Koppången

Hittade en så underbar text av Py Bäckman som jag absolut måste få dela med er alla:

Här är stillhet och tystnad
nu när marken färgats vit
Från den trygga, gamla kyrkan
klingar sången ända hit

Jag har stannat vid vägen
för att vila mig ett tag
Och blev fångad i det gränsland
som förenar natt och dag

Och ett sken ifrån ljusen
bakom fönstrets välvda ram
Har förenat de själar
som finns med oss här i tiden
Och jag vet att de som har lämnat oss
har förstått att vi är
liksom fladdrande lågor
så länge vi är här

Och där bland gnistrande stjärnor
som förbleknar en och en
Kommer livet väldigt nära
som en skymt av sanningen

Vi är fångar i tiden
som ett avtryck av en hand
På ett frostigt, gammalt fönster
som fått nåd av tidens tand

En sekund är jag evig
och sen vet jag inget mer
Bara ett, att jag lever lika fullt som någon annan
Jag är här och mitt på en frusen väg
finns det värme ändå
Fastän snön börjar falla
och himmelen blir grå

Och ett sken ifrån ljusen
bakom fönstrets välvda ram
Har förenat de själar
som finns med oss här i tiden
Och jag vet att de som har lämnat oss
har förstått att vi är
liksom fladdrande lågor
så länge vi är här


Kommentarer:
Postat av: Linnea

Jo jag håller med, det är en underbar låt!!
Sjöng den i julas i våra Kyrka.

2006-02-08 @ 13:48:15
Postat av: Sveinung

Visst är det en vacker text, och tillsammans med melodin av Pererik Moraeus och körarrangemanget av Robert Sund utgör dom ett härligt körnummer som vi har och har havt mycken glädje och njutning av i våran kör (Sunne Kammarkör).

Glad sommar!

2006-05-19 @ 22:29:46
Postat av: Elisabeth

Har fått höra att det ska finnas en 3:e vers. Stämmer det? Hur går den?

2006-09-03 @ 16:23:35
Postat av: Roger

Versen som börjar "Och ett sken ifrån ljusen bakom fönstrets..." ska inte sjungas om på slutet. Efter andra versen som slutar "... och himlen blir grå." kommer tredje versen:

Här är stillhet och tystnad
nu när psalmen tonat ut,
men jag bär de gamla orden
i mitt hjärta som förut.

Och jag sjunger för himlen,
kanske någon mer hör på
"Hosianna i höjden",
sen så börjar jag att gå.

Och jag går till dom andra,
jag vill känna julens frid.
Jag vill tro att han föddes
och finns med oss här i tiden.
Det är jul och det finns ett barn i mig
som vill tro att det hänt,
och som tänder ett ljus
varje söndag i advent.

2006-09-23 @ 16:57:54
Postat av: Peter

Jag kan bara säga att låten skall vara instrumental (även om Py's text är fin)och Perra spelade den på fiol på vårt bröllop hör och häpna ,och det vart succé.

2006-09-26 @ 14:57:22
Postat av: Josefine Andersson

Den är underbart vacker! Du har möjligtvis inte noterna?

2006-10-24 @ 10:47:23
Postat av: hinni kress

Sissel sjunger den i en fantastisk version (försök bara hänga med, så tar nog luften slut).

Aboslut bland 10 i topp för julsånger!

Söker också efter ackorden.

2006-11-21 @ 13:19:06
Postat av: hinni igen

Skulle bara fråga:

Varav namnet koppången?

2006-11-21 @ 13:20:14
Postat av: Sven Johansson

Någon frågade varav namnet Koppången. Det är ett område i norra Dalarna i Orsa Finnmark om jag minns rätt.

2006-12-07 @ 17:17:50
Postat av: Ludde

Vill bara säga att den finns på skva med Helen Sjöholm också...

2006-12-14 @ 12:20:20
Postat av: Paul

Jag tycker att sången är fin och vill gärna höra den sjungas på vårt bröllop. Jag blir bara inte helt klok på texten och om den skulle passa. Vissa rader för tanken till det hinsides och den förekommer ju också på begravningar. Ser ovan att någon har haft den på sitt bröllop, men i instrumentalversion. Någon som har en åsikt om den "passar sig"?

2006-12-17 @ 20:37:30
Postat av: Mary

Om du tycker om den så passar den. Bry dig inte om andra!

2006-12-17 @ 23:18:22
Postat av: Malin Andersson

Jag gjorde en egen version av denna låten på vårt bröllop:
Här är stillhet och tystnad
nu när bruden gör entré.
I sin gamla bygde kyrka
med sin pappa tätt brevé.

Dagen har kommit
som vi väntat på vi två,
och det spelar ingen roll här nu
om himlen så är grå.
För där framme där står han denna man som hon vill
ha

2006-12-19 @ 20:27:22
Postat av: Malin Andersson

...som hon evigt ska älska
och dela livet med var dag.
Ja det känns som om i ett sagoland
och de knyter sina band,
och sen vandrar de framåt
i livet hand i hand.

Nu blandade jag lite vi form och de form. Det beror på om bruden vill sjunga den själv eller om brudparet vill att den ska sjungas för dem. Jag gjorde denna text till vårt bröllop 1 juli 2006 och många minns den ännu. KUL!

2006-12-19 @ 20:32:20
Postat av: Ulrika Grabe

Den bästa inspelningen som gjorts med mest musikalitet tycker jag är Ann-Sofie Von Otters version. Det är lite mer dynamik i den. Måste säga att jag blev besviken på Helen Sjöholms version... Men en fantastisk melodi, Det är det!

Postat av: Masjävel

Visst är det en fin melodi, (& text), men jag har för mig att jag har hört en "sommartext" på den? Stämmer det? Vem har isf skrivit den? Och var får man tag på den? Finns den inspelad någonstans?

2007-05-15 @ 15:25:31
Postat av: Eva Ness

Vilken underbar text! Och vilken underbar melodi! Hade hört namnet, men aldrig hört varken melodi eller text, innan vår körledare berättade att vi kommer att få sjunga till till julkonserten i år.
Som jag gläder mig!
Hälsar
Eva

2007-05-17 @ 15:52:45
Postat av: Melinda

Jag har tagit ut ackorden ifall någon är intresserad
8)

2007-11-11 @ 22:20:45
URL: http://melindas.blogg.se
Postat av: blahablaha

så underbar låt

2008-02-08 @ 12:50:55
Postat av: Bengt Ekvall

Hörde/såg Anne Sofie von Otter sjunga troligen denna visa på TV mezzo den 7 mars. Var kan jag få tag på inspelningen? Jag blev både berörd och betagen. Frågar jag en gammal gubbe

2008-03-08 @ 09:38:12

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits