Vision i budgeten

Enligt den nya lagstiftningen kring hur kommunens budget ska utformas så krävs att det ska finnas en vision för kommunen i budgeten. Vad tycker ni om det här som stomme i en vision:

Arjeplogs kommun ska bli vida känd för framtidstro, öppenhet, tillåtande kreativt klimat och mångfald, vilket leder till ständig tillväxt och utveckling. Arjeplogs kommun ska upplevas som en attraktiv bostadsort där medborgarna har tillgång till trygg och god livsmiljö, bra arbetsmarknad, god omsorg samt bra och billigt boende.


Kommentarer:
Postat av: Mikael Pettersson

Som helhet ser det bra ut. (Svårast att genomföra blir mångfaldsbegreppet-hur långt framtidsperspektiv har du?) Framför allt bör du akta dig för orden vård, skola, omsorg som åtminstone jag (tyvärr) ser som tomma ord eftersom de är stora och när de klumpas ihop på det sättet blir en tunn välling som inte ger näring till några visioner.

2005-10-20 @ 18:40:18
Postat av: Bubbe

En vision ska ha bäring på lång sikt så man hamnar nog bortåt 2015. En vision ska vara utmanande och därför tycker jag det är kittlande att ha med mångfald och tillåtande kreativt klimat. Det ska mana till eftertanke, och ge näring åt en mer genomgripande samhällsdebatt kring vilket samhälle vi vill ha.

som du ser så har jag försökt undvika skola-vård-omsorg så långt som möjligt men vill ändå ha med det, i än mer samlad klump än vad du varnar för t.o.m, och detta för att slå fast att detta har betydelse för en orts attraktionskraft och att det är viktigt att utveckla också detta. Detta för att man inte bara ska fastna i "den hårda sidan" av tillväxten.

Sedan kan jag inte tycka annat än att den vård, skola, barnomsorg och äldreomsorg som erbjuds till Arjeplogarna håller en mycket hög kvalitet i ett nationellt perspektiv.

Postat av: Mikael Pettersson

Arjeplog har en hög kvalitet på åtminstone skola och förskola. (Övrigt vågar jag inte uttala mig om). MEN sammanblandningen av hela linjen av viktig kommunal service ser jag som en "politikeranka" utan bärighet- eller vattvälling om du hellre ser det så. Gå inte i den fällan om du inte samtidigt konkretiserar vad som bör ingå i de olika verksamheterna. Jag gillade din vision på fullmäktige våren 2004 så vad framtidstro och visioner beträffar så håller jag med dig. Ska jag sätta upp fingret och gissa så blir mjuka frågor än viktigare framöver. Därför bör du ha en vision för även de frågorna men min reservation från tidigare håller jag kvar.

2005-10-21 @ 16:21:39

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits