Avslutningstal på gymnasiet

Avslutningstal

En skolavslutning är en stoppunkt för en period i era liv, oavsett om det är stoppunkten för årskurs ett eller två, eller stoppunkten på hela er studietid på gymnasiet. Skolavslutningen är en tidpunkt när man ser tillbaks och minns episoder och brottstycken, såväl positiva som negativa, sådana man aldrig vill glömma och sådan man absolut skulle vilja kunna glömma. Min innerliga förhoppning är att ni, som i dag tar studenten, ändå bär med er mest av positiva upplevelser nu när ni lämnar Hornavanskolan.

En skolavslutning är ändå framförallt början på något nytt, oavsett om det är ett sommarlov för er som går ut ettan eller tvåan, eller som för er som tar studenten idag, början på resten av livet. Det liv som nu inte längre är anpassat och tillrättalagt för er, utan den del av livet som ni själva ska forma och göra det bästa av.

Studenter, den värld ni nu möter när ni lämnar skolans trygga värld, består av en hel rad måsten och krav. Låt bli att drunkna i allt detta och kvävas av alla konventioner. Ska ni lyckas krävs en stor portion självförtroende, en hel massa initiativförmåga, goda kunskaper, bred kompetens, flexibilitet och ansvarstagande. Men ni kommer också att behöva en hel del tur, envishet, tålamod men framförallt kaxighet och rejält med självdistans.

Det är som min husguru, Nanne Grönvall, sjunger:

 

Välkommen på tåget ut i livet
Här finns plats för alla, så häng med
Packa väskan, släpp din rädsla
Ta med din kaxighet
Resan går mot regnbågen i högsta hastighet


Jag sträcker mig mot himlen
Kan nå hur högt jag villJag sträcker mig mot himlen
Och kanske lite till
Vill ta vara på varje stund jag kan
Jag reser med livet i min famn
Jag sträcker mig mot himlen
Jag sträcker mig hur högt jag vill

 

Några säger; ”Rätta dig i ledet
Andra säger hur man borde va’
Går nåt fel så kraxar många; ”ja, vad var det jag sa!”
Struntar i moralkakorna
Fingret är mitt svar!!!

 

Tänkvärda ord, eller hur... Det Nanne sjunger om, och det jag vill få fram är att det är vi själva som i mångt och mycket sätter gränser för vad vi kommer att lyckas med och vilka mål vi kommer att nå. Sedan ska ni komma ihåg att det inte är någon katastrof att misslyckas heller. Man lär sig av sånt också. Ibland är det till och med så att vägen är vårt mål, och det kan vara minst lika bra.

Det viktigaste när misslyckandena kommer, för att de kommer någon gång är oundvikligt, är att inte låta sig knäckas av dem utan det är bara att gå vidare och visa ödet fingret. Det som först verkar vara ett misslyckande kan i efterhand visa sig vara riktigt lyckat.

Jag vill önska er studenter all lycka på vägen och vill uppmana er att låta er uppfyllas av livet och av glädjen att bara få finnas till. Livet som vi fått är en gåva att förvalta.

En skolavslutning är också tid för bokslut för skolan över det läsår som har gått och en tid för att göra en mental budget inför det kommande verksamhetsåret. Hornavanskolan är, och förblir, ett av kommunens viktigaste utvecklingsprojekt. Ett projekt som måste vårdas ömt. Detta ställer i sin tur stora krav på skolan från samhället i övrigt. Utveckling förutsätter ömsesidighet och dialog, och min förhoppning är att vi ytterligare ska kunna förbättra interaktionen mellan skolan som institution och samhället i övrigt som uppdragsgivare och samarbetspartner. Skolans verksamhet berikas av impulser utifrån och kvaliteten kan endast säkras i samverkan med många olika parter. Samhället i sin tur berikas av den kritiska massa som eleverna utgör.

Våra medarbetare är kommunens allra största tillgång och jag vill därför tacka alla anställda vid Hornavanskolan för det fantastiska jobb ni utfört under året, oavsett om ni är lokalvårdare, skolkökspersonal vaktmästare, rektor. Kurator, SYO, kanslister eller lärare. Min förhoppning är att det kommande verksamhetsåret kommer att präglas av ett gott arbetsklimat, visionärt framåtsyftande arbete, arbetsglädje och tillit till varandra. Jag vill önska er alla i personalen en riktigt avkopplande sommar med möjlighet till avkoppling, återhämtning och reflektion, så att ni alla kommer tillbaks med fulladdade batterier inför nästa läsår.

Jag vill självklart också önska er alla, elever, släktingar och vänner till eleverna, hela personalen och alla övriga en riktigt härlig sommar. Ta vara på de möjligheter som ges. Låt livet fånga er och se till att fånga dagen.

Tack.


Kommentarer:
Postat av: Anonym

sug nåt

2007-06-05 @ 22:05:05

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits