RADIOINSLAG OM BST
Kommunledningen befarar att över 100 jobb skulle försvinna från orten, att hela gymnasieskolan får slå igen och att en stor befolkningsminskning skulle drabba Arjeplog. Bakgrunden är att Skolverket har föreslagit att biltestutbildningen i Arjeplog inte ska få riksintag från och med nästa år. Kommunledningen har räknat fram vilka konsekvenser ett sånt beslut skulle få och det är en dyster läsning, enligt kommunalrådet Bengt Urban Fransson.
Skolverket har föreslagit regeringen att BST-programmet, en utbildning som vänder sig till biltestnäringen, från nästa år inte längre ska få ha riksintag. Skulle regeringen gå på skolverkets linje skulle kommunen drabbas av ett rejält bakslag.
- Direkt kopplat till skolan skulle det betyda 40 tjänster bort. Eftersom vi inte skulle kunna behålla en gymnasieutbildning i kommunen så får vi kostnader för att skicka ungdomarna till andra kommuner. För att bekosta det skulle vi få rationalisera bort ytterligare 30 tjänster inom den kommunala sektorn, säger kommunalrådet Bengt-Urban Fransson, (s).
Det räcker dock inte med 70 kommunala tjänster. Beprövade beräkningsmodeller visar att för varje kommunalt jobb som försvinner, försvinner även motsvarande mängd jobb i övrig samhällsservice. Det skulle betyda att totalt 140 jobb skulle försvinna i Arjeplog. Skulle alla, eller en stor del av dom som blir arbetslösa flytta, så skulle den redan negativa utflyttningskurvan dyka rejält brant.
Kommunledningen har redan uppvaktat Ulrica Messing om situationen, men nu ska kommunalrådet även försöka få en träff med skolminister Ibrahim Baylan.
Världen är liten
Uppvaktning hos Ulrica Messing
En trevlig helg
Intressant seminarium om Arjeplogs framtid
Reflektioner en dag efteråt
ETT STORT TACK TILL MALIN OCH NIKLAS
LORDI VANN
Carola var helt fantastisk nu när det verkligen gällde. Men visst var det som jag känt på mig. Att låten inte riktigt lever upp till de krav som ställs idag. Under nittiotalet hade den nog sopat mattan totalt med motståndet. Man ska dock komma ihåg att Carola faktiskt slutade placeringsmässigt bättre än Lena Philipsson. Det är lätt att glömma. Så Carola har absolut inget att skämmas för.
Den stora fråga som årets resultat väcker hos mig är helt enkelt: Vad ska vi skicka nästa år till Helsingfors? Det blir inte lätt att veta.
Med facit i hand så är jag övertygad om att det skulle ha varit Rednex vi skulle ha skickat i år. Det hade nog varit tillräckligt visuellt. Se bara på vilka som lyckades över förväntan. Finland, Litauen och även Ukraina. Alla satsade mest på det visuella uttrycket. Låtmässigt hade nog BWO haft största chansen. Många klagar på att deras låt är så ensidig men inse vilka låtar som gick bäst. Inte hade de särskilt mycket till verser precis...
SIDA MED MYCKET BRA INFO
INTRESSANT KRÖNIKA I DN
Läs mer om kvällens show
DN TROR PÅ SVERIGE ELLER GREKLAND
Fred Bronson (Billboard) tror inte på Carola
Missa inte Anders Nunstedts schlagerblogg
Anna Vissis festblåsa ikväll
Kolla in artikeln i Aftonbladet!
Carolas röstproblem
Kolla in artikel från Aftonbladet här.
Eller artikel i Expressen här.
Här är äntligen min krönika i Norran
Recensioner av låtarna i finalen
4. LETTLAND, I HEAR YOUR HEART, COSMOS, ++ Denna á capella sång är ett modigt grepp som tyvärr inte håller den klass som skulle behövas. Det skulle behövts The Real Group-kvalitet för att platsa men detta är en blek variant med en låt som saknar kraft och sångarna saknar nödvändig tonsäkerhet. Inget för någon högre placering. Dessutom kommer inte sången igång förrän efter mer än halva låten och då är det för sent.
5. NORGE, ALVEDANSE, CHRISTINE GULDBRANDSEN, +++ Detta är vackert, etniskt och drypande sentimentalt men det räcker inte till i den här konkurrensen. Visst kan Norge överrraska och ta en hyfsad placering men låten är inte med och kämpar om slutsegern. Christine sjunger bedårande vackert men saknar tyvärr glöd och passion. Och det krävs för att nå igenom kamerorna. Inte ens en svensk fläkt kan rädda det här!
6. SPANIEN, BLOODY MARY, LAS KETCHUP, + Detta är svårbedömt då låten egentligen saknar refräng. I övrigt är det en bra vers, men när låten känns som tre minuter vers så blir det mest trist. Men annars är produktionen ganska fräsch, men tjejerna sjunger bedrövligt och framträdandet i videon var urtrist. Undrar hur det blir på scen. Det här blir inte en lika stor hit som ”Asereje” en gång var.
8. TYSKLAND, NO NO NEVER, TEXAS LIGHTNING +++ Det här känns som en riktigt fräsch countryinspirerad lättsam poplåt, men Rednex “Mama take me home” hade slagit Tyskland I countryklassen med hästlängder. Är framträdandet lika töntigt somd et var i förhandsvideon så kommer den här att hamna i mellanskiktet utan att göra något större väsen av sig. Lyssnar man på den på CD är den klart värd att offra tre minuter på.
9. DANMARK, TWIST OF LOVE, SIDSEL BEN SEMMANE, ++++ Här kommer den låt som överraskat mig mest i positiv riktning. Mina förväntningar var på noll när jag hörde den första gången. Även om låtens verser är en karbonkopia av en låt som deltog i den engelska uttagningen redan 1998 så gör den mig riktigt glad. Jag har den i huvudet länge efter att jag hört den och det är ett positivt tecken. Att sedan Sidsel verkar älska varje minut gör inte saken sämre! Danmark kommer att överraska!
10. RYSSLAND, NEVER LET YOU GO, DIMA BILAN, +++++ Här kommer årets verkligt riktiga poplåt. Denna finns med självklarhet med i slutstriden. Det känns som om låten har riktig hitpotential. ”Never let you go” är modern, fräsch och känns äkta. Dessutom har den en riktigt klistrig refräng som är svår att tvätta bort. Att Dima Bilan kommer få alla tjejer att kasta sig över telefoner försämrar ju inte Rysslands chanser. Detta trots risken för ett lika svagt framträdande ikväll som i torsdags.
11. FYR MAKEDONIEN, NINANAJNA, ELENA RISTESKA, +++++ Dramatisk uptempolåt med etniska slingor som ger låten en väldigt speciell karaktär. Detta är en kvalitetslåt som haft en solklar vinstchans för ett par år sedan. Nu känns det mer som en kopia på något som redan vunnit i och med Ruslana. Och det är inte fräscht! Frågan är bara om låten räcker särskilt långt ikväll. Elena behöver göra ett bättre framträdande än i torsdags för att nå topp-10.
12. RUMÄNIEN, TORNERO, MIHAI TRAISTARIU, +++++ En av de stora vinnaraspiranterna ikväll. En välproducerad poplåt med tydlig hitkänsla á la förra årets stora hit med Haiduchi. Den här låten är en av få melodier som har såväl en fantastisk refräng som läckra verser. Tornero kommer att bli en av sommarens stora succéer på alla discon. Hur det går ikväll beror enormt mycket på Mihais framträdande. Lyckas han bra så är framgången ett faktum, även om det inte borde räcka till mot Grekland och Sverige.
13. BOSNIEN-HERCEGOVINA, LEJLA, HARI MATA HARI, +++++ Känsla, passion och lidelse! Allt ryms i Bosnien-Herzegovinas mollstämda låt i år, och detta i en vemodig melankoli som spelar på hjärtats allra känsligaste strängar. Kan det bli vackrare och mer stämningsfullt? Knappast! Detta andas kvalitet rakt igenom och är underbart snyggt producerat, och paketerat i kvällens mest stilfulla presentation. Den här kan mycket väl gå och vinna hela årets tävling, även om Greklands och Sveriges motstånd borde vara övermäktigt ikväll.
14. LITAUEN, WE ARE THE WINNERS, LT UNITED, +++ Alla verkade avsky Litauen i år, och tyckte illa såväl om artisterna som om låten. Själv kommer jag på mig med att gå omkring och nynna på refrängen med ett stort leende. Jag gillar dessutom självdistansen och ironin i låten. Det gjorde uppenbarligen också TV-tittarna i Europa i torsdags. Att bara våga sig på att sjunga att man är vinnare i Eurovision, och att man ska rösta på vinnaren, när man kommer från Litauen är härligt kaxigt. Observera att låten delvis bygger på samma koncept som ”Everybody” från Estland 2001 och ”I wanna” från Lettland 2002. Båda vann ju den stora finalen så den här skulle kunna överraska och ta en bra placering. Med ett lika bra framträdande ikväll kan det bära längre än väntat!
16. GREKLAND, EVERYTHING, ANNA VISSI, +++++ Underbart vacker och dramatisk ballad med fantastiska verser och en riktigt kraftfull refräng som ger utrymme för den helt underbara, diviga, sångerskan Anna Vissi. I det här bidraget är det kvalitet som gäller i alla delar, låt, artist såväl som framförande. Med hemmastödet i ryggen kan Anna Vissi bara åstadkomma underverk! Och det är hon verkligen värd. Hon borde ha vunnit redan 1982 med ”Mono i agapi” för Cypern. Det här är tillsammans med Bosnien-Hercegovina kvällens bästa låtar!
17. FINLAND, HARD ROCK HALLELUJA, LORDI, ++++ Den här låten är inte alls dum, rentav riktigt bra bara man slipper se eländet till band. Jag vaknade till denna på nattradion härom natten och upptäckte dess kvalitéer då. Kom till och med på mig själv att sjung med i refrängen. Låten tar nog Finland till en riktigt bra placering för en gångs skull, om nu inte Lordi skrämmer slag på de katolska delarna av Europa, Det är faran. Finland kapar nog åt sig alla fylle- och proteströster ikväll, trots ett stelt och tråkigt framförande!
18. UKRAINA, SHOW ME YOUR LOVE, TINA KAROL, +++ Här blandas tråkiga verser med en insmickrande men tröttsamt ensidig refräng, och alltsammans dränks dessutom i ett stompigt dancebeat som förstör. Det bästa i låten är sticket, men det känns samtidigt som om det inte alls hör hemma i låten. Sedan får ni bara inte missa Tinas höga och utdragna dödstoner innan sista refrängen. Och varför valde människan att ha med hopprep på scenen. Total töntvarning för det!
20. KROATIEN, MOJA STIKLA, SEVERINA, + Jag brukar älska de kroatiska bidragen, men i år är fallet det motsatta. Jag älskar etniska bidrag i allmänhet, men det här stinker. Det är bara jobbigt, förvirrat, rörigt och allmänt kaotiskt. Refrängen har förvisso sina poänger, men det räcker inte mer än till betyget ett. Kombinationen folkmelodi och långklänning plus stilettklackar är sanslös, även om låtens titel visst betyder ”Mina stilettklackar”. När sångerskan klämmer i med rimmet ”Afrika, paprika” är töntfaktorn total!
21. IRLAND, EVERY SONG IS A CRY FOR LOVE, BRIAN KENNEDY, ++++ Irland hånas av många för den här balladen, som upplevs som trist och gammal. Det tycker jag är ruskigt orättvist. Brian sjunger fantastiskt och låten är vacker. Texten passar verkligen till melodin och lyfter fram melodin på ett föredömligt sätt. Den här kan totalöverraska – i båda riktiningarna. Själv så hoppas jag på en positiv överraskning eftersom jag gillar den. Jag är glad att den kom med i finalen. Det är den verkligen värd.
22. SVERIGE, INVINCIBLE, CAROLA, +++++ Låten har äntligen blivit en helhet i den engelska versionen, som faktiskt är originalversionen av låten. Carolas amatörmässiga svenska text kom ju till när den redan blivit uttagen. Carola lyfter den egentligen ganska medelmåttiga låten till himmelska höjder. Frågan är bara hur smöriga medelhavssjälar och etniska balkanhjärtan kommer att ta till sig låten. De nordeuropeiska rösterna bör med säkerhet bära Carola långt. En proffsig artist som verkligen tror på sin låt brukar räcka långt, t.o.m mycket långt. I semifinalen utklassade Carola alla! Det borde ge råg i ryggen och lägga grunden till ett superframträdande – och det behövs om hon ska rubba Anna Vissi från tronen.
24. ARMENIEN, WITHOUT YOUR LOVE, ANDRÉ, +++ Etniskt färgglad lättpop á la Östeuropa med en envis refräng som kanske blir lätt tröttsam efter ett tag. Utan den etniska touchen skulle låten varit trist och karaktärslös. Nu är den helt ok! Undrar fortfarande hur denna kunde komma med när Slovenien, Belgien och Estland åkte ut med så mycket bättre låtar!
Recensioner av låtarna i semifinalen
Här kommer mina recensioner av låtarna i semifinalen! Eftersom jag ligger inlagd för astmabehandling på Vårdcentralen, och saknar Internetuppkoppling, så fick jag inte ut recensionen igår. Men bättre sent än aldrig! Låtar markerade med * är de som gick vidare till finalen.
Recensionerna för lördagens final publiceras lördag morgon! De måste publiceras i Norra Västerbotten först.
1. * ARMENIEN, WITHOUT YOUR LOVE, ANDRÉ, +++
Etniskt färgglad lättpop á la Östeuropa med en envis refräng som kanske blir lätt tröttsam efter ett tag. Utan den etniska touchen skulle låten varit trist och karaktärslös. Nu är den helt ok! Mycket kommer att bero på framträdandet om helheten blir okej eller en totalflopp.
2. BULGARIEN, LET ME CRY, MARIANA POPOVA, +++
Början på låten är urläcker med “Hani-körerna”, men sedan tappar låten fart och dramatik ju längre låten går. Låten saknardet verkliga lyftet och man väntar på när det verkliga drivet ska komma. Men det kommer aldrig. Sångerskans röst är verkligen läcker och tillför låten en hel del.
3. SLOVENIEN, MR NOBODY, ANZEJ DEZAN, +++++
Detta är verkligen superbra! En vinnaraspirant av rang. En dramatisk uptempolåt som har en supereffektiv refräng som helt enkelt sitter som smäck. Låten växer från börja till slut, och dessutom för varje lyssning. Den enda faran är att Anzej blir övertänd och blir alltför hysterisk på scen. Om inte, så är det här en klar Top 5-aspirant.
4. ANDORRA, SENSE TU, JENNY, +++
Andorra levererar i år en uptempoballad med dramatisk refräng och tyvärr supertrista verser. Sångerskans mycket speciella röst passar enormt bra till låten och lyfter den från en tvåa till en trea. Detta är en låt som kan överraska och knipa en av de sista finalplatserna om allt stämmer på scen, men ananrs bör den vara chanslös.
5. VITRYSSLAND, MUM, POLINA SMOLOVA, +
En hopplöst tråkig låt med alldeles för dominerande gitarrer i början av låten som tar bort fokus i låten. Tråkig Britney-refräng utan karaktär och känsla, och som låter som något som blivit över. Det här är bara fruktansvärt intetsägande och trist.
6. ALBANIEN, ZJARR E FTOHTE, LUIZ EJLLI, ++
Etnisk låt som nog är alltför etniskt för att passa hela Europa för att lämna några stora spår efter sig i den europeiska schlagerhistorien. Låten verkar helt enkelt sakna koncept och bärande tanke. Luiz, som tydligen är megaidol i Albanien efter deras IDOL-upplaga, har en helt okej röst men här räcker det helt enkelt inte till. Man måste ha en låt också!
7. BELGIEN, JE T’ADORE, KATE RYAN, +++++
Här har vi en av årets riktiga vinstkandidater. Genuint bra poplåt förpackad i en läcker alleuropeisk ytterrock i one-size fits all. En av årets sommarhittar – redan nu! Kanske är det den svenska touchen, låten är svenskskriven, som gör att jag att faller totalpladask? En varning måste dock utfärdas för ett stelt och tråkigt scenframträdande (enligt källor i Aten), Stämmer det så blir det ingen vinst – men en finalplats är ändå given!
8. * IRLAND, EVERY SONG IS A CRY FOR LOVE, BRIAN KENNEDY, ++++
Irland hånas av många för den här balladen, som upplevs som trist och gammal. Det tycker jag är ruskigt orättvist. Brian sjunger fantastiskt och låten är vacker. Texten passar verkligen till melodin och lyfter fram melodin på ett föredömligt sätt. Den här kan totalöverraska – i båda riktiningarna. Själv så hoppas jag på en positiv överraskning eftersom jag gillar den.
9. CYPERN, WHY ANGELS CRY, ANNETTE ARTANI, ++++
Denna låt anklagas för att vara utstuderad och konstruerad, rent utav spekulativ, för att ragga röster med en sentimental text. Men jag kan bara erkänna att jag har fallit pladask för såväl låt som sångerska.
10. MONACO, LE COCO-DANCE, SEVERINE FERRER, ++++
Det här rä kanske inte någon av de riktiga tungviktarna I startfältet men den förmedlar pur glädje som verkligen smittar av sig. Det är ett framgångskoncept historiskt sett. Sedan kan jag inte anant än att fängslas av refrängen. Men jag är uppenbarligen en av få som är särskilt positiv till denna låt, det vet jag och därför tror jag inte heller att den kommer att nå finalen. Men en sak är klar, den monegaskiska låten får mig att längta till sommar, kritvita stränder vid Medelhavet, kokosolja och ett dopp i det blå!
11. * FYR MAKEDONIEN, NINANAJNA, ELENA RISTESKA, +++++
Dramatisk uptempolåt med etniska slingor som ger låten en väldigt speciell karaktär. Detta är en kvalitetslåt som haft en solklar vinstchans för ett par år sedan. Nu känns det mer som en kopia på något som redan vunnit i och med Ruslana. Och det är inte fräscht! Men en solklar finalaspirant är det helt klart!
12. POLEN, FOLLOW MY HEART, ICH TROJE, ++++
Endera så älskar man den här låten eller så hatar man den. Jag lutar mer och mer åt det första. Ju mer jag lyssnar på låten desto större kvalitéer hittar jag, och desto mer faller jag för låten. Det är en riktig Ich Troje-låt med en härlig blandning av flera stilar. Den känns fräsch och modern. Många ondgör sig över rapparen, men på CD-versionen är det i alla fall en av de delar i låten som höjer låten. Det här kommer i alla fall vara en av de låtar jag kommer att lyssna allra mest på efter festivalen. Det skulle inte förvåna mig om den skulle överraska och knipa en av finalplatserna.
13. * RYSSLAND, NEVER LET YOU GO, DIMA BILAN, +++++
Här kommer årets verkligt riktiga poplåt. Denna finns med självklarhet med i slutstriden på lördag. Det känns som om Låten har riktig hitpotential. Never let you go är modern, fräsch och känns äkta. Dessutom har den en riktigt klistrig refräng som är svår att tvätta bort. Att Dima Bilan kommer få alla tjejer att kasta sig över telefoner försämrar ju inte Rysslands chanser.
14. * TURKIET, SUPERSTAR, SIBEL TÜZÜN, +++
Det här är en låt som jag verkligen har svårt att förhålla mig till. Den är läcker på något sätt, men saknar samtidgt det riktiga lyftet. De långa partierna i verserna är bara trista medan refrängerna är urläckra. Helhetsintrycket är mycket rörigt. Hos vadslagningsbyråerna ligger Turkiet hyfsat bra till för en finalplats men jag tvivlar! Men visst kan de överraska och ta en finalplats.
15. * UKRAINA, SHOW ME YOUR LOVE, TINA KAROL, +++
Här blandas tråkiga verser med en insmickrande men tröttsamt ensidig refräng, och alltsammans dränks dessutom i ett stompigt dancebeat som förstör. Det bästa i låten är sticket, men det känns samtidigt som om det inte alls hör hemma i låten. Sedan får ni bara inte missa Tinas höga och utdragna dödstoner innan sista refrängen.
16. * FINLAND, HARD ROCK HALLELUJA, LORDI, ++++
Den här låten är inte alls dum, rentav riktigt bra bara man slipper se eländet till band. Jag vaknade till denna på nattradion härom natten och upptäckte dess kvalitéer då. Kom till och med på mig själv att sjung med i refrängen. Låten tar nog Finland till final för en gångs skull, om nu inte Lordi skrämmer slag på de katolska delarna av Europa, Det är faran. Tar de sig till final kan de till och med bli farliga, för då tar de nog alla fylle- och proteströster!
17. HOLLAND, AMAMBANDA, TREBLE, +++
Man kan verkligen undra varför amn väljer att sjunga på ett låtsasspråk i de partier man inte sjunger på engelska. Misstanken smyger ju sig på att man inte fått ihop en bra text och då väljer minsta motståndets lag. Annars är refrängen i låten helt okej. Verserna lämnar visserligen mer att önska. Det här är en låt som varken upprör eller berör. Den passerar bara revy ut ur tävlingen!
18. * LITAUEN, WE ARE THE WINNERS, LT UNITED, +++
Alla verkar avsky Litauen I år, och tycker illa såväl om artisterna som om låten. Själv kommer jag på mig med att gå omkring och nynna på refrängen med ett stort leende. Jag gillar dessutom självdistansen och ironin i låten. Att bara våga sig på att sjunga att man är vinnare i Eurovision, och att man ska rösta på vinnaren, när man kommer från Litauen är härligt kaxigt. Observera att låten delvis bygger på samma koncept som ”Everybody” från Estland 2001 och ”I wanna” från Lettland 2002. Båda vann ju den stora finalen så den här skulle kunna överraska och ta sig till final.
19. PORTUGAL, COISAS DE NADA, NONSTOP, +
Detta är en glad pastisch som jag tyckte var helt ok när jag lyssnade på CD:n men när jag sedan fick se förhandsvideon från den portugisiska uttagningen så blev det totalt platt fall. Artisterna saknar utstrålning och är otroligt dåligt synkade. Jag drabbas av sekundärskam när jag ser dem. Denna låt saknar totalt finalchans.
20. * SVERIGE, INVINCIBLE, CAROLA, +++++
Låten har äntligen blivit en helhet i den engelska versionen, som faktiskt är originalversionen av låten. Carolas amatörmässiga svenska text kom ju till när den redan blivit uttagen. Carola lyfter den egentligen ganska medelmåttiga låten till himmelska höjder. Frågan är bara hur smöriga medelhavssjälar och etniska balkanhjärtan kommer att ta till sig låten. De nordeuropeiska rösterna bör med säkerhet bära Carola till final, men frågan är om det räcker till slutstrid på lördag. Men en proffsig artist som verkligen tror på sin låt brukar räcka långt, t.o.m mycket långt. Men visst hade BWO, Rednex eller Andreas Johnson känts mer spännande i Aten!
21. ESTLAND, THROUGH MY WINDOW, SANDRA OXENRYD, ++++
Svenska Sandra Oxenryd levererar med pondus en lättsam poplåt med en typiskt svensk estniskkomponerad schlagerrefräng. Låten är insmickrande och lättillgänglig, men tyvärr också alldeles för lättglömd. Den här bör ändå ha goda chanser till final. Där kommer den att försvinna i mängden och hamna i mittenskicket.
22. * BOSNIEN-HERCEGOVINA, LEJLA, HARI MATA HARI, +++++
Känsla, passion, lidelse! Allt ryms i Bosnien-Herzegovinas mollstämda låt i år, och detta i en melankoli som spelar på hjärtats allra känsligaste strängar. Kan det bli vackrare och mer stämningsfullt? Knappast! Detta andas kvalitet rakt igenom och är underbart snyggt producerat. Den här kan mycket väl gå och vinna hela årets tävling, även om Grekland borde vara ett övermäktigt motstånd på lördag.
23. ISLAND, CONGRATULATIONS, SILVIA NIGHT, ++++
Detta är en av årets mest moderna och spännande låtar i år, och som dessutom har en synnerligen effektiv refräng som verkligen klistrar sig fast. Synd bara att Silvia är så spacad att låten kommer att drunkna i hennes skugga. Risken är nämligen att man bara tittar på henne och glömmer att lyssna på låten. Detta är en av de låtar som jag kommer ihåg bäst, och som är som tuggummi i min hjärna. Island borde utan problem ta sig till final i år och där göra anspråk på en placering bland de tio bästa. Men ifjol gjorde ju Island totalfiasko i semifinalen, trots att man var en av förhandsfavoriterna till totalsegern, så Silvia kan inte ta ut något i förväg.
TILL FINAL (I STARTORDNING):
Slovenien, Belgien, Cypern, Makedonien, Ryssland, Finland, Sverige, Estland, Bosnien-Hercegovina och Island.
OUTSIDERS:
Litauen, Polen Irland och Turkiet.
CHANSLÖSA:
Vitryssland, Albanien, Andorra och Portugal.
JA NU BÖRJAR EUROVISION-FEBERN ATT STIGA!
FOLKPARTIET - ETT HOT MOT VÅRDEN I ARJEPLOG/ARVIDSJAUR
Har Folkpartiet ändrat uppfattning när det gäller Vårdcentralernas betydelse? Är inte den nära vården längre viktig?
Vill man reducera Inlandsvårdcentralernas verksamhet till dagmottagning för att kunna finansiera ett återöppnande av akutkirurgin i Piteå?
Är det viktigare med ett snabbt akut omhändertagande i Piteå än i Arjeplog och Arvidsjaur?
Är Pitebornas akutkirurgi viktigare än Inlandsbornas vårdcentraler?
I artikeln "FP föreslår sjukhusbolag" i Norrbottens-Kuriren den 15:e maj skrivs det:
- Det finns en stor och berättigad vrede och vi vill därför återställa den akuta och planerade kirurgin och den akuta ortopedin, säger Anders Mansten"
Som Arjeplogsbo kan jag bara konstatera att den verklighet som Erik Lundström och Anders Mansten beskriver är extremt Piteå-centrerad. Det är inte den verklighet jag möter till vardags. Vi har ett stort förtroende för såväl Piteå sjukhus som för Sunderby sjukhus. Det viktiga för oss är att ha en fungerande vårdcentral som håller hög kvalitet och en fungerande sjukhusvård när vi behöver denna, oavsett om det är i Piteå eller på Sunderby sjukhus.
- Det skulle ge bättre service och lägre kostnader, men vi lägger bara fram det som ett förslag som verksamheterna själva får diskutera om de vill pröva, säger Anders Mansten och Nils Dahlbäck."
Det är intressant att beskåda herrarna Manstens och Dahlbäcks logik. I fallet Piteå är det katastrofalt att inte ha tillgång till akutkirurgi, vilket är det enda man saknar på kvällar och nätter. Man hävdar energiskt att det är för långt till Luleå och det rör sig väl om en sex mil eller så. Men när det gäller oss inlandsbor så är det inget fel att ha de som ska svara för hela det akuta omhändertagandet i en jourbil som kanske befinner sig en 18 mil bort. Men det är väl så att det är viktigast att satsa där de flesta väljarna finns. Men som inlandsbo kan jag bara konstatera att Mansten skiter i oss! Det är sjukhuset och akutkirurgin som räknas. Det är i alla fall ett klart och tydligt besked!
Hur tänker folkpartisterna i Piteå stötta utvecklingen i Arvidsjaur och Arjeplog? Idag är testverksamheten i de båda A-kommunerna en expansiv och för framtiden central näring. Representanter för de aktiva testföretagen har upprepade gånger betonat vikten av starka vårdcentraler och vårdplatser i de berörda kommunerna. Tänker de slå undan fötterna för oss eller tänker de stötta den aktiva näringslivsutveckling vi bedriver? Det skulle jag vilja ha svar på!
En sak är helt klart för mig som socialdemokrat. OBS-platserna vid våra vårdcentraler i glesbygden en viktig del för att kunna erbjuda alla invånare i hela länet en heltäckande sjukvård och omvårdnad. Det är en unik modell som vi vill värna och utveckla. Det handlar om allas rätt till vård och trygghet oavsett var man bor.En viktig beståndsdel i tryggheten är det akuta omhändertagandet när man behöver det. Jourkedjorna vid våra vårdcentraler är basen för denna trygghet. Detta kan aldrig ersättas med en jourbil som kanske befinner sig i Älvsbyn när den behövs i Arjeplog.
Ursäkta avsaknaden på blogginlägg senaste tiden
Projekt Rädda BST
Styrgruppen för "Projekt Rädda BST" består av jag själv, Bosse Johansson, Mats Björk, Bo Wallin och Sofi Sundström. sedan har vi en operativ grupp med Mats B, Sofi S och Anita Rönnebro. Idag så kompletterades mötet med Kurt Burman, Roger Moregård och Mattias Ställ också.
Islossning Gautosjö
Visst är det en underbart läcker bild!
Maria Söderberg kan nås på mail: [email protected]
Dagens program
Underbara dagar
Så det blir till att grilla för andra dagen i rad:-) Men jag måste på middagen i samnband med besökshelgen för BST-programmet så det blir inget vin till det grillade tyvärr.