BETYG PÅ LÅTARNA I FÖRSTA SEMIFINALEN I EUROVISION SONG CONTEST 2009


Montenegro  +++

Just get ot of my life

Andrea Demirovic


Detta är en helt okej popdänga med en riktigt catchy refräng. Refrängen sätter sig direkt. Ett fräscht framträdande och en mycket snygg scenlösning. Kan mycket väl ta sig till final.


Tjeckien  +

Aven romale                 

Gypsy.cz


Detta är ett av kvällens mest udda inslag, och det är inte heller särskilt bra. Romskt inspirerad musik kan vara SÅ mycket bättre än så här. Tjeckien kan se i stjärnorna efter en finalplats. Mer troligt är en sistaplats i kvällens semifinal.


Belgien +++

Copycat

Patrick Ouchène


Denna låt blir bättre för varje gång jag lyssnar på den.  Problemet med denna är nog att den är bättre när man slipper se framträdandet. Kan nog gynnas av att stora delar av den röstande publiken inte förstår vad han sjunger. Det skulle kunna rädda honom till final, men jag tror Belgien missar finalen, i år igen.


Vitryssland +++

Eyes that never lie

Petr Elfimov


Det här är ett bidrag som jag är mycket kluven till. Låten är faktiskt ganska kompetent men sångaren med sitt överdramatiska utspel förstör mycket. I alla fall utifrån västeuropeisk måttstock, men vem vet hur det tas emot i öst. De är mer vana vid den här typen av scendramatik. Kan skrälla sig till final.


Sverige +++++

La voix

Malena Ernman


Ja hur ska det gå för detta urläckra bidrag. Kommer de andra att falla för Malenas charm och röst. Hon har en utstrålning som inte går av för hackor och jag hoppas TV-publiken ska känna hennes värme genom TV-rutan. Ett av kvällens snyggast producerade nummer. Borde ta sig till final men kan skrälla åt fel håll. I så fall oförtjänt!


Armenien +++++

Jan Jan (Nor Par)

Inga och Anush


Detta är en solklar femma och en av mina absoluta favoriter i hela startfältet. En otroligt snyggt uppbygd ethnolåt med en refräng som sitter som hand i handske. Lägg dessutom märke till semifinalens snyggaste kläder. Redan en given hit hos gaypubliken på schlagergolven. En given finalist som kommer att hamna högt när finalen summeras.


Andorra +++

La teva decisió (Get a life)

Susanne Georgi


Detta är nog Andorras bästa försök i ESC. En snygg poplåt som komm er funka suveränt i radion. Låten framförs av en danska som mötte kärleken i Andorra och är bosatt där sedan tretton år. Låten andas en hel del av dansk popfabrik. Kan slåss om en finalplats.


Schweiz ++++

The highest heights

Lovebugs


Låten känns riktigt modern och är extremt välproducerad. Detta är nog semifinalens fräschaste låt.  Framförandet är också bra. Detta är en given radiohit och  även given i lördagens final.


Turkiet +++++

Dum tek tek

Hadise


När jag hörde den här första gången såg jag den som en given vinnarkandidat och det borde den fortfarande vara även om konkurrens är hård i år. Detta är årets bästa låt i genren ethnodanslåt. Extremt insmickrande och catchy, och den får mig att vilja kasta mig ut på dansgolvet. Att detta kryddas med ett suveränt framträdande stärker Turkiets chanser ytterligare!


Israel ++++

There must be another way

Noa och Mira Awad


Första gången jag lyssnade på detta upplevde jag det som urtrist men jag har verkligen ändrat mig. Det här är riktigt bra. Otroligt vacker låt som framförs med känsla och innerlighet på tre språk, engelska, hebreiska och arabiska . Jag börjar verkligen tro att det går att lösa konflikten i Mellanöstern. Israel tar sig nog till final i år!


Bulgarien ++

Illusion

Krassimir Avramov


En riktigt konstig blandning av pop och opera. Inte i samma liga som Malena, men faran är att de två mest uttalade popera-bidragen är i samma semifinal. Kan ta tillräckligt många av popera-rösterna att varken Sverige eller Bulgarien tar sig till final. Men en sak är säkert. Det är en skräll om Bulgarien tar sig till final.


Island ++++

Is it true?

Johanna Gudrun Jonsdottir


Det här är en otroligt vacker ballad och kan bara Johanna göra den rättvisa bör den ta sig till final. Varningsflagg för Johannas kyliga framträdande. Det har fällt många artister, bland annat isländska Selma som var storfavorit innan semifinalen och som föll pladask liksom Charlotte Perelli ifjol. Missa inte Johannas klänning. Den är osannolik, och detta inte i några positiva termer!


Fyr Makedonien +++

Nesto sto kje ostane

Next time


Makedonien skickar I år en hyfsad popdänga som tyvärr kommer att drunkna i mängden. Men den har sina poänger och Makedonien brukar sluta topp tio i semifinalen. Det gjorde de även ifjol men slogs ut av Sverige som gick vidare tack vare juryn.  Slåss Kanske om tiondeplatsen även i år.


Rumänien ++++

The balkan girls

Elena Gheorghe


Jag totalsågade denna låt först och tyckte den var utslätad och menlös. Men den sitter som sten i huvudet och dessutom blir jag sprittande glad när jag hör den numera. Har smugit sig in på min topp tio-lista i finalen. Så den måste bara gå till final.


Finland +++++

Lose control

Waldo's people


Finlands bästa låt på hela decenniet. Riktig dansrykare som är en blivande jättehit. Har sett folk rusa ut på dansgolvet när denna spelas. En otroligt catchy refräng som sätter sig direkt. En outsider som kan vara med och slåss om segern på lördag!


Portugal +++

Todas as ruas do amor

Flor-de-lis


Detta är ett typiskt portugisiskt bidrag när de satsar på folkloreton. Då blir det riktigt bra. Men det brukar aldrig räcka till final. Men låten är verkligen vacker. Men jisses... Vad har sångerskan satt på sig för klänning. Den kan inte beskrivas.  Den måste ses!!!


Malta +++

What if we

Chiara


Maltas låt är som vanligt en svulstig ballad som framförs av Chiara... Höll jag på att säga- Men så är det också tredje gången gillt. De tidigare två gångerna har hon slagit från underläge, och det gör hon än mer i år. Och hon kommer säkert kamma hem mer röster än vi anar - i år igen.  Skrällvarning på lördag - men given finalist ikvällens semifinal.


Bosnien-Herzegovinien +++++

Bistra voda

Regina


Kvällen avslutas med semifinalens mäktigaste och vackraste nummer. Här är det gpshudsvarning, Kvalitet rätt igenom. Otroligt stark låt i ett gediget framförande av denna ytterst kompetenta grupp. Kommer hamna mycket högt på lördag. Skrällvarning utfärdas.


MITT TIPS PÅ FINALISTER:

Sverige

Armenien

Schweiz

Turkiet

Israel

Island (mest osäker)

Rumänien

Finland

Malta

Bosnien-Herzegovinien


Outsiders:

Montenegro

Belgien

Vitryssland

  • Andorra (kan mycket väl slå ut Island)

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits