Busstation i Arjeplog

Med vissa frågor känns det som om man står och stampar i sirap. Busstationsfrågan är en sådan. Ibland känns det som om jag skulle få hjärnblödning över att inget händer och ibland känns det som om man skulle resignera. Jag har aldrig under min tid varit med om en part som har varit så besvärlig att föra dialog med som Länstrafiken/Bussgods. Ibland känns det som om vi inte skulle tala samma språk.

Har i alla fall skickat iväg ett mail till Länstrafiken/Bussgods där jag i fyra tydliga punkter klargör kommunens ståndpunkter och villkoren för att vi ska kunna fatta ett finansieringsbeslut i fullmäktige i juni.

Dessa punkter är:

    1. Kommunen kan mycket väl tänka sig att bygga om hyra utgår för byggnaden exkl. vänthall och allmän toalett, enligt principen att hyressättningen bör baseras som vanligt på kapitalkostnader och driftskostnader, kapitalkostnaderna efter reducering av bygdemedel
    2. Kommunen avsätter max 1 miljon kronor för bygget i bygdemedel. (Högre summa är UTESLUTET)
    3. Ska vi kunna hinna fram till beslut den 13:e juni måste allt vara klart nu på fredag så att vi kan behandla frågan i Kommunstyrelsen nästkommande torsdag. Ska det lyckas krävs stor insats SÅVÄL av länstrafiken som kommunens tjänstemän
    4. Har inte kostnader för byggnation och markarbeten, samt ungefärlig hyresnivå presenterats senast fredag, ser jag mikroskopiska chanser till beslut innan sommaren.

    Bubbe


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits