Finska Melodifestivalen

Ni måste bara ta och lyssna på Jari Sillanpääs bidrag i årets finska uttagningen. Första gången tyckte jag den var urtrist, men den är så vacker när man lyssnat på den ett par gånger.

Den heter Kirkas kipinä och
ni hittar den här!

Angående artikel om missade intäkter

I dagens PT kan man läsa om missade intäkter för Arjeplogs kommun.

Artikeln handlar om två olika saker, dels Bussgods hyra för de lokaler de hyr i busstationen och om avslagna bygdemedel för julbelysning.

Orsaken till avslaget på bygdemedel beror på att ansäka gjorts efter att investeringen verkställts, vilket strider mot regelverket. Detta beror på att ansökan gjorts för sent. Detta kommer att påverka kommunens resultat för 2008 negativ med 113 000kr eftersom denna intäkt bokats upp i 2007 års bokslut. Det är viktigt att poängtera att bygdemedlen inte går förlorade eftersom de finns kvar och kan beviljas för annat ändamål.

När det gäller hyresintäkt för busstationen så kom vi redan inför investeringsbeslutet överens med Bussgods om principerna för beräkning av hyra och detta byggde på att hyresnivån ska beräkas på investeringskostnaden netto dvs efter avräknande av erhållna bidrag plus tillkommande driftskostnader. Det som återstår är helt enkelt en hyresförhandling om nivån.

FRUSTRERANDE MED DÅLIGA PROGNOSER

I morgondagens tidningar kan ni läsa om att kommunen troligen kommer att göra långt bättre resultat än vad verksamheternas och nämndernas prognoser visat. Detta är ju visserligen positivt men än en gång så är prognoserna ordentligt missvisande-

Då frågar ni kanske er varför detta är frustrerande.

Svaret är enkelt  eftersom hela vårt budgetarbete har fokuserats på analyser kopplAade till prognostiserade utfall. Frågan är ju nu om alla de åtgärder som vi vidtar i form av personalminskningar verkligen behövs.De spar vi vidtagit har ju byggt på förutsättningen att verksamheterna behövt många fler miljoner för 2008 års verksamhet än de i verkligheten behövt. Slutsatsen borde rimligtvis bli att de för 2009 behöver mindre än de räknat med eftersom 2008 uppvisar lägre kostnader än de trodde.

Detta borde ju vara angenäma problem. Jovisst, om man ser ytligt på problemet, men tänk på vilken oro som spridits i organisationen och vilken påfrestning det varit på såväl politiker som anställda. Dessutom så kommer detta att medföra kritik mot oss politiker, trots att vi bara kan basera vårt beslutsfattande på de underlag vi får från verksamheterna, dvs i det här fallet prognoserna.
.  
Blir resultatet i närheten av det jag tror måste budgeten gås igenom igen, och detta kommer att orsaka massor av merarbete för både tjänstemän och politiker.

Men läs mer i morgondagens tidning!

Underbar kväll hos Maria och Jan

Igår var jag bjuden på middag hos Maria och Jan. Det var en otroligt trevlig kväll, och vilken mat det var. Jan är en otroligt duktig kock. Vi fick en fantastisk oxfilé fylld med lufttorkad skinka, parmesanost och pesto, och detta serverades tillsammans med en helt sanslöst god rödvinssås, en säkerligen hemgjord bearnaise och potatisgratäng. Jag kräver att få recepten ;-)

Sedan spelade vi Sybarit, ett spel om livets goda vilket i det här fallet är mat, dryck och vett&etikett. Jag konstaterar bara att jag måste stå på mig bättre gentemot mina lagkamrater. Vi förlorade många viktiga poäng på att jag inte vidhöll mina svar... Jag säger bara Sauce Diablo!

Efter detta körde vi SingStar. Därmed kan en kväll bara bli FULLÄNDAD! Även om Anette W klådde mig konstant, vilket måste berott på min kraftiga förkylning och hunden Frodo. Luktar det bortförklaring? Inte alls...

Så tack Jan och Maria för en helt perfekt kväll, men utan Emelie, Anton, Daniella och Anette hade den ju självklart inte blivit lika kul!

Dum tek tek

Nu börjar också Eurovisionsåret också ta fart. Och redan på årets försts dag kan jag presentera en av de låtar som kommer att slåss om slutsegern i årets Eurovision Song Contest, nämligen "Dum tek tek" med Hadise som tävlar för Turkiet. En kanonlåt helt enkelt!!!!

Här kan ni kontrollera om jag har rätt eller ej...

GOTT NYTT ÅR

Jag vill önska er alla ett riktigt gott nytt 2009!

För egen del så hoppas jag att 2009 ska bli ett år som färgas mer av konstruktivt framåtsyftande tankar i stället för navelskådande och grottande i det gamla!


hits