Vackraste platsen i världen

Arjeplog är vackraste platsen på jorden.

Vinter och vatten

Denna bild och de föregående tre är tagna av Christoffer.

Underbart stämningfullt och vackert

Visst kan det vara vackert!

Vinter björk

Hur svårt ska det egentligen vara?

Att kunna komma till beslut om vem som ska bli ny projektledare i SWTR...

Hade ont i huvudet hela dagen efter morgonens möte och tyvärr så blev jag mer och mer irriterad ju längre dagen gick. Irriterad är inte alls rätt ord. Det är alldeles för svagt. Jag var nog mer rosenrasande...
Hoppas i alla fall att jag lugnat ner mig innan torsdag.


Riktig vinter

Nu har vi fått riktig vinter med massor av snö:-) Adventsstämningen infann sig med råge. Missade tyvärr julskyltningen igår. Hade middag hemma hos mig för valplaneringsgruppen.

Vinter 1


Kommunens personaltrivselaktiviteter

Det är roligt att se hur uppskattade kommunens trivselaktiviteter är. Igår var jag på middag på Silverhatten med ett hundratal kommunanställda, och stämningen var hög och de allra flesta positivt överraskade. Tidigare under hösten har det bl.a varit "Far och flyg" från Adolfström, Middag och konstupplevelse hos Roland Pantze. Nästa helg är det julbord på Kraja. Varje anställd får välja vilken aktivitet de deltar på.

Önskedröm på många sätt

Den här bilden på den rimfrosttäckta skylten symboliserar drömmar på många sätt. Vi är många som drömmer om den dag det sitter uppe en skylt som pekar mot en försigbyggd busstation. På måndag beslutar vi om detaljplanen i kommunfullmäktige. Men vi är många som vill att det ska bli kallt också, så att isarna fryser till. Det behöver biltestverksamheten.

Vinterskylt


Åke Fjellströms tema

Det tema Åke hade på dagens föreläsningar var framför allt hur man kan bli tryggare som människa och våga mer, och hur klimatet är i organisationer idag rent allmänt, och hur man ska kunna åstadkomma förändringar. Bl.a tog han på eftermiddagen upp Joharis fönster, en teori som beskriver hur man kan öka sitt trygghetsfönster och vad konsekvenserna av att dölja saker kan bli. En mycket intressant teori som gav mig personligen många aha-upplevelser.


Det Åke också betonade var nödvändigheten av målbilder samt nyttan av att kalkylera WORST CASE om man inte lyckas. I många fall bidrar detta till att man vågar. Han visade också på nödvändigheten av att ta konsekvenserna av uppsatta målbilder. Han tog exemplet att om du bestämmer dig för att bestiga Himalaya så är konsekvensen att du måste börja förberedadig genom att träna bergsbestigning, läsa böcker om Himalaya, kolla på resor etc.


Vid gårdagens föreläsning tog han också upp behovet av visioner och barriärbrytande mål för att kunna tänka nytt och bryta invanda mönster. Detta tog han också upp vid sommarens föreläsning och detta har jag faktiskt tagit till mig:-)


Samtal för framtiden

Igår kväll och idag har vi haft seminarier med Åke Fjellström, inom ramen för "Samtal för framtiden". Vi har haft ett femtiotal deltagare idag och ett 20-25tal deltagare igår. Alla tre seminrierna har varit kanonbra! Inspirerande, tankeväckande och roliga!

Vilken underlig vinter...

5 plusgrader och takdropp, så ska det väl ändå inte vara den 23;e november...

Mycket intressant föreläsning!

Ikväll har jag varit på föreläsning med Åke Fjellström. Åke har bl.a jobbat tillsammas med Mathias Fredriksson och landslaget i skidåkning. Detta inom ramen för samverkansprojektet "Samtal för framtiden" där kommunen och Sparbanken Nord deltar. Denna föreläsning riktiade sig mot idrottsledare och handlade mest om om ungdomar och idrott, bl.a. toppning och träning, men också mycket om mental träning.

Imorgon har "Samtal för framtiden" anordnat två stycken föreläsningar som riktar sig till viss kommunal personal. Där blir tyngdpunkten på mental träning och personlig utveckling.

Fanny

Mattias skickade också denna superfina bild på sin dotter Fanny. Hon charmade verkligen mig i lördags när jag var där på middag.

Fanny


Möte med Blåklockans representanter

Idag hade jag, Sofi S och Nina L möte med representanter för Blåklockans styrelse för att reda ut beräkningsgrunderna för det bidrag de erhåller för sin verksamhet. Vad jag kan förstå så skiljdes vi och var överens om tagen och att de nu förstod hur ersättningen beräknats, samtidigt som vi ska gå in ytterligare en gång och kontrollera att beräkningen gjorts på rätt sätt. Det var något barnantal som vi var osäkra på.

Sommarminnen

Fastän det är en knapp vecka till första Advent, en tid jag verkligen uppskattar med alla ljus, all förväntan och all förhoppningar, så kunde jga inte annat än att längta tillbaka till sommaren när jag fick den här bilden av Mattias. Den förmedlar en känsla... En värme... Och en massa positiva minnen av sommaren. Som trots allt kunde vara så här också!


Sommarminnen



Utvecklingsdag i partiet

I går hade vi en mycket lyckad utvecklingssdag i partiet, där ombudsman Mats johansson från Piteå deltog. Vi diskuterade den kommande valrörelsen. vad vi har uppnått under den nuvarande mandatperioden och vi började diskutera vad vi vill uträtta kommande mandatperiod. Vi diskuterade också partiorganisationen, partikongressen och de politiska riktlinjer som fastställdes där. De som deltog var Ulla Lindström, Bosse Åberg, Ulla-Karin Malm, Hilding Flinkfeldt, Elisabeth Bramfeldt, jag själv, Mats Johansson som också hade sonen Adrian med sig.

Jag kommer senare att presentera en genomgång här av hur vi har levt upp till våra vallöften. Men jag kan redan säga att vi har all anledning att både vara STOLTA och NÖJDA med den här mandatperioden.

Visst är det vackert hos oss!

Se bara hur vackert det kan vara här!

Vintervatten

Foto: Mattias Sandberg-Ställ (
www.sandberg-stall.se)

Isfenomen

Här är ytterligare en bild som Mattias Sandberg-Ställ har tagit. (www.sandberg-stall.se) Otroligt läcker bild av is, eller hur?

Isfenomen på sten


Vinterbild

Måste bara få visa upp en vacker vinterbild från Arjeplog som Mattias Sandberg-Ställ har tagit. (www.sandberg-stall.se)
Vauka

Intensiv kväll

Ikväll har jag hunnit med en hel del. Styrelsemöte i Lärarförundet, därefter direkt till biblioteket för att läsa på Kura skymning, sedan hade IOGT sin tävling Pumpen för hela landet där Arjeplog deltog och sedan vid halv tio så var det äntligen dags för Ingela att få lite hjälp med uppsatsen på lärarutbildningen. Hon och gunilla har haft oturen att få en handledare som inte ger något stöd, och snart ska upsatsen vara inlämnad. Kom hem här vid halv tolv. Ska lägga mig nu!

Arjeplog i vinterskrud

Ja nu är det vinter på riktigt. Även om det inte riktigt hunnit bli så här vintrigt riktigt ännu...

Arjeplog i vinterskrud

Bild hämtad från kommunens server.

Underbart vacker dag

Idag är det så här gnistrande vackert i Arjeplog. Kallt och klarblå himmel. En dag siom ger energi och kraft. Tittar ut genom fönstret och ser rimfrostklädda träd, ett täcke av puder snö, isblå himmel som i horisonten är så där krispigt ljust och ett skimrande förtrollande ljus.

Livet har en början och ett slut

Fick sms från Anders i Gbg imorse att hans gammelfarmor dött. Hon var 96 år gammal så det var inte helt oväntat. Kom då att tänka hur oförutsägbart livet trots allt är för oss, när det väl kommer till kritan. När döden inträffar så är vi hur som helst oförberedda på hur definitiv döden i det ögonblicket upplevs. Känslorna slår till med total kraft och hur rationella vi än är så tar de överhanden - och tur är väl det. Det är ju det som gör oss mänskliga.

PSALM 902
Som en blomma vissnad
Som en slocknad glöd
Som en vind som tystnat
Mitt i livet död

Finns i sorgens frågor
Någon tröst att få
Finns bland släckta lågor
Något ljus ändå

Finns i någons himmel
Någons närhet nu
Någons famn att fly till
Någon som är Gud

Om du finns, kom till mig
Om du finns, finns här
Fyll min sorg med livet
Du som livet är


Lost tillbaka

Visst är det undrbart att Lost är tillbaka nu. Nu är onsdagarna räddade igen!

Slopad timplan i skolan

Igår lades ett förslag från skolplanskommittén (tror jag det var) om att slopa timplanen i grundskolan. Det är ett mycket bra och vettigt förslag som jag verkligen hoppas går igenom. Den svenska skolans utveckling hämmas av stelbent fokusering vid timplan och schema för att istället ta sin utgångspunkt i helhet och övergripande synsätt.


Jag har ju själv en bakgrund som lärare och vet hur lätt det är att fastna i schema och timplan. Inte bara för att det kan begränsa ditt eget tänkande utan också för att elever och föräldrar också fastnar i schema och tider. De elever som gillar ett visst ämne bevakar ju att det ämnet får "sin" tid. Missnöjda föräldrar kan också ta till timplanen som "vapen" i diskussioner med skolan kring resultat i stället för att fokusera på skolans innehåll.


Såg i media att såväl skolministern som lärarfacken var tveksamma. Att lärarfacken är motsträviga är väl helt väntat, speciellt LR, eftersom de vill ha kvar så gott som alla begränsningar som finns bara för att få ha kvar tryggheten och inte riskera att ämnen får "stryka på foten". Att skolministern är negativ är däremot överraskande eftersom han på många sätt visat på nytänkande och klarsynthet. Att hänvisa till att han inte tror skolan är mogen för detta och att skolan inte idag har de redskap som behövs för att hantera likvärdighetsproblematiken visar på en förskräckande låg tilltro till professionen och en alarmerande passiv hållning till skolutveckling. Jag hade hoppats och trott att han skulle våga visa vägen - men snart börjar tvivlen smyga sig på.


Det är dags att våga ta steget  - och frigöra skolan från oket från timplaner och våga inse att kursplaner och läroplan är tillräckligt starka styrinstrument för att kunna garantera kvalitet och likvärdighet!




David Owe (Michael i

David som spelar Michael i den danska serien "Örnen" gör ju bara han att serien är värd att se. Eller hur? *ler*

David Owe


Bilden hämtad från DR:s hemsida


Samverkansmöte inom 4-kommungruppen

Idag har vi träffats inom samverkansgruppen bestående av Arjeplog, arvidsjaur, Malå och Sorsele för att diskutera nuläget inom kommunsamverkan. Det har varit intressanta diskussioner och funderingar. Vi har tagit fram underlag till en avsiktsförklaring, kring samverkan, som de fyra kommunerna ska ta i fullmäktige eller kommunstyrelse.

Vid mötet deltog Jerry Johansson och Barbro Ternert från Arvidsjaur, Sonja Näsström från Sorsele, Hasse Larsson och Anette Jonsson från Malå och jag. Barbro redovisade det hon visste om de samverkansgrupper som arbetar inom förvaltningarna.

En del nya uppslag kom fram på dagens möte. Bl.a idén om att undersöka behov av, och möjligheter till, ett gemensamt äldreboende för äldre med psykiska sjukdomar.

Vi beslutade preliminärt att ha nästa samverkansträff på denna nivå den 13/1 i Malå. Då ska kommunalråd, kommunchef, och oppositionsföreträdare i KS delta. Då ska också SGU inbjudas för att informera om prospekteringsläget i kommunerna.

Helt utslagen

När jag kom hem från jobbet idag så lagade jag mat, och sedan skulle jag bara kolla på Jeopardy på TV innan jag skulel ta och hälsa på Anne-Marie och Mattias. Det var ju ett tag sen senast. Vaknade till min fasa strax före klockan nio och insåg att jag sovit bort hela kvällen. Och jag var fortfarande dödstrött. Där försvann den kvällen.


Började i alla fall titta på den nya danska kriminalserien "Örnen". Den verkade mycket lovande. Av någon anledning gillar jag ofta danska serier. Det har någonting med tonen att göra. Tänk bara på Matador!!!



Anställningsintervjuer

Igår och idag har vi hållit anställningsintervjuer för jobbet  som projektledare för Swedish Winter Test Region. Det har varit givande intervjuer och vi kan konstatera att vi har mycket kvalificerade kandidater till uppdraget.

Adventsstjärna

Här är adventsstjärnan som jag köpte i Umeå. Fin va? Andreas (Anna-Marias kille) var inte lika imponerad när jag skulle köpa den, eftersom jag hade kollat in lite dåligt var Mio möbler ligger i Umeå. Ska jag vara ärlig hade jag noll koll. Vi fick leta ordentligt innan vi hittade dit. Han tycker nog att jag är lite oorganiserad.



Adventsstjärna



Andreas och Tilde

Här är den stolta fadern med sin dotter:-)

Andreas och Tilde


Mamma och Tilde

Mamma och Tilde


Min bror Peter

Min bror Peter


Min lillasyster Anna-Maria 30 år

Bild hämtad från min lillasysters trettioårsdag.

Min lillasyster Anna-Maria 30 år


Min bror Pär-Lars

Bilden tagen på Anna-Marias trettioårsfest.

Min bror Pär-Lars


Visst e hon söt!

Måste bara få lägga ut en bild till! Kommer sakna henne massor nu när jag åker hem till Arjeplog.

Visst e hon söt!


Tilde i badet

Tilde är verkligen på topphumör när hon får bada!

Tilde i badet


Tilde igen

Hon är ett riktigt charmtroll. Mössan är väl inte precis den finaste, men allt klär en skönhet!

Tilde igen


Tilde

Visst är Tilde riktigt söt!

tilde


Ytterligare artikel om handeln i Arjeplog

Här är en artikel som publicerades i dagens Pitea-Tidning. Jag är speciellt inmponerad av den satsning som Nina Rönnholm gjort och den framgång hon röner. Hon är en värdig företrädare för Arjeplogs handlare.

På kalas

Anna-Maria, Andreas och Tilde ska på kalas till Fridas sambo som fyller år idag. Jag och mamma ska nog i stället åka och hälsa på vanda Wallström.

Ut och shoppa

Nu ska vi ge oss ut på stan och shoppa lite! Men har inga särskilda planer alls. Har visserligen sett en dösnygg adventsstjärna på Mio:s hemsida. Men vet inte om jag ska köpa den alls.

Lördag morgon - mulen o grå

Men vad gör väl det när man fick börja morgonen med att Tilde badade med mig och var på stålande humör. Har haft kramp i benen hela natten så halv åtta gick jag upp och tog ett varmt bad, och vid halv nio kom Anna-Maria med Tilde.

Det är så härligt att hon inte är rädd längre för mig och mamma. Nu kommer hon självmant till oss.

Prästprotesten mot välsignelseakten

Kom på att jag inte kommenterat den protestlista mot funnits på nätet mot det beslut om välsignelseakt för homosexuella som kyrkomötet beslutade om för ett par veckor sedan.

Jag kan inte direkt påstå att jag blev förvånad när reaktionen kom. Det är allmänt känt att det finns en stor andel mycket konservativa präster även inom den svenska kyrkan. Jag akn förstå att de reagerar men det jag absolut inte kan förstå är varför de måste markera och agera när de inte tvingas utföra själva välsignelseakten. Risken att de ens skulle få frågan är ju minimal för vem vill bli välsignad av en präst som du känner föraktar dig.

Slutsatsen måste alltså bli att det är en provokation. Ett utamanande av den demokratiska beslutsordningen inom svenska kyrkan. Helt enkelt ett angrepp på den svenska folkyrkans innersta tanke.

Gandhi - here we come!

Nu sticker jag ut på stan och käkar lunch med syrran . På en indisk restaurang som heter Gandhi.

Underbart vacker dag

Tänk vad livet kan vara gott när det finns dagar som denna. Klarblå himmel, strålande sol, behaglig temperatur och ledigt!

Vi ska träffa Anna-Maria på stan när hon slutar jobba klockan 13. Vi ska äta indiskt till lunch, och sedan göra stan lite:-)

Idag har vi tagit hand om Tilde eftersom både Anna-Maria och Andreas jobbar. Hon krånglade lite när hon skulle sova ute men annars har hon varit på ett strålande humör.

Ska försöka hitta någon ny bra bild på Tilde så ni får en uppdatering av underverket!

Suverän krönika av Jenny Wennberg på NSD

Denna krönika måste ni bara läsa. Den fångar så mycket kring socialdemokratin.

Maria Öbergs krönika om sitt besök i New York

Här är en läsvärd krönika som Maria skrivit.  Hon är just nu i N.Y som FN-delegat. Ska bli så kul när hon kommer hem, när man får höra mer om allt hon upplevt.


Nyinvigning av Adolfströmsvägen

Så är då vägen till Adolfström återinvigd efter beläggningen. Här kan ni läsa en artikel om detta i Piteå-Tidningen. Vägen är otroligt fin nu.

En liten reflektion bara. Irritationen över att vägdirektören var tvungen att omprioritera är irrationell. Det är solklart att hon var tvungen prioritera telefonväkteriet om vägräckena med tanke på den publicitet och den upprördhet som detta väckt. Vägverket var ju representerade av hennes biträdande, så de deltog ju på högsta nivå ändå.

Arjeplogs handel ökar mest i länet

Läste en intressant artikel i dagens nätversion av Piteå-Tidningen. (Är ju inte hemma så jag kan läsa pappersversionen). Enligt denna artikel ska handeln i Arjeplog ha den gynnsammaste utvecklingen i länet. När det gäller livsmedel är inflödet 13 miljoner kr, vilket motsvarar närmare 20%. När det gäller sällanköpsvaror så strömmar 47 miljoner kronor ut ur kommunen vilket motsvarar ca 63%. Detta tros bero på avsaknad av utbud i kommunen.

Befolkningsminskning

Ibland får man inte verkligheten och siffror på ett papper att gå ihop. Min upplevelse av Arjeplog av idag, när man är ute och handlar på Konsum och ICA är att det är så otroligt mycket nytt folk i kommunen. Det borde innebära att det flyttat in en hel del nya människor. Sedan när befolkningssiffrorna kommer så visar det sig att vi minskat ytterligare 17 personer sedan halvårsskiftet.

Totalt sett har vi minskat 47 personer i år, till 3177 personer. Av detta står födelseunderskotten för 20 personer. Min förhoppning var annars att detta år skulle kunne bli ett trendbrott, och detta med tanke på den gynnsamma utveckling som kommunen uppvisar.

En stilla torsdagkväll framför TV:n

Tänk att det kan vara så skönt bara vara hemma och se TV en kväll och bara slappa. Ikväll ska jag nog kolla på Medium, en riktigt bra TV-serie som inte fått den uppskattning den är värd. Ta chansen och se ett avsnitt om du inte gjort det tidigare!

Bron över Kvarken

Såg idag på Västerbottens-nytt om tankarna på en bro mellan Umeå och Vasa. Det är ett mycket intressant projekt som skulle betyda mycket för samhörigheten mellan Sverige och Finland.

Såg att kommunalrådet Bert Öhlund i Skellefteå var orolig att Kvarkenbron skulle komma att ställas mot Norrbottniabanan. Det vore mycket olyckligt om två satsningar som skulle vara oerhört viktiga ur ett regionalt perspektiv skulle ställas mot varandra.

Förskolan Solen

Jag var också på besök på förskolan Solen i Sävar. Det var en mycket genomtänkt förskola med många smarta lösningar. Det vore värt ett besök för dem som ska vara med och ta fram vår nya förskola. Det fanns mycket som satte tankarna i rörelse där.

Sävar skola

Tillsammans med Vanda besökte jag idag Sävar skola. Detta med anledning av att vi började prata om Kyrkholmsskolan och upprustningsbehovet där, och hur tragiskt det är att vi än en gång måste renovera skolan. Det var fantsastiskt att se hur fint det var på skolan trots att skolan har ett femparallelligt högstadium. Men så jobbade man oerhört medvetet med att omedelbart ta tag i allt som händer.

Jag ska prata med Sofi och Anders Öfvermark om att det vore läge för studiebesök på Sävar skola. Förhållningssätt som kommer till uttryck på Sävar skola skulle inte vara fel på Kyrkholmsskolan heller.

Fick bl.a. träffa fritidsledaren Janne på Sävar skola. Han var en helt fantastisk människa och jag känner att det inte är konstigt att han är populär på skolan. Han hade en naturlig auktoritet och bemötte eleverna med en naturlig och innerlig respekt.


Hälsade också på Vanda Wallström

Är så glad att jag kom på att jag skulle hälsa på Vanda när jag ändå var i Sävar. Hon jobbar ju som för- och grundskolechef i Sävar kommundelsförvaltning.  Jag hade turen att hon hade tid för mig också så vi käkade lunch och besökte en nybyggd förskola och Sävar skola också. Det kändes som på gamla dar när vi jobbade ihop i Arjeplog.

Det var verkligen kul att träffa henne igen. Saknar henne i Arjeplog. Jag tyckte verkligen om att jobba med henne. Hon hade en syn på utbildning som verkligen passade ihop med mitt synsätt.


Så kul att träffa Tor!

Det var verkligen kul att få träffa Tor. Och att dessutom få se att han är sitt vanliga jag och är samma härliga Tor som innan han blev sjuk. Är så glad att jag fick tillfälle till det.

Han skulel bli utskriven så fort bostadsanpassningen hemma var klar. det är bra det. Det är alltid ett lyft att få komma hem!

Torsdag morgon

Är så lycklig över den dag som väntar. Det är en vacker morgon och jag är ledig. Ska hälsa på Tor på Björkgården i Sävar idag. Det är helt enkelt en dag då allt känns bra!

Hälsa på Tor Israelsson

Imorgon ska jag åka till Sävar och hälsa på Tor. Det ska verkligen bli kul. Det var nästan så att det var tankeöverföring idag. Jag hade bestämt mig för att ringa honom när jag var framme i Umeå, och när vi nästan var framme så ringde han mig på mobilen. han lät glad när han fick hhöra att jag tänkte komma och hälsa på imorgon.


Det ska verkligen bli kul. Jag har saknat honom så otroligt mycket.


Lite trött

Nu ska jag ta mig i kragen och lägga mig tidigt. Det gäller ju att vila ut ordentligt nu när man tagit sig ledigt. Känner hur tröttheten kommer över mig ju mer jag varvar ner.

Pressmeddelande angående RFSL:s undersökning om homohat

Pressmeddelande

Angående RFSL:s undersökning om homohat på nätet

Rapporten "Det homosexuella hotet mot den vita rasen – nazistisk och rasistisk homofobi på Internet" är den första övergripande svenska kartläggning av homofobisk propaganda på nätet. Den har tagits fram av RFSL i samarbete med EXPO. Här hittar ni undersökningen:
http://app.rfsl.se/apa/19/public_files/det_homosexuella_hotet.pdf

I denna rapport konstateras hur homofobin på nätet breder ut sig och vilka uttryck detta tar sig.

” Personligen har jag ju vid ett flertal tillfällen hamnat i skottgluggen genom artiklar på Contras hemsida , senast nu vid kyrkovalet i höstas. Detta är alltid lika obehagligt men får mig inte tyst. Det visar att kampen måste fortsätta så att samhällets mörkare makter inte ges fritt spelutrymme.” Säger Bengt-Urban Fransson, kommunalråd i Arjeplog.  Se artiklar på Contras hemsida: (
http://members3.boardhost.com/contras/msg/180654.html)

Fransson säger vidare: ”Det är ett övergrepp på demokratin, varje gång som någon försöker tysta dig genom att skrämma dig till tystnad. Men mig kommer de inte att kunna skrämma till tystnad. För varje gång detta händer så ökar min motivation att kämpa vidare”

Fransson säger vidare: ”Det är viktigt att dessa problem uppmärksammas så att vi kan få till stånd en diskussion om hur frågorna ska hanteras. Det är också viktigt för den enskilde att man genom att frågorna uppmärksammas också kan få stöd och slipper känna sig ensam och utelämnad. Visst är det många svårt att bli förlöjligad, hånad, kränkt och förödmjukad men samtidigt så ser jag det också som ett bevis på att det man uträttar också gör skillnad. Kampen går inte obemärkt förbi”.

Fransson avslutar: ”Det är oerhört viktigt att dessa frågor inte glöms bort utan även fortsättningsvis uppmärksammas. Den dag vi låter detta pågå i tystnad är första slaget förlorat!”

För mer kommentarer:
Bengt-Urban Fransson, Kommunalråd (S) i Arjeplogs kommun


Jag och Tilde har badat

Är det inte livskvalitet att få bada med Tilde och se henne när hon badar. Hon älskar verkligen det:-)

Nu e jag i Ume

Tog det riktigt lugnt idag och kom inte iväg från Arjeplog förrän halv elva. Passade på att fixa lite Habberbröd till Sofia O.O. på Norran också.

Stannade till i Skellefteå på Blomsterlandet för att kolla in deras julavdelning. Tyvärr had de inte hunnit få in det trendiga julpyntet. Och det var ju därför jag stannade till :-(

Vilken underlig vinter

Har ni tänkt på vilken underlig höst och vinter det är. Idag när jag for till jobbet så kländes det mer som en dag i mars än som en dag i november. Ingenting är som det riktigt ska va!

Nu bär det av till Umeå

Imorgon åker jag och mamma till Umeå och hälsar på min kära lillasyster Anna-Maria, Andreas och Tilde! Det ska bli så himla skönt och kul! Tänk att få rå om tilde i fem dagar.


RFSL:s undersökning om homohat på nätet.

Rapporten "Det homosexuella hotet mot den vita rasen – nazistisk och rasistisk homofobi på Internet" är den första övergripande svenska kartläggning av homofobisk propaganda på nätet. Den har tagits fram av RFSL i samarbete med EXPO.

Där konstateras hur homofobin på nätet breder ut sig och vilka uttryck detta tar sig.

Personligen har jag ju vid ett flertal tillfällen hamnat i skottgluggen genom artiklar på Contras hemsida, senast nu vid kyrkovalet i höstas. Detta är alltid lika obehagligt men får mig inte tyst. Det visar att kampen måste fortsätta så att samhällets mörkare makter inte ges fritt spelutrymme.

Det är av största vikt att vi alla, demokratiska företrädare för alla partier, ger tydliga signaler om att homofobi och hatbrott är oacceptabelt och ska bekämpas.


Ekonomichef klart!

Till min stora glädje har jag fått besked om att Mats Björk tackat ja till jobbet som ekonomichef. Han kommer närmast från Eurostat i Luxemburg och börjar den 5:e december.

Elevhemmen och IOGT-NTO

Socialdemokraterna beslutade vid sitt medlemsmöte igår kväll att vi släpper tanken på att lägga driften av elevhemmen på IOGT-NTO.

Ekonomichef

Idag har kommunstyrelsen beslutat att erbjuda anställning till den person som intervjuats för ekonomichefstjänsten. Det känns otroligt bra att vi kunnat rekrytera och nu hoppas jag också att han tackar ja till jobbet!

Förslag till budgetramar för 2006

Här är de budgetramar som föreslås för 2006 (inom parantes anges ramar för 2005)

KS pol vht: 5 271 000kr (6 370 000kr)

KS övrigt: 29 218 000kr (27 817 000kr)

KFU-nämnden: 72 174 000kr (69 213 000kr)

Socialnämnden: 57 647 000kr (56 233 000kr)

MBR-nämnden: 5 247 000kr (5 067 000kr)

Finansförvaltningen: 171 349 000kr (164 700 000kr)

Resultat: + 1 791 000kr (+3 184 000kr)


Budgetförslaget klart

Idag har vi haft kommunstyrelse inför fullmäktige i slutet av månaden. Budgetförslaget har nu låsts fast och det ser ut som attt vi kommer att kunna ta det i stor enighet.

Ursäkta min frånvaro

Det tog på mer än väntat att vara på kongress. Så helt slut har jag bara tagit det lugnt i helgen och inte ens orkat ägna en tanke åt bloggandet. Men nu tog abstinensen överhanden och var tvungen att kasta mig ut i cyberrymden med mina tankar!

Bostadsbristen kan kanske komma att lösas i Arjeplog

Läste denna artikel i dagens tidning. Det känns bra att det nu börjat röra på sig i diskussionerna kring byggande av bostäder. Nu gäller det att hitta attraktiva tomter som kan bebyggas.

Middag med utbyteseleverna från Umba

I fredags var jag på middag med de ryska utbyteseleverna. Det var fantastiskt att upptäcka hur mycket svenska de redan lärt sig på den här halva terminen. De verkade trivas väldigt bra och var utåtriktade och positiva. Det går tydligen bra för dem i skolan och de har kommit in bra i gemenskapen.

Det var också härligt att se Umba-gruppens engagemang och hur väl de tar hand om tjejerna. De är värda all eloge för allt de gör!

Budgetberedningsmöte

Idag har vi haft det avslutande budgetberedningsmötet inför fullmäktige i slutet av månaden. vi har enats att lägga fram en budget som slutar på ett plus på 1,8 miljoner kronor. Detta motsvarar en procent av skatter och bidrag. Från och med år 2007 är målet 2%.


Det har i år rått mycket stor enighet kring budgeten. Det fåtal frågor där det rått delade uppfattningar har varit medfinansiering av utgivningen av Arjeplog Times där Centern inte velat vara med på de 60 000kr det kostar, driftsbidraget till Silvermuséet där Vänsterpartiet velat ge 300 000kr mindre än övriga partier. Ordföranden i Miljö-, Byggg- och Räddningsnämnden ville anslå pengar till en projekttjänst under ett halvår för att komma ikapp med miljö- och hälsoskydstillsynen men detta avslogs.


Vi har också haft diskussioner kring VA-taxan men där enades vi om att stå kvar vid det beslut som fattades redan ifjol. Detta innebär en höjning med 10% för att komma upp till full kostnadstäckning.


Jag tycker att det är fantastiskt att vi på en nettobudget på ca 170 miljoner kronor skiljer oss åtr endast på summor som totalt rör sig om 500 000kr. Detta pekar på en stor samsyn kring prioriteringarna.


Budgetberedningsmöte

Idag harvi haft det avslutande budgetberedningsmötet inför fullmäktige i slutet av månaden. vi har enats att lägga fram en budget som slutar på ett plus på 1,8 miljoner kronor. Detta motsvarar en procent av skatter och bidrag. Från och med år 2007 är målet 2%.


Det har i år rått mycket stor enighet kring budgeten. Det fåtal frågor där det rått delade uppfattningar har varit medfinansiering av utgivningen av Arjeplog Times där Centern inte velat vara med på de 60 000kr det kostar, driftsbidraget till Silvermuséet där Vänsterpartiet velat ge 300 000kr mindre än övriga partier. Ordföranden i Miljö-, Byggg- och Räddningsnämnden ville anslå pengar till en projekttjänst under ett halvår för att komma ikapp med miljö- och hälsoskydstillsynen men detta avslogs.


Vi har också haft diskussioner kring VA-taxan men där enades vi om att stå kvar vid det beslut som fattades redan ifjol. Detta innebär en höjning med 10% för att komma upp till full kostnadstäckning.


Jag tycker att det är fantastiskt att vi på en nettobudget på ca 170 miljoner kronor skiljer oss åtr endast på summor som totalt rör sig om 500 000kr. Detta pekar på en stor samsyn kring prioriteringarna.


Nu har det snöat

Ja så har då snön kommit. Även om det ännu är bara kring noll grader så har den legat kvar sedan igår. Visst känns det tungt när den kommer, men samtidigt så blir det vitt och ljust igen. Så igår bar det iväg till OK och köpa snöborste och skrapa så man ser ut.

hits