GOTT NYTT ÅR

Jag vill önska ER alla ett riktigt GOTT SLUT och ett GOTT NYTT ÅR!

Själv firar jag nyårsafton med maskerad på temat "I väntan på OS". Har besök av en kompis, Fredrik som jag brukar bo hos när jag är i Stockholm, som också ska följa med på maskeraden. HAn är mer stressad än jag över det!

Imorgon får ni rapport hur jag tolkat temat :-)

Ha en trevlig kväll allihopa!!!

KRAM
Bubbe

GOD JUL

Jag vill önska er alla:

EN RIKTIGT GOD JUL!

Det här är riktig jul för mig:

Tomten av Viktor Rydberg

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.

Står där så grå vid ladgårdsdörr,
grå mot den vita driva,
tittar, som många vintrar förr,
upp emot månens skiva,
tittar mot skogen, där gran och fur
drar kring gården sin dunkla mur,
grubblar, fast ej det lär båta,
över en underlig gåta.

För sin hand genom skägg och hår,
skakar huvud och hätta ---
»nej, den gåtan är alltför svår,
nej, jag gissar ej detta» ---
slår, som han plägar, inom kort
slika spörjande tankar bort,
går att ordna och pyssla,
går att sköta sin syssla.

Går till visthus och redskapshus,
känner på alla låsen ---
korna drömma vid månens ljus
sommardrömmar i båsen;
glömsk av sele och pisk och töm
Pålle i stallet har ock en dröm:
krubban han lutar över
fylls av doftande klöver; ---

Går till stängslet för lamm och får,
ser, hur de sova där inne;
går till hönsen, där tuppen står
stolt på sin högsta pinne;
Karo i hundbots halm mår gott,
vaknar och viftar svansen smått,
Karo sin tomte känner,
de äro gode vänner.

Tomten smyger sig sist att se
husbondfolket det kära,
länge och väl han märkt, att de
hålla hans flit i ära;
barnens kammar han sen på tå
nalkas att se de söta små,
ingen må det förtycka:
det är hans största lycka.

Så har han sett dem, far och son,
ren genom många leder
slumra som barn; men varifrån
kommo de väl hit neder?
Släkte följde på släkte snart,
blomstrade, åldrades, gick --- men vart?
Gåtan, som icke låter
gissa sig, kom så åter!

Tomten vandrar till ladans loft:
där har han bo och fäste
högt på skullen i höets doft,
nära vid svalans näste;
nu är väl svalans boning tom,
men till våren med blad och blom
kommer hon nog tillbaka,
följd av sin näpna maka.

Då har hon alltid att kvittra om
månget ett färdeminne,
intet likväl om gåtan, som
rör sig i tomtens sinne.
Genom en springa i ladans vägg
lyser månen på gubbens skägg,
strimman på skägget blänker,
tomten grubblar och tänker.

Tyst är skogen och nejden all,
livet där ute är fruset,
blott från fjärran av forsens fall
höres helt sakta bruset.
Tomten lyssnar och, halvt i dröm,
tycker sig höra tidens ström,
undrar, varthän den skall fara,
undrar, var källan må vara.

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
gott intill morgontimma.
Månen sänker sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.



Ur led är tiden

Ja nog är tiden allt ur led. Kolla in det här kortet som Aina Karlberg tog utanför Tingsbacka idag. Det är Margueriter som blommar. Inga gamla knoppar utan helt nya knoppar!

Och detta tre dagar före jul!!!

Sanslöst helt enkelt!


image269

Jul med Snowstorm

Det här är en av julens många tänkvärda sångtexter. Den påminner oss om alla som ställs vid sidan i vårt samhälle och fler blir de hela tiden. Så läs och låt detta bli en påminnelse om att vi kan göra så mycket mer för medmänniskor vi har runtomkring oss.

Nu är det jul igen och alla ljusen tindrar.
Snögubbar överallt och lyktor i varje park.
Mot den bitande kylan får vi julklappar som lindrar.
Aldrig på året är gemenskapen så stark.

Men det är någon i Brunnsparken som gråter.
Som ser julen i annat perspektiv.
Som är ensam när skuggor kommer åter.
Och förmörkar tanke, själ och liv.

Kommersen är blomstrande, vi fyller önskebrunnar.
Och nästan överallt från största hus,
till minsta skjul står skinkan på bordet,
och det vattnas i våra munnar.
Kalle Anka och hans vänner önskar god jul.

Men det är någon i Brunnsparken som gråter.
Som ser julen i annat perspektiv.
Som är ensam när skuggor kommer åter.
Och förmörkar tanke, själ och liv.

Juldagsmorgon, solens första strålar träffar taken.
Och eldens sista låga flämtar svagt i våran spis.
Men det är inte bara Tomten som är vaken,
någonstans i stan blir tårar till is.

Det är någon i Brunnsparken som gråter.
Som ser julen i annat perspektiv.
Som är ensam när skuggor kommer åter.
Och förmörkar tanke, själ och liv.

Tilde och Maja

image268

Maja och Hippo

Här är Maja med gosedjuret Hippo som hon fick av mig, mamma, och Peter i samband med dopet.

image267

Tilde

Här är ju ett annat charmtroll. Min äldsta systerdotter Tilde. Längtar så till hon och Maja kommer hem till Arjeplog till helgen.

image264'

Är hon inte en riktig linslus...

image265

image266nare

Min systerdotter Maja

Här kommer första bilden i bloggen på min systerdotter Maja, sju månader gammal. Skäms lite för att det dröjt så länge innan hon fått göra bloggdebut!

image261

Här är ytterligare en bild på Maja.

image262

Och en till...

image263

Min brorson Linus

Tänkte att jag måste lägga ut en ny bild på Linus också. Linneas brorsa alltså!

Likheter med Eniro-reklamen?

Visst är Linnea sanslöst lik flickan i Eniro-reklamen...image257

image258

Lucia på förskolan

I onsdags kväll var jag på Karlavagnens och Galaxens luciadirande. Min brorsdotter Linnea går på en av dessa avdelningar och visst är hon söt:-)
image255

image256

Nu ska julstjärnorna upp

Jag vet...

Det är sent.

Jag skäms för att jag inte hunnit/orkat!

Men nu blir det bättring.

Nu ska de nyinköpta stjärnorna upp.

I år är de svarta!

Att man kan känna sig halv

Det är alltid lika hemskt när Lena är borta från jobbet. Då känner jag mig halv där jag sitter i mitt hörn på kommunen. Hon betyder otroligt mycket för mig. Utan henne skulle jag varken klara mig eller trivas lika bra som jag gör.

Det är fantastiskt att ha fått lära känna henne och få jobba tillsammans med henne. Vi har verkligen roligt ihop. Dessutom fungerar hon på många sätt som ett fantastiskt bollplank!

Har ni någonsin hört talas om...

någon som ätit så mycket att man fått ont i axeln...

Det hade jag inte jag heller...

Till idag...

Men Anette påstår att hoon ibland när hon ätit för mycket kan få ont i ena axeln...

Min teori var att det i så fall var överansträngning det berodde på...

Hektiska dagar

Igår var det en riktigt hektisk dag. Först KSAU, sedan Näringslivsnämnd samt träff med revisorerna, därefter löneförhandlingar med cheferna. På kbällen styrelsemöte med partiet och sedan kvällsträff med den lokala gruppen i projektet "Samtal för framtiden".

Det roligaste är att i den lokala gruppen för "Samtal för framtiden" finns nu Anneli Qvarbström med. Hon är en helt fantastiskt och underbar människa. Dessutom otroligt rolig. En lisa för själen att få umgås med henne.

Idag har det också varit en helt otroligt splittrad dag.

Möten har avlöst möten hela dagen.
Alla möten har inte heller varit helt roliga kan jag väl säga. Riktigt jobbigt ibland. Och ikväll har det varit julbord. Men det är ju en kul grej förvisso. Gick på julbordet med Louise Marklund, Rolf Westerlund, Anette Andersson och Elisabeth Johansson . Vi hade fantastiskt kul:-) Maten var kanonbra också. All heder åt Vaukagårdens kök!!!

Men det var jättesynd att inte Lena Sundström och Anette Labba kunde gå idag på julbordet. Vi saknade er!!!

Trevlig kväll på Nalen

Det var en riktigt trevlig kväll på Nalen. Många besökare även om det kanske inte var så många utflyttade arjeplogare precis. Åke Wännströms bror med fru, Udo och Karin Hegner, Tobias Hegner med familj och Susanne Holmgren som jobbat på Bosch och åt kommunen var förbi. Susanne hade med sig Maria Lestander som varit nere i Stockholm i sin utbildning.

En miss i protokollet som till slut kunde vändas till något positivt var att DHL klantat sig och inte levererat vårat torrkätt och bröd i enlighet med vad de lovat. Det står inlåst på en goodsterminal i Västberga. Men vi gjorde det till en snackis som hjälpte oss att få bra kontakt med folk!

Storstryk spelade både bra och högt.  De är otroligt duktiga men det begränsade ju till viss del möjligheterna till längre samtal. Det kan i vissa lägen vara synd!

Hemlängtan på Nalen i Stockholm

Idag har Sparbanken Nord och kommunerna i bankens område ett arrangemang på Nalen för utflyttade bankkunder. För kommunernas del handlar det om att visa upp sig för sina fd kommunmedborgare och fresta dem att återvända.

Sådana här arrangemang brukar visserligen inte ge så mycket men man kan ändå inte ställa sig utanför. Kostnaden är inte heller särskilt stor. Men arrangemanget i sig verkar vara bra. Bl.a kommer Storstryk från Piteå att uppträda.

För arjeplogs del är jag, Eva Quist (för Argentis)  och kommunens utvecklingsledare Hans Sundell nere.


hits