ÄNTLIGEN FINALDAGS!

DÅ ÄR VI FRAMME VID AVGÖRANDET I GLOBEN!

Efter sex långa veckor med delfinaler och Andra chansen så är det nu äntligen dags för det som verkligen räknas, nämligen finalen. Och till skillnad från de övriga lördagaren är det nu allt eller inget som gäller. Det är vinna eller försvinna ur ESC-sagan för i år som gäller. För musikaliskt och på hitlistorna och i radio kommer många av dessa låtar att leva vidare längre än till i maj när ESC-2007 tar slut.

1. A little bit of love, Andreas Johnson

++++

Okej, låten blir bättre för var gång man hör den men jag kan fortfarande inte komma undan att jag tycker låten är tråkig. Den passerar revy när jag lyssnar på skivan och den fårmig inte att bli varm och glad inombords. Utan Andreas Johnson hade låten stått sig helt slätt i konkurrensen men har tar den nog upp på övre halvan i resultatlistan.

2. För att du finns, Sonja Aldén

+++++

Här kommer kvällens höjdpunkt på många sätt. En underbar låt och ett fantastiskt framförande. Gör hon ett lika bra framträdande som i Nyköping kan den här hamna hur högt som helst! Det här skulle kunna hålla långt i Helsingfors. Helt klart!

3. Samba sambero, Anna Book

+++

Tyvärr Anna, ikväll räcker inte det här särskilt långt. Kommer nog att hamna i bottenskiktet. Men det är härligt med vilken glädje låten framförs. Man blir glad i alla fall.

4. When the night comes falling, Sebastian

++++

Låten är helt okej men Sebastians framträdande stör mig. Han känns oinspirerad och kylig och når inte fram till mitt hjärta i alla fall. Egentligen är denna låt bättre än Andreas Johnsons men faller på ett sämre helhetsintryck.

5. Trying to recall, Marie Lindberg

+

Jag förstår fortfarande inte vad den här låten har i globen att göra. Det är bara urtrist. Orkar inte koncentrera mig på att lyssna hela låten ut och den lämnar absolut inga spår hos mig. Slutar nånstans på nedre halvans övre del, tack vare Askungerösterna. Borde hamna sist!

6. Cara mia, Måns Zelmerlöv

+++++

Är det någon förutom Sonja som ska kunna utmana The Ark på allvar så är det Måns. Det är en låt vars refräng är lika smittsam som vinterkräksjukan och som dessutom lyckas hålla sig kvar. Det är ett nummer som förmedlar energi och glädje och som skulle fungera utmärkt i Helsingfors. Jag blir riktigt glad varje gång jag hör den!

7. Jag tror på människan, Tommy Nilsson

+++

Det här har vi hört Tommy göra förut, med den skillnaden att då var det nytt och fräscht. Idag känns det som en helt okej fläkt från förr men som inte skapar särskilt stora känslomässiga svallvågor och inte ritar annat än lätta spår i sanden som utplånas av minsta våg som når land. Tyvärr finns risken för en jumboplacering för herr Nilsson i år.

8. Vågar du, vågar jag, Sanna Nielsen

+++++

Den här sången växer och växer och växer för varje gång jag hör den. Sanna är ett utmärkt artistval till denna låt som hon verkligen har förmågan att ta fram varje kvalitet ur. Hon lyfter låten på ett helt fantastiskt sätt och har förmågan att se ut som om hon njuter av varje sekund under hela låten. Och sedan är uppbyggnaden magisk på så sätt att låten växer precis hela tiden fram till sluttonen. Den här kan skrälla!

9. I remember love, Sarah Dawn Finer

++++

Jojo, den här låten är utmärkt och Sarah är en fantastisk artist. Det är en otroligt vacker ballad med otroliga kvalitéer men det känns ändå som om pricken över i saknas. Denna låt skulle ha tagit hem en promenadseger i vilken medelhavsfinal som helst men kommer inte räcka hela vägen fram här. Men i Helsingfors skulle den funka.

10. The worrying kind, the Ark

+++++

Här finns allt! Glädje, värme, distans, humor, musikaliska kvalitéer, en intressant grupp och ett fantastiskt framträdande. Det här gör mig supervarm och bara innerligt glad från första tonen. The Ark måste bara vinna! Så är det!
Hur går det då ikväll?


Ska jag tippa hur jag tror det går så blir tipset:

1. The ark
2. Måns Zelmerlöv
3. Andreas Johnson
4. Sonja Aldén
5. Sebastian
6. Sanna Nielsen
7. Sarah Dawn Finer
8. Marie Lindberg
9. Anna Book
10. Tommy Nilsson

Ska jag lista efter hjärtat så blir listan:

1. The Ark
2. Sonja Aldén
3. Måns Zelmerlöv
4. Sanna Nielsen
5. Sarah Dawn Finer
6. Sebastian
7. Andreas Johnson
8. Anna Book
9. Tommy Nilsson
10. Marie Lindberg

Kommentarer:
Postat av: *hemlis*

Hej!
Det var väldigt bra skrivet tycker jag!
Ha det gott!
//jag

2007-04-24 @ 22:42:15

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits