Boktips

Jag vill rekommendera två böcker jag läst nu under ledigheten. Det är två deckare, även om den ena fokuserar mer på livsödena än på själva brottet. Den boken heter "Kvinna i grönt" och är skriven av islänningen Arnaldur Indridasson. Boken tgar sin utgångspunkt i ett 60år gammalt lik som kommer i dagen när ett nytt bostadsområde ska byggas i Reykjavik och utifrån detta nystar man  upp en rad livsöden. Samtidigt får vi följa en av krimininlarnas nutida livsöde och dessa knyts ihop på ett fantastiskt sätt. Mitt uppi detta släpper författaren inte heller brottet men för mig som läsare blev det mer o ch mer oviktigt ju mer jag läste om människorna.

Den andra boken är en mer traditionell deckare skriven av Giles Blunt. Liksom i den otroliga debutromanen "Fruset offer" (som ni bara måste läsa. Sträckläste den under Turkietresan förra sommaren) tspelar sig denna i norra Kanada. Jag hade svårt att släppa boken och ville bara komma framåt.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits