Tankar inför finalen

Finalen av Eurovision Song Contest 2009

Litauen +++

Love

Sasha Son


En blek men ganska vacker poplåt som nog kommer att fungera i radion men frågan är om TV-tittarna minns den när det är dags att rösta. Här i finalen finns så många bättre låtar.


Israel ++++

There must be another way

Noa och Mira Awad


Första gången jag lyssnade på detta upplevde jag det som urtrist men jag har verkligen ändrat mig. Det här är riktigt bra. Otroligt vacker låt som framförs med känsla och innerlighet på tre språk, engelska, hebreiska och arabiska . Jag börjar verkligen tro att det går att lösa konflikten i Mellanöstern. Men ska Israel inte floppa måste man sjunga bättre än i tisdags!


Frankrike +++

Et s'il fallait le faire

Patricia Kaas


Ja det här är verkligen fransk ut i fingertopparna, Så snyggt, pompöst, dramatiskt och känslofyllt att jag inte förstår hur det samtidigt kan bli så...tråkigt!


Sverige +++++

La voix

Malena Ernman


Ja hur ska det gå för detta urläckra bidrag. Kommer de andra att falla för Malenas charm och röst. Hon har en utstrålning som inte går av för hackor och jag hoppas TV-publiken ska känna hennes värme genom TV-rutan. Ett av kvällens snyggast producerade nummer. Borde ta sig topp tio men kan skrälla åt fel håll. I så fall oförtjänt!


Kroatien  ++++

Lijepa Tena

Igor Cukrov feat. Andrea


En sak är säker och det är att man känner igen Kroatien. Det är ett typiskt Balkanbidrag som alltid fungerar i dessa sammanhang och säkert tar sig högt upp i resultatlistan med betydligt fler röster än ni tror. Det är vackert, smäktande och innerligt. Och det talar till mitt hjärta


Portugal +++

Todas as ruas do amor

Flor-de-lis


Detta är ett typiskt portugisiskt bidrag när de satsar på folkloreton. Då blir det riktigt bra. Men det brukar aldrig räcka till och hamna särskilt högt i resultatlistan. Men låten är verkligen vacker. Men jisses... Vad har sångerskan satt på sig för klänning. Den kan inte beskrivas.  Den måste ses!!!


Island ++++

Is it true?

Johanna Gudrun Jonsdottir


Det här är en otroligt vacker ballad och kan bara Johanna göra den rättvisa bör den ta sig till final. Varningsflagg för Johannas kyliga framträdande. Det har fällt många artister, bland annat isländska Selma som var storfavorit innan semifinalen och som föll pladask liksom Charlotte Perelli ifjol. Missa inte Johannas klänning. Den är osannolik, och detta inte i några positiva termer!


Grekland ++++

This is our night

Sakis Rouvas


Grekland satsar på säkra kort i år. Superhunken Sakis som är megastjärna i Grekland är en otroligt duktig sångare och låten är ett kompetent bidrag som kommer dra massor av röster. Det känns modernt och fräscht och Sakis scenshow går inte heller av för hackor. Här är det totalös från första stund till sluttonen.


Armenien +++++

Jan Jan (eller Nor Par)

Inga och Anush


Detta är en solklar femma och en av mina absoluta favoriter i hela startfältet. En otroligt snyggt uppbygd ethnolåt med en refräng som sitter som hand i handske. Lägg dessutom märke till finalens snyggaste kläder. Redan en given hit hos gaypubliken på schlagergolven. En given toppkandidat  som kommer att hamna högt när finalen summeras.


Ryssland +++

Mamo

Anastasia Prikodkho


Ja detta är inte dåligt, men inte mer än så. Måtte hon inte bli lika övertänd som i ryska finalen. Då får ni uppleva nåt hemskt!


Azerbadjan +++++

Always

AySel och Arash


Här har vi en av årets stora vinnarkandidater. Det här föll jag totalpladask för när jag såg dem live i Stockholm. Superbra låt med en riktig hook och en refräng som nog alla skulle vilja ha. Att Azerbadjan i år är helsvenskt förutom AySel gör ju inte saken sämre. Låten är svenskskriven, Arash från Malmö, dansarna svenskar, kläderna designade av Lars Wallin och resten av människorna kring AySel och Arash är också svenskar. Årets bästa låt!!!


Azerbadjan +++++

Always

AySel och Arash


Här har vi en av årets stora vinnarkandidater. Det här föll jag totalpladask för när jag såg dem live i Stockholm. Superbra låt med en riktig hook och en refräng som nog alla skulle vilja ha. Att Azerbadjan i år är helsvenskt förutom AySel gör ju inte saken sämre. Låten är svenskskriven, Arash från Malmö, dansarna svenskar, kläderna designade av Lars Wallin och resten av människorna kring AySel och Arash är också svenskar. Årets bästa låt!!!


Moldavien +++

Hora din moldova

Nelly Ciobanu


Nu blir det moldavisk ethno för hela slanten, och det blir helt okej och riktigt medryckande. Kan säkert funka så bra att den slutar på övre halvan, men det är inte ett bidrag jag kommer att gå omkring och nynna på särskilt länge.


Malta +++

What if we

Chiara


Maltas låt är som vanligt en svulstig ballad som framförs av Chiara... Höll jag på att säga- Men så är det också tredje gången gillt. De tidigare två gångerna har hon slagit från underläge, och det gör hon än mer i år. Och hon kommer säkert kamma hem mer röster än vi anar - i år igen.  Skrällvarning eftersom hon alltid slagit ur underläge när hon gjort succé.


Estland +++

Ränjadad

Urban symphony


Kvällen går mot sitt slut med estlands något annorlunda låt som balanserar mellan mystisk och vacker. Men hur som helst andas det kvalitet rätt igenom. En låt i ett gediget framförande som tyvärr behöver riktigt många lyssningar och därför riskerar att floppa ikväll


Danmark+++

Believe again

Brinck


Detta är en snygg poplåt som saknar det där lila extra. Låter som en ripp-off på Ronan Keating vilket är nog så naturligt då han skrivit låten. Att Brinck sedan låter som honom är inget minus. Det ger rätt känsla åt låten.


Tyskland ++++

Miss Kiss Kiss Bang

Alex swings Oscar sings


Det här är hur charmigt som helst, och dessutom har låten en sån hook att den bara sitter som hand i handske. Men swing har ju inte funkat förr i ESC tyvärr.


Turkiet +++++

Dum tek tek

Hadise


När jag hörde den här första gången såg jag den som en given vinnarkandidat och det borde den fortfarande vara även om konkurrens är hård i år. Detta är årets bästa låt i genren ethnodanslåt. Extremt insmickrande och catchy, och den får mig att vilja kasta mig ut på dansgolvet. Att detta kryddas med ett suveränt framträdande stärker Turkiets chanser ytterligare!


Albanien +++

Carry me in your dreams

Kejsi Tola


Detta är ett typiskt albanskt bidrag och de brukar ju gå till final. Vore inte sångerskan så förskräckligt seg så skulle fyran sitta som smäck. Men det fascinerande med de albanska artisterna är att de lyft sig ordentligt när det blivit skarpt läge. Kan Kejsi överraska oss så ikväll så kan den här skrälla och hamna mycket högt i slutändan.


Norge ++++

Fairytale

Alexander Rybak


Ja jag vet att den här säkert kommer att vinna, men jag har en enormt kluven inställning till det här. Visst är låten bra och artisten gör ett jättejobb och scenproduktionen snygg. Men ändå, det är inte mer än så. Inget speciellt som man kommer att minnas i all evighet. Försök sjunga den så märker ni hur lite ni minns av den!!! Men det är ändå snyggt och charmigt och värt en stark fyra!


Ukraina +++

Be my Valentine (Anti-crisis girl)

Svetlana Lobodova


Om jag inte sett Svetlana live i Stockholm och sett hur osmaklig hon är så hade nog fyran varit inom räckhåll och hon kommer att få skyhöga poäng.  Låten är mycket bättre än Svetlana gör den till. Lägg märke till att det är framförandet som stör mig, inte låten eller hennes sångröst. Hon gör att det här blir supermegavulgärt! Slåss till min förskräckelse om segern - och kan nog snuva Norge på konfekten.


Rumänien ++++

The balkan girls

Elena Gheorghe


Jag totalsågade denna låt först och tyckte den var utslätad och menlös. Men den sitter som sten i huvudet och dessutom blir jag sprittande glad när jag hör den numera. Har smugit sig in på min topp tio-lista i finalen. Så den måste bara hamna högt.


Storbritannien +++

My time

Jade


Även om detta är det bästa som England skickar på år och dag så räcker det inte. Och när jag såg Jade live i Stockholm föll hon platt till marken. En mäktig disneydoftande ballad som är för ensidiug och för mycket.


Finland +++++

Lose control

Waldo's people


Finlands bästa låt på hela decenniet. Riktig dansrykare som är en blivande jättehit. Har sett folk rusa ut på dansgolvet när denna spelas. En otroligt catchy refräng som sätter sig direkt. En outsider som kan vara med och slåss om segern på lördag!


Spanien +++++

La noche es para mi

Soraya


Suverän låt skriven av samma kompositörer som skrev Alla åt Sofia i den svenska finalen. Men så mycket bättre. En given vinnarkandidat som är en riktig latinorökare som framförs av Soraya som i videon verkar kylig men som osade riktigt hett i Stockholm när jag såg henne där.


Vilka slåss om segern då?

Norge
Ukraina
Grekland
Bosnien
Azerbadjan
Armenien

Outsiders
Island
Finland
Moldavien

Kan totalskrälla
Albanien
Kroatien
Malta

Sverige då?
Nedre delen av topp tio!






Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits