ANDRA CHANSEN - SVÅRT ATT TIPPA MEN SPÄNNANDE

ANDRA CHANSEN - DUELLERNAS AFTON


Så är det äntligen dags för Andra chansen, i nytt format och äntligen mer spännande än förr. I år är det cupformat i Andra chansen och det är det som skänker hela anrättningen sting. Det är kamp sång mot sång, artist mot artist och framförande mot framförande.

DUELL 1

Elin Lanto med Money mot Jessica Andersson med Kom

Här är en av kvällens jämnaste och mest ovissa dueller. Mitt hjärtas röst säger med enorm intensitet Elin men mitt förnuft säger mig att Jessica nog kan ta hem den här duellen. Elins nya scenkläder är urläckra och hon gör ett säkert intryck på scenen, men Jessica är rutinerad och säker. Låtmässigt är Elins låt betydligt mer intressant än Jessicas som jag tycker är nog så kylig.

DUELL 2

Jimmy Jansson med Amanda mot Sanna Nielsen med Vågar du, vågar jag

Den här duellen tycker jag är solklar. Sanna vinner på knock i första ronden. Hon är en gudinna på scen och har kvällens mesta schlager och det tror jag kommer fälla avgörandet här. Jimmy charmar säkert alla flickhjärtan men jag tror inte det räcker hela vägen fram. Rent personligt så upplever jag hela hans framträdande som krystat och hysteriskt. Sannas röst som för övrigt passar låten utmärkt lyfter helheten till himmelska höjder. Jag tror hon, tack vare den ultimata lottningen, tar sig hela vägen till Globen.

DUELL 3

Uno&Irma med Godmorgon mot Sonja Aldén med För att du finns

Även i denna duell borde utgången vara solklar. Sonja aldéns mäktiga och innerliga ballad borde sopa banan med Uno&Irmas lätta radiopop. Hennes mäktiga scennärvaro och förmåga att gå igenom kamerorna borde också hjälpa till en hel del. Man får hoppas att inledningen för Sonja blir mindre nervös ikväll så att hon sätter låten från första sekund. Det smärtar mig som djup Nanne-fan att säga att jag tror att Sonja blir kvällens andra Globenresenär. Efter utslagningen av Uno&Irma så ror hon nog hem nästa duell också.

DUELL 4

Nanne Grönvall med Jag måste kyssa dig mot Magnus Uggla med För kung och fosterland

Detta är kvällens mest ultimata rysare. Två folkkära artister med starka låtar. Hur ska det sluta? Ja det är minst sagt svårt att förutspå. Nannes byte av scenkläder tillför något extra och hon är en fighter ut i fingerspetsarna medan Ugglas coola attityd är hans stora tillgång. Att folk nu har chansen att få höra låtarna igen tror jag talar till Nannes fördel. Den låten är inte lika direkt som Magnus Ugglas. Skulle jag sätta allt på spel och gissa så väger det över till Nannes fördel men sedan kommer det inte att räcka mot Sonja i slutet. Tack vare en mardrömslottning så får Nanne se 2007 års schlageräventyr ta slut ikväll. Och mitt hjärta gråter.

SEMIFINALDUELL 1

Om det nu skulle gå som jag tror:
Jessica Andersson med Kom mot Sanna Nielsen med Vågar du, vågar jag

Då vinner Sanna klart. En stark schlager med attityd i framförandet mot en blek Jessica Andersson med svag låt räcker till seger för Sanna.

SEMIFINALDUELL 2

Om det nu skulle gå som jag tror, och i det här fallet också vill, så att semifinalduellen ser ut så här:
Sonja Aldén med För att du finns mot Nanne med Jag måste kyssa dig

Med den enormt starka balladtrend som genomsyrat årets tävling och den urstarka ballad som Sonja har så tror jag att det kommer att knäcka Nanne i denna superduell i kväll. Jag hade önskat att de vore på varsin halva av duellfältet så att de båda kunnat gå vidare. Detta är kvällens moraliska Globenresenärer. Men så kan det ju inte bli. Mitt hjärta lider med Nanne. Verkligen!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits