Var finns den socialdemokratiska visionen?

Jag hajade till ordentligt när jag läste artiklarna kring Göran Perssons tal i Björkvik. Jag hade hoppats på en tydligare profil och framförallt en tydlig vision om det goda samhälle som vi socialdemokrater vill skapa. Att fokus hamnar på att arbetslösa ska göra tjänster åt äldre utan att försöka förklara hur detta i grunden bidrar till ett godare samhälle är olyckligt. Alla vet att hrundstenen i vår politik är arbete åt alla. Men hur många kan ideologiskt försvara att äldre behöver denna hjälp, om man inte får hjälp med argumenten. För mig är det inget problem eftersom jag kan sätta in detta i ett större vård- och omsorgspolitiskt sammanhang. Men varför inte ägna lite jraft åt detta i debatten?

Framförallt så krävs att vi socialdemokrater på ett lätt och tydligt sätt kan förklara hur de olika delarna i vårt samhällsbygge hänger samman och var skiljelinjen mellan vår politik och den borgerliga politiken går. Vi måste visa vad vi verkligen vill uppnå med makten att förändra samhället. Det handlar om rättvisa och solidaritet. Hur ofta används de begreppen idag?

Visionen om folkhemmet var tydlig och kunde användas för att förklara den socialdemokratiska politiken från grunden.  Det är den typen av vision vi måste klargöra för oss själva och för väljarna. Annars hamnar vi i en debatt om att vi vill vinna valet för maktens egen skull.


Kommentarer:
Postat av: Stefan

Håller helt med var är våra visioner..

Hoppas du har hunnit vila lite på semestern ser ut som du flängt en massa..
//Stefan

2005-08-10 @ 10:05:51

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits