Recensioner av låtarna i semifinalen

Här kommer mina recensioner av låtarna i semifinalen! Eftersom jag ligger inlagd för astmabehandling på Vårdcentralen, och saknar Internetuppkoppling, så fick jag inte ut recensionen igår. Men bättre sent än aldrig! Låtar markerade med * är de som gick vidare till finalen.

Recensionerna för lördagens final publiceras lördag morgon! De måste publiceras i Norra Västerbotten först.

1.     * ARMENIEN, WITHOUT YOUR LOVE, ANDRÉ, +++

Etniskt färgglad lättpop á la Östeuropa med en envis refräng som kanske blir lätt tröttsam efter ett tag. Utan den etniska touchen skulle låten varit trist och karaktärslös. Nu är den helt ok! Mycket kommer att bero på framträdandet om helheten blir okej eller en totalflopp.

2.     BULGARIEN, LET ME CRY, MARIANA POPOVA, +++

Början på låten är urläcker med “Hani-körerna”, men sedan tappar låten fart och dramatik ju längre låten går. Låten saknardet verkliga lyftet och man väntar på när det verkliga drivet ska komma. Men det kommer aldrig. Sångerskans röst är verkligen läcker och tillför låten en hel del.

3.     SLOVENIEN, MR NOBODY, ANZEJ DEZAN, +++++

Detta är verkligen superbra! En vinnaraspirant av rang. En dramatisk uptempolåt som har en supereffektiv refräng som helt enkelt sitter som smäck. Låten växer från börja till slut, och dessutom för varje lyssning. Den enda faran är att Anzej blir övertänd och blir alltför hysterisk på scen. Om inte, så är det här en klar Top 5-aspirant.

4.     ANDORRA, SENSE TU, JENNY, +++

Andorra levererar i år en uptempoballad med dramatisk refräng och tyvärr supertrista verser. Sångerskans mycket speciella röst passar enormt bra till låten och lyfter den från en tvåa till en trea. Detta är en låt som kan överraska och knipa en av de sista finalplatserna om allt stämmer på scen, men ananrs bör den vara chanslös.

5.     VITRYSSLAND, MUM, POLINA SMOLOVA, +

En hopplöst tråkig låt med alldeles för dominerande gitarrer i början av låten som tar bort fokus i låten. Tråkig Britney-refräng utan karaktär och känsla, och som låter som något som blivit över. Det här är bara fruktansvärt intetsägande och trist.

6.     ALBANIEN, ZJARR E FTOHTE, LUIZ EJLLI, ++

Etnisk låt som nog är alltför etniskt för att passa hela Europa för att lämna några stora spår efter sig i den europeiska schlagerhistorien. Låten verkar helt enkelt sakna koncept och bärande tanke. Luiz, som tydligen är megaidol i Albanien efter deras IDOL-upplaga, har en helt okej röst men här räcker det helt enkelt inte till. Man måste ha en låt också!

7.     BELGIEN, JE T’ADORE, KATE RYAN, +++++

Här har vi en av årets riktiga vinstkandidater. Genuint bra poplåt förpackad i en läcker alleuropeisk ytterrock i one-size fits all. En av årets sommarhittar – redan nu! Kanske är det den svenska touchen, låten är svenskskriven, som gör att jag att faller totalpladask? En varning måste dock utfärdas för ett stelt och tråkigt scenframträdande (enligt källor i Aten), Stämmer det så blir det ingen vinst – men en finalplats är ändå given!

8.     * IRLAND, EVERY SONG IS A CRY FOR LOVE, BRIAN KENNEDY, ++++

Irland hånas av många för den här balladen, som upplevs som trist och gammal. Det tycker jag är ruskigt orättvist. Brian sjunger fantastiskt och låten är vacker. Texten passar verkligen till melodin och lyfter fram melodin på ett föredömligt sätt. Den här kan totalöverraska – i båda riktiningarna. Själv så hoppas jag på en positiv överraskning eftersom jag gillar den.

9.     CYPERN, WHY ANGELS CRY, ANNETTE ARTANI, ++++

Denna låt anklagas för att vara utstuderad och konstruerad, rent utav spekulativ, för att ragga röster med en sentimental text. Men jag kan bara erkänna att jag har fallit pladask för såväl låt som sångerska.

10.                         MONACO, LE COCO-DANCE, SEVERINE FERRER, ++++

Det här rä kanske inte någon av de riktiga tungviktarna I startfältet men den förmedlar pur glädje som verkligen smittar av sig. Det är ett framgångskoncept historiskt sett. Sedan kan jag inte anant än att fängslas av refrängen. Men jag är uppenbarligen en av få som är särskilt positiv till denna låt, det vet jag och därför tror jag inte heller att den kommer att nå finalen. Men en sak är klar, den monegaskiska låten får mig att längta till sommar, kritvita stränder vid Medelhavet, kokosolja och ett dopp i det blå!

11.                         * FYR MAKEDONIEN, NINANAJNA, ELENA RISTESKA, +++++

Dramatisk uptempolåt med etniska slingor som ger låten en väldigt speciell karaktär. Detta är en kvalitetslåt som haft en solklar vinstchans för ett par år sedan. Nu känns det mer som en kopia på något som redan vunnit i och med Ruslana. Och det är inte fräscht! Men en solklar finalaspirant är det helt klart!

12.                         POLEN, FOLLOW MY HEART, ICH TROJE, ++++

Endera så älskar man den här låten eller så hatar man den. Jag lutar mer och mer åt det första. Ju mer jag lyssnar på låten desto större kvalitéer hittar jag, och desto mer faller jag för låten. Det är en riktig Ich Troje-låt med en härlig blandning av flera stilar. Den känns fräsch och modern. Många ondgör sig över rapparen, men på CD-versionen är det i alla fall en av de delar i låten som höjer låten. Det här kommer i alla fall vara en av de låtar jag kommer att lyssna allra mest på efter festivalen. Det skulle inte förvåna mig om den skulle överraska och knipa en av finalplatserna.

13.                         * RYSSLAND, NEVER LET YOU GO, DIMA BILAN, +++++

Här kommer årets verkligt riktiga poplåt. Denna finns med självklarhet med i slutstriden på lördag. Det känns som om Låten har riktig hitpotential. Never let you go är modern, fräsch och känns äkta. Dessutom har den en riktigt klistrig refräng som är svår att tvätta bort. Att Dima Bilan kommer få alla tjejer att kasta sig över telefoner försämrar ju inte Rysslands chanser.

14.                         * TURKIET, SUPERSTAR, SIBEL TÜZÜN, +++

Det här är en låt som jag verkligen har svårt att förhålla mig till. Den är läcker på något sätt, men saknar samtidgt det riktiga lyftet. De långa partierna i verserna är bara trista medan refrängerna är urläckra. Helhetsintrycket är mycket rörigt. Hos vadslagningsbyråerna ligger Turkiet hyfsat bra till för en finalplats men jag tvivlar! Men visst kan de överraska och ta en finalplats.

15.                         * UKRAINA, SHOW ME YOUR LOVE, TINA KAROL, +++

Här blandas tråkiga verser med en insmickrande men tröttsamt ensidig refräng, och alltsammans dränks dessutom i ett stompigt dancebeat som förstör. Det bästa i låten är sticket, men det känns samtidigt som om det inte alls hör hemma i låten. Sedan får ni bara inte missa Tinas höga och utdragna dödstoner innan sista refrängen.

16.                         * FINLAND, HARD ROCK HALLELUJA, LORDI, ++++

Den här låten är inte alls dum, rentav riktigt bra bara man slipper se eländet till band. Jag vaknade till denna på nattradion härom natten och upptäckte dess kvalitéer då. Kom till och med på mig själv att sjung med i refrängen. Låten tar nog Finland till final för en gångs skull, om nu inte Lordi skrämmer slag på de katolska delarna av Europa, Det är faran. Tar de sig till final kan de till och med bli farliga, för då tar de nog alla fylle- och proteströster!

17.                         HOLLAND, AMAMBANDA, TREBLE, +++

Man kan verkligen undra varför amn väljer att sjunga på ett låtsasspråk i de partier man inte sjunger på engelska. Misstanken smyger ju sig på att man inte fått ihop en bra text och då väljer minsta motståndets lag. Annars är refrängen i låten helt okej. Verserna lämnar visserligen mer att önska. Det här är en låt som varken upprör eller berör. Den passerar bara revy ut ur tävlingen!

18.                         * LITAUEN, WE ARE THE WINNERS, LT UNITED, +++

Alla verkar avsky Litauen I år, och tycker illa såväl om artisterna som om låten. Själv kommer jag på mig med att gå omkring och nynna på refrängen med ett stort leende. Jag gillar dessutom självdistansen och ironin i låten. Att bara våga sig på att sjunga att man är vinnare i Eurovision, och att man ska rösta på vinnaren, när man kommer från Litauen är härligt kaxigt. Observera att låten delvis bygger på samma koncept som ”Everybody” från Estland 2001 och ”I wanna” från Lettland 2002. Båda vann ju den stora finalen så den här skulle kunna överraska och ta sig till final.

19.                         PORTUGAL, COISAS DE NADA, NONSTOP, +

Detta är en glad pastisch som jag tyckte var helt ok när jag lyssnade på CD:n men när jag sedan fick se förhandsvideon från den portugisiska uttagningen så blev det totalt platt fall. Artisterna saknar utstrålning och är otroligt dåligt synkade. Jag drabbas av sekundärskam när jag ser dem. Denna låt saknar totalt finalchans.

20.                         * SVERIGE, INVINCIBLE, CAROLA, +++++

Låten har äntligen blivit en helhet i den engelska versionen, som faktiskt är originalversionen av låten. Carolas amatörmässiga svenska text kom ju till när den redan blivit uttagen. Carola lyfter den egentligen ganska medelmåttiga låten till himmelska höjder. Frågan är bara hur smöriga medelhavssjälar och etniska balkanhjärtan kommer att ta till sig låten. De nordeuropeiska rösterna bör med säkerhet bära Carola till final, men frågan är om det räcker till slutstrid på lördag. Men en proffsig artist som verkligen tror på sin låt brukar räcka långt, t.o.m mycket långt. Men visst hade BWO, Rednex eller Andreas Johnson känts mer spännande i Aten!

21.                         ESTLAND, THROUGH MY WINDOW, SANDRA OXENRYD, ++++

Svenska Sandra Oxenryd levererar med pondus en lättsam poplåt med en typiskt svensk estniskkomponerad schlagerrefräng. Låten är insmickrande och lättillgänglig, men tyvärr också alldeles för lättglömd. Den här bör ändå ha goda chanser till final. Där kommer den att försvinna i mängden och hamna i mittenskicket.

22.                         * BOSNIEN-HERCEGOVINA, LEJLA, HARI MATA HARI, +++++

Känsla, passion, lidelse! Allt ryms i Bosnien-Herzegovinas mollstämda låt i år, och detta i en melankoli som spelar på hjärtats allra känsligaste strängar. Kan det bli vackrare och mer stämningsfullt? Knappast! Detta andas kvalitet rakt igenom och är underbart snyggt producerat. Den här kan mycket väl gå och vinna hela årets tävling, även om Grekland borde vara ett övermäktigt motstånd på lördag.

23.                         ISLAND, CONGRATULATIONS, SILVIA NIGHT, ++++

Detta är en av årets mest moderna och spännande låtar i år, och som dessutom har en synnerligen effektiv refräng som verkligen klistrar sig fast. Synd bara att Silvia är så spacad att låten kommer att drunkna i hennes skugga. Risken är nämligen att man bara tittar på henne och glömmer att lyssna på låten. Detta är en av de låtar som jag kommer ihåg bäst, och som är som tuggummi i min hjärna. Island borde utan problem ta sig till final i år och där göra anspråk på en placering bland de tio bästa. Men ifjol gjorde ju Island totalfiasko i semifinalen, trots att man var en av förhandsfavoriterna till totalsegern, så Silvia kan inte ta ut något i förväg.

TILL FINAL (I STARTORDNING):

Slovenien, Belgien, Cypern, Makedonien, Ryssland, Finland, Sverige, Estland, Bosnien-Hercegovina och Island.

OUTSIDERS: