Tisdag - en dag i minoritetsspråkens tecken

I morgon kommer jag nog inte hinna skriva skriva i min blogg. Jag ska nämligen till Luleå på möte om minoritetsspråkens ställning i våra kommuner. Vår kommun har endast samiskan som minoritetsspråk (förutom de som gäller i hela landet) eftersom vi inte omfattas av meänkeli här. Vi ska diskutera hur kommunerna arbetar med minoritetsspråksfrågorna. Jag tycker mig dock skönja en förvirring i länsstyrelsens skrivningar där man inte är tillräckligt distinkt vad gäller begreppet minoritet. Underförstått jämställer man minoriteter med minoritetsspråksgrupper.

De tycker exempelvis att kommunerna ska ta fram minoritetspolitiska program, vilket ju är helt rätt. Men jag ska fråga i morgon om programmet ska omfatta alla minoriteter eftersom jag som homosexuell kommer att ha svårt att presentera ett minoritetspolitiskt program som inte omfattar hbt-minoriteten. Det skulle se ut!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits