. Men låten blir nog en hit - en riktigt stor hit. Aspirerar på vinst om detta bara håller live! Men för egen del så tröttar jag på den redan.

16. Tyskland, Frauen regier'n die Welt, Roger Cicero (+++)
Detta är Frankie á la Tyskland och á la 2000-talet. Ett ganska gulligt och medryckande bidrag i swingförpackning. Men inte är det här någon vinnare även om den kommer sluta förvånansvärt högt är jag rädd. Storbandsjazz har många fans runt om i Europa. Detta var inte en av mina favoriter från början men den är lyssnarvänlig. Sen önskar jag att jag förstod texten. Den är nog riktigt fyndig. Bland annat nämns Posh och Beckham.

17. Serbien, Molitva, Marija Ŝerifović (+++++)
En oerhört vackert vemodig balkanballad i snygg förpackad produktion. Den här kommer vara med i slutstriden om segern och kan mycket väl ro hem det i slutändan. Låten har allt  -  flöjtsolon, suggestiva trummor och en klockren tonartshöjning. Tillsammans med Vitryssland största hotet mot en svensk seger. Det som kan fälla Serbien är sångerskan utseende och framträdande. Men jag tror det håller hela vägen fram till seger för Serbien ikväll. Det är helt klart en av årets bästa låtar. Och det vore bra för kvalitetstänkandet i tävlingen.

18. Ukraina, Dancing lasha tumbai, Verka Serduchka (+)
Detta tyckte jag till en början var en helt fruktansvärt dålig låt, men där jag tvingats acceptera att den har sina solklara poänger. Allt framfört av en fruktansvärt smaklös druga som är för mycket av allt Trots detta är det en låt som jag hoppas att Europa totaldissar, men jag är rädd att den kan skrapa ihop en hel massa protes- och festtröster och kamma hem segern ikväll. Detta är favoriten på bettinglistorna just nu. Måtte detta inte gå och vinna!!! Då har vi bara skämtbidrag i nästa års tävling.

19. Storbritannien, Flying the flag, Scooch (+++)
Detta är en låt som jag helst av allt skulle hata men jag kan inte annat än småle varje gång jag hör den. Refrängen sätter sig som klister och jag kommer på mig gång på gång att nynna på refrängen. Men den borde sakna vinstchans. Den är inte nog stark för att kunna nå till topps. Varning - låten blir bättre och bättre ju mer man hör den. Kan bli en sommarhit!

20. Rumänien, Liubi Liubi I love you, Todomondo (++++)
Många tycker att detta är ren dynga och kvalificerat röstfiske. Och det är det säkert. Men jag har ändå fått inse att jag har fallit för charmen i låten. Det är en bra melodi, och artisterna är urcharmiga. Sedan verkar de ha självdistans och framför det hela med skön ironi. Och det räcker för mig. Blir glad om de kommer bland de tio bästa - det är de värda! Fenmte pluset ligger mycket nära för mig. Detta är tillsammans med Sverige och Lettland den låt jag lyssnar mest på.

21.  Bulgarien, Water, Elisa Todorova & Stojan Yankoulov (++)
Detta är en mycket mystisk och samtidigt lite suggestiv folkloreinspirerad låt, i ett försök till modern förpackning. Känns lite krystad och tillrättalagd. Tog sig till final trots ett svagt framförande i torsdags. Men låten växer och den känns fräschare och fräschare ju mer man lyssnar på den. Kommer nog ändå att föra en tynande tillvaro under kvällens röstning.

22. Turkiet, Shake it up shekerim, Kenan Doğulu (+++)
Detta andas mycket Tarkan och Sertab samtidigt som det känns väldigt mycket som amerikansk slätstruken MTV-pop som vridits ur samma trasa tusentals gånger. En av de modernaste låtarna trots allt och det kan bära längre än man tror om han bara gör ett bättre framträdande ikväll än i torsdags.

23. Armenien, Anytime you need, Hayko (++)
Detta är en ganska så intetsägande öststatsproduktion efter givet recept som varken har intressant kryddning eller några särskilt upphetsande eller överraskande ingredienser. Varken bra eller särskilt dåligt. Frågan är väl hur länge man orkar lyssna innan man börjar tänka på annat.

24.   Moldavien, Fight, Natalia Barbu (+++)
En dramatisk öststatspoplåt framförd av en duktig sångerska som verkligen lägger ner hela sin själ i låten. Intensiteten i framträdandet kan kanske rädda den här till en hyfsad placering även om jag inte tror på det. På det hela taget ganska så ointressant. Och hur är människan klädd. Hon tar priset för osmakligaste och fulaste klädsel.

Vilka slåss då om segern ikväll?

Jag tror på:
Serbien
Ukraina
Lettland
Sverige
Vitryssland
Ryssland

Kvällens mesta outsiders:
Rumänien (kan hamna högt och likaväl sluta sist)
Tyskland (storbandsjazz á la swing med kvalitetssång kan gå hem såväl i öst som väst)

Kommentarer:
Postat av: Nathalie

Vilken sammanträffande! Under ESC-kvällen firade vi med vänner (som vi firat ESC sedan typ 10 år tillbaka med). Vi tippar alltid 1-5 och lägger i en låda. Om man sätter rätt placering får man två poäng, förutom ettan som ger tre poäng. Om man har med en låt bland de fem bästa fast fel placerad får man ett poäng. Lång inledning för att komma till sammanträffandet... Min lapp för kvällen såg ut så här:
1. Serbien
2. Ukraina
3. Lettland
4. Sverige
5. Moldavien

Ganska lik ditt tips... Jag vann förövrigt med den lappen. Alla var detta år urusla på att tippa!
Kram Nathalie

Postat av: Duv LG Lech

Hej. Föreslår att du också pingar portalen www.s-bloggar.se
Ha en bra dag!

2007-08-22 @ 10:52:27

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits