Recensioner av låtarna i finalen

Här kommer mina recensioner av kvällens finalmelodier:

1. SCHWEIZ, IF WE ALL GIVE A LITTLE, SIX4ONE, +++                                                                                                  I år balanserar Schweiz på gränsen mellan riktigt bra schlager och pekoral, och detta på grund av den utstuderade texten. Låten är signerad Siegel/Meinunger dvs de som tidigare levererat såväl ”Ein bisschen frieden, som ”Djingis Khan” till ESC med stor framgång. Detta är Ralph Siegels 17 bidrag i ESC så han är verkligen en veteran. Tack vare Andreas Lundstedts deltagande i Six4One så är detta bidrag extra intressant för oss svenskar. Kommer med storlek att nå topp-10.

2. MOLDAVIEN, LOCA, ARSENIUM & NATALIA GORDIENKO, ++++                                                                   Denna reggaeinspirerade låt har en läcker framtoning även om den är nog så laidback för mig. Växelspelet mellan Arsenium och Natalia ger låten extra spänning och deras röster passar verkligen bra ihop. Refrängen är insmickrande och sätter sig direkt. Gör de ett bra framträdande bör förutsättningarna för en topp-10 placering. Men det är där den stora svagheten finns i det här bidraget!

3. ISRAEL, TOGETHER WE ARE ONE, EDDIE BUTLER, +++                                                                         Soulinfluerad låt med soft refräng, framförd av en kompetent men trist sångare. Låten saknar det lyft som behövs. Kommer att försvinna i mängden, eftersom den saknar karaktär och sångaren saknar karisma. Det gör att framträdandet blir urtrist, och det har man inte råd med i det här startfältet. Detta är helt enkelt inte ett av Israels starkaste bidrag. Får svårt att nå topp-10.

4. LETTLAND, I HEAR YOUR HEART, COSMOS, ++
Denna á capella sång är ett modigt grepp som tyvärr inte håller den klass som skulle behövas. Det skulle behövts The Real Group-kvalitet för att platsa men detta är en blek variant med en låt som saknar kraft och sångarna saknar nödvändig tonsäkerhet. Inget för någon högre placering. Dessutom kommer inte sången igång förrän efter mer än halva låten och då är det för sent.

5. NORGE, ALVEDANSE, CHRISTINE GULDBRANDSEN, +++
Detta är vackert, etniskt och drypande sentimentalt men det räcker inte till i den här konkurrensen. Visst kan Norge överrraska och ta en hyfsad placering men låten är inte med och kämpar om slutsegern. Christine sjunger bedårande vackert men saknar tyvärr glöd och passion. Och det krävs för att nå igenom kamerorna. Inte ens en svensk fläkt kan rädda det här!

6. SPANIEN, BLOODY MARY, LAS KETCHUP, +
Detta är svårbedömt då låten egentligen saknar refräng. I övrigt är det en bra vers, men när låten känns som tre minuter vers så blir det mest trist. Men annars är produktionen ganska fräsch, men tjejerna sjunger bedrövligt och framträdandet i videon var urtrist. Undrar hur det blir på scen. Det här blir inte en lika stor hit som ”Asereje” en gång var.

7. MALTA, I DO, FABRIZIO FANIELLO, ++++                                                                                                       Svenska “Give me your love” i en stark maltesisk version. Kan det svenska soundet bero på att det låten är svenskproducerad? Lättsmält och påträngade på ett positivt sätt. Fabrizio älskar verkligen det han gör och det syns. Detta är en styrka och brukar rendera i bra poäng. Fame lyckades ju komma femma så förutsättningarna för en bra placering är goda för Fabrizio.

8. TYSKLAND, NO NO NEVER, TEXAS LIGHTNING +++
Det här känns som en riktigt fräsch countryinspirerad lättsam poplåt, men Rednex “Mama take me home” hade slagit Tyskland I countryklassen med hästlängder. Är framträdandet lika töntigt somd et var i förhandsvideon så kommer den här att hamna i mellanskiktet utan att göra något större väsen av sig. Lyssnar man på den på CD är den klart värd att offra tre minuter på.

9. DANMARK, TWIST OF LOVE, SIDSEL BEN SEMMANE, ++++
Här kommer den låt som överraskat mig mest i positiv riktning. Mina förväntningar var på noll när jag hörde den första gången. Även om låtens verser är en karbonkopia av en låt som deltog i den engelska uttagningen redan 1998 så gör den mig riktigt glad. Jag har den i huvudet länge efter att jag hört den och det är ett positivt tecken. Att sedan Sidsel verkar älska varje minut gör inte saken sämre! Danmark kommer att överraska!

10. RYSSLAND, NEVER LET YOU GO, DIMA BILAN, +++++
Här kommer årets verkligt riktiga poplåt. Denna finns med självklarhet med i slutstriden. Det känns som om låten har riktig hitpotential. ”Never let you go” är modern, fräsch och känns äkta. Dessutom har den en riktigt klistrig refräng som är svår att tvätta bort. Att Dima Bilan kommer få alla tjejer att kasta sig över telefoner försämrar ju inte Rysslands chanser. Detta trots risken för ett lika svagt framträdande ikväll som i torsdags.

11. FYR MAKEDONIEN, NINANAJNA, ELENA RISTESKA, +++++
Dramatisk uptempolåt med etniska slingor som ger låten en väldigt speciell karaktär. Detta är en kvalitetslåt som haft en solklar vinstchans för ett par år sedan. Nu känns det mer som en kopia på något som redan vunnit i och med Ruslana. Och det är inte fräscht! Frågan är bara om låten räcker särskilt långt ikväll. Elena behöver göra ett bättre framträdande än i torsdags för att nå topp-10.

12. RUMÄNIEN, TORNERO, MIHAI TRAISTARIU, +++++
En av de stora vinnaraspiranterna ikväll. En välproducerad poplåt med tydlig hitkänsla á la förra årets stora hit med Haiduchi. Den här låten är en av få melodier som har såväl en fantastisk refräng som läckra verser. Tornero kommer att bli en av sommarens stora succéer på alla discon. Hur det går ikväll beror enormt mycket på Mihais framträdande. Lyckas han bra så är framgången ett faktum, även om det inte borde räcka till mot Grekland och Sverige.

13. BOSNIEN-HERCEGOVINA, LEJLA, HARI MATA HARI, +++++
Känsla, passion och lidelse! Allt ryms i Bosnien-Herzegovinas mollstämda låt i år, och detta i en vemodig melankoli som spelar på hjärtats allra känsligaste strängar. Kan det bli vackrare och mer stämningsfullt? Knappast! Detta andas kvalitet rakt igenom och är underbart snyggt producerat, och paketerat i kvällens mest stilfulla presentation. Den här kan mycket väl gå och vinna hela årets tävling, även om Greklands och Sveriges motstånd  borde vara övermäktigt ikväll.

14. LITAUEN, WE ARE THE WINNERS, LT UNITED, +++
Alla verkade avsky Litauen i år, och tyckte illa såväl om artisterna som om låten. Själv kommer jag på mig med att gå omkring och nynna på refrängen med ett stort leende. Jag gillar dessutom självdistansen och ironin i låten. Det gjorde uppenbarligen också TV-tittarna i Europa i torsdags. Att bara våga sig på att sjunga att man är vinnare i Eurovision, och att man ska rösta på vinnaren, när man kommer från Litauen är härligt kaxigt. Observera att låten delvis bygger på samma koncept som ”Everybody” från Estland 2001 och ”I wanna” från Lettland 2002. Båda vann ju den stora finalen så den här skulle kunna överraska och ta en bra placering. Med ett lika bra framträdande ikväll kan det bära längre än väntat!

15. STORBRITANNIEN, TEENAGE LIFE, DAZ SAMPSON, ++                                                                                       Jag vet inte om jag ska avsky eller falla för den barnsliga ansatsen i refrängen. Det är supereffektivt och äckligt. Det blir avsevärt enklare då rapparen kommer igång, för den delen avskyr jag. Det hele känns oerhört utstuderat och när man sedan ser tjejerna i skoluniformer så blir den fadda eftersmaken överväldigande. Men det är hitvarning på den här och det kan bära långt. Men jag hoppas på en flopp!

16. GREKLAND, EVERYTHING, ANNA VISSI, +++++
Underbart vacker och dramatisk ballad med fantastiska verser och en riktigt kraftfull refräng som ger utrymme för den helt underbara, diviga, sångerskan Anna Vissi. I det här bidraget är det kvalitet som gäller i alla delar, låt, artist såväl som framförande. Med hemmastödet i ryggen kan Anna Vissi bara åstadkomma underverk! Och det är hon verkligen värd. Hon borde ha vunnit redan 1982 med ”Mono i agapi” för Cypern. Det här är tillsammans med Bosnien-Hercegovina kvällens bästa låtar!

17. FINLAND, HARD ROCK HALLELUJA, LORDI, ++++
Den här låten är inte alls dum, rentav riktigt bra bara man slipper se eländet till band. Jag vaknade till denna på nattradion härom natten och upptäckte dess kvalitéer då. Kom till och med på mig själv att sjung med i refrängen. Låten tar nog Finland till en riktigt bra placering för en gångs skull, om nu inte Lordi skrämmer slag på de katolska delarna av Europa, Det är faran. Finland kapar nog åt sig alla fylle- och proteströster ikväll, trots ett stelt och tråkigt framförande!

18. UKRAINA, SHOW ME YOUR LOVE, TINA KAROL, +++
Här blandas tråkiga verser med en insmickrande men tröttsamt ensidig refräng, och alltsammans dränks dessutom i ett stompigt dancebeat som förstör. Det bästa i låten är sticket, men det känns samtidigt som om det inte alls hör hemma i låten. Sedan får ni bara inte missa Tinas höga och utdragna dödstoner innan sista refrängen. Och varför valde människan att ha med hopprep på scenen. Total töntvarning för det!

19. FRANKRIKE, IL ETAIT TEMPS, VIRGINIE POUCHAIN, ++                                                                                       Det här är karaktärslöst, segt men förvisso ganska vackert ändå. Men det är inget som gör en särskilt upphetsad men jämfört med förra årets franska låt så är det ett enormt fall framåt. Tyvärr kommer det här nog endast att räcka till en mycket blygsam placering, det är för blekt och alltför alldagligt för att kamma hem stora poängskördar. Att sedan Virginie saknar karisma kommer bara att förstärka låtens icke-karisma.

20. KROATIEN, MOJA STIKLA, SEVERINA, +
Jag brukar älska de kroatiska bidragen, men i år är fallet det motsatta. Jag älskar etniska bidrag i allmänhet, men det här stinker. Det är bara jobbigt, förvirrat, rörigt och allmänt kaotiskt. Refrängen har förvisso sina poänger, men det räcker inte mer än till betyget ett. Kombinationen folkmelodi och långklänning plus stilettklackar är sanslös, även om låtens titel visst betyder ”Mina stilettklackar”. När sångerskan klämmer i med rimmet ”Afrika, paprika” är töntfaktorn total!

21. IRLAND, EVERY SONG IS A CRY FOR LOVE, BRIAN KENNEDY, ++++
Irland hånas av många för den här balladen, som upplevs som trist och gammal. Det tycker jag är ruskigt orättvist. Brian sjunger fantastiskt och låten är vacker. Texten passar verkligen till melodin och lyfter fram melodin på ett föredömligt sätt. Den här kan totalöverraska – i båda riktiningarna. Själv så hoppas jag på en positiv överraskning eftersom jag gillar den. Jag är glad att den kom med i finalen. Det är den verkligen värd.

22. SVERIGE, INVINCIBLE, CAROLA, +++++
Låten har äntligen blivit en helhet i den engelska versionen, som faktiskt är originalversionen av låten. Carolas amatörmässiga svenska text kom ju till när den redan blivit uttagen. Carola lyfter den egentligen ganska medelmåttiga låten till himmelska höjder. Frågan är bara hur smöriga medelhavssjälar och etniska balkanhjärtan kommer att ta till sig låten. De nordeuropeiska rösterna bör med säkerhet bära Carola långt. En proffsig artist som verkligen tror på sin låt brukar räcka långt, t.o.m mycket långt. I semifinalen utklassade Carola alla! Det borde ge råg i ryggen och lägga grunden till ett superframträdande – och det behövs om hon ska rubba Anna Vissi från tronen.

23. TURKIET, SUPERSTAR, SIBEL TÜZÜN, +++                                                                                                            Det här är en låt som jag verkligen har svårt att förhålla mig till. Den är läcker på något sätt, men saknar samtidigt det riktiga lyftet. De långa partierna i verserna är bara trista medan refrängerna är urläckra. Helhetsintrycket är mycket rörigt. Sedan sjunger Sibel konstigt, men det ger lite krydda till låten. Hade inget att göra i finalen och bör inte ta någon framskjuten placering.

24. ARMENIEN, WITHOUT YOUR LOVE, ANDRÉ, +++
Etniskt färgglad lättpop á la Östeuropa med en envis refräng som kanske blir lätt tröttsam efter ett tag. Utan den etniska touchen skulle låten varit trist och karaktärslös. Nu är den helt ok! Undrar fortfarande hur denna kunde komma med när Slovenien, Belgien och Estland åkte ut med så mycket bättre låtar!

I SLUTSTRIDEN:

Grekland, Sverige, Bosnien-Hercegovina, Rumänien, Ryssland och Schweiz

OUTSIDERS: