Folkpartiet och barn som begår brott

Idag när jag lyssnade på Eko-nyheterna så trodde jag inte mina öron. Det var ett inslag från folkpartiets landsmöte i Göteborg som handlade om barn som begår brott.Vad jag förstod av inslaget och det som Johan Pehrsson sa så har landsmötet fattat beslut om att barn under femton år som begår brott ska ställas inför rätta så att de förstår hur fel det är. Det skulle visserligen vara de sociala myndigheterna som skulle fastställa straffen.

Motivet till detta, förutom att brottslingen skulle förstå hur fel det var att begå brott, var tydligen att man anser att när det är de sociala myndigheterna som handlägger frågan så klarläggs inte alla omständigheter tillräckligt bra.

Slutsatsen måste bli att t.ex. i det uppmärksammade fallet med en tolvåring som våldtog en nioåring så skulle detta hamnat i rättegångssalen och följaktligen så skulle ju nioåringen varit tvungen att vittna. Är det ett sånt rättssamhälle vi vill ha? Där unga offer får lida ännu mer.

Detta måste bygga på ett totalt felslut. Är det i rättssalarna vi räddar de som är på glid i samhället. Det tror i alla fall inte jag. Jag är övertygad om att det är tidigare i barn- och ungdomsåren vi kan fånga upp dessa individer och få dem på rätt köl. Och de barn under femton år som nu begått brott måste vi hjälpa utan smärtsamma och meningslösa rättegångar.

Enskilda individers behov av hämnd och hård rättskkipning får inte gå före kunskapen om vad som ger störst effekt när det gäller att få barn att lämna den kriminella banan, nämligen trygg omgivning som sätter tydliga gränser i det vardagliga livet. Varför gå omvägen via rättsalarna om det ändå är de sociala myndigheterna som ska fixa detta?


Kommentarer:
Postat av: Anonym

Jag vill inte heller ha ett samhälle där offer får lida mer, men håll med om att det är otäckt med den ökade graden av unga som begår brott.

Jag tror lösning ligger i förebyggande arbete längre ner i åldrarna. Föräldrar i första hand måste ta sitt ansvar. När det inte räcker så tycker jag att de sociala myndigheterna borde ha ett närmare samarbete med polis och skola.

2005-10-22 @ 11:27:21

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits