RAPPORT FRÅN FÖRSTA REPETITIONERNA I GÖTEBORG

Ja så har då första dagens repititioner passerat revy, liksom gårdagskvällens invigningsfest på Storan. Det var enhektisk och intensiv dag.

Här är mina första intryck av låtarna och framföranden (utan de rätta scenkladerna):

1. Silverland / Pontare
En mäktig, lite udda rockhymn med starka naturromantiska influenser. Hockeyfeeling. Ger handklappslust. Lite av Queen över det hela i vissa partier. Otroligt suggestiva upprepningar i verserna. Lägg märke till kvällens snyggaste scenkläder! 

2. Don't try to stop me / Laila Adéle
En solufunkig låt med bra energi och ett bra framträdande. Slutar nog sist ändå.

3. Like fire tonight / Günther and The Sunshine Girls
Inledningen är väldigt mycket E-type och riktigt bra, men sedan kommer Gübnther och pratar sig genom verserna och då faller allt platt! Kan ändå slåss om barnens röster med Rednex

4 Jag tar det jag vill ha / Sandra Dahlberg
Här är årets kaxigaste och mest övertygande låt. Oerhört kaxig text om att resa sig ur askan och ta för sig. Sandra är suverän där hon inleder sittande på en HD och sedan följer kvällens mest energiska framträdande. Här är det action, dans och samspel mellan Sandra och hennes kör/dansare.Detta blir årets totala hit på gayställena! Min absoluta favorit i årets festival! Den här skulle jag vilja skicka till Aten...

5. Under your spell / Evan
Här kommer en riktigt synthig sak som lktar mycket Erasure och Pet Shop Boys. Men tyvärr är låten bättre än Evan! Han ser mest obekväm ut på scen och ger ett mycket kyligt intryckk, Når inte fram helt enkelt. Men klarar sig nog från sistaåplatsen på sitt utseende och snygga scenkläder.

6. Mama take me home / Rednex
Här ärlåten som kan totalskrälla ikväll och putta ut Sandra från en direktplats till Globen, även om jag mest tror på Andra Chansen för den. Det är en riktigt hödoftande country/blluegrass-låt som andas 20-tal och som funkar otroligt bra! En sak är säker och det är att jag blir totalglad av den här låten och framträdandet. Det är en känsla som sitter kvar länge efter att sista tonen ebbat ut.

7. Älskar du livet / Björn Kjellman
Detta är kvällens vackraste sång  i suggestiv valstakt. Björn Kjellman sjunger otroligt bra. Men scenframträdandet och scenlösningenär urtråkiga och detta kan få honom att missa andra chansen och komma femma. Annars är det en låt som också kan skrälla och ta sig direkt till Globen om svenskarna är på rätt humör.

8. Evighet / Carola
Här är bidraget som är Srtisten mer än Låten! Låten är ganska så alldaglig och är en helt okej schlager som funkar. Men det är Carola som tar den till högre höjder och till Globen! Men efter presskonferensen med henne så står hon lågt i kurs hos mig. Värre diva och i total avsaknad av självdistans är det länge sedan jag sett. Det gav en dålig eftersmak som dröjde sig kvar hosmig ändå till repet många timmar senare. Den känslan har ju inte svenska folket så de kommer ta henne och låten till sina hjärtan.





Kommentarer:
Postat av: elli

Jag måste faktiskt säja att Rednex är min favorit, fast jag inte hört en endaste låt. Carola hoppas jag komer sist!!!!

2006-03-10 @ 11:16:36
Postat av: elli

Jag måste faktiskt säja att Rednex är min favorit, fast jag inte hört en endaste låt. Carola hoppas jag komer sist!!!! Sen hoppas jag att du fortsätter som kommunalråd!!!

2006-03-10 @ 11:16:36
Postat av: magnus

Alltså, jag har aldrig upplevt Carola som en diva. Och då har jag träffat henne flera gånger. Hon hade mycket press på sig - det kan göra mycket med en artist. Även om den artisten råkar heta Carola.


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits