Ryktena går...

Ibland fascineras jag av Arjeplog och de rykten som florerar här. Fick höra idag att min resa i veckan till Göteborg skulle ha gått på kommunens bekostnad som en tjänsteresa. Detta är totalt fel! Den bekostas helt och hållet av TV, såväl alla resor som hotell. Man kan ju ibland undra varifrån alla illvilliga rykten kommer! Men det är väl någon som är ute efter att svartmåla och smutskasta mig.

Men jag välkomnar alla som vill få detta bekräftat att ta kontakt med ekonomikontoret på kommunen så att de kan bekräfta att inga kostnader för denna resa belastar kommunen.

För att ta del på alla rykten så kan jag berätta följande:
Jag var nere i Göteborg på inspelning av ett TV-program. En frågesport i kanal9. Detta bekostades av produktionsbolaget, vilket för övrigt är detsamma som gjorde Postkodmiljonären. De betalar resa och hotell.
Själv har jag ansökt om tjänstledighet för detta (även om det egentligen är tveksamt om man kan vara tjänstledigt från ett förtroendeuppdrag). Men jag kan ana vad som spökar. Eftersom jag ville vara tillgänglig så mycket som möjligt så knappade jag ur min telefon som tjänsteresa i stället för semester. Då vet folk att de kan ringa till mig fastän jag är bortrest, vilket de flesta undviker om de får beskedet att jag är på semester. Och då tar man genast chansen att tolka detta som att kommunen står för resan också. Endera rör detsig om ett missförstånd eller så vill man tolka det till något negativt i syfte att misstänkliggöra mig.

På grund av att jag blev sjuk i Göteborg, och blev liggande på hotellet i feber så är delar av frånvaron i form av sjukfrånvaro i stället för tjänstledighet.

En annan sak jag fått höra
är att kommunen skulle fått bekosta en privat flygresa till Stockholm i förra veckan. Det skulle ju vara så mycket enklare om folk ställde frågan rakt ut så att de kunda få en förklaring i stället för att skapa sig egna bilder och tro det värsta om allt och alla hela tiden. Saken var nämligen att jag sedan lång tid bokat en privat resa till Stockholm för att se Nanne Grönvalls show. Denna bokade jag när Skyways släppte sina billiga biljetter tidigt i höstas och således var biljetterna inte ombokningsbara på något sätt..

Sedan för några veckor sedan så visade det sig
att Jämställdhetsdelegationen i Norrbotten bjöd in till ett viktigt jämställdhetsseminarium i Luleå. Det beslutades att vi skulle skicka ner ett antal människor på denna konferens eftersom den handlade om kopplingen mellan jämställdhet och tillväxt. Jag konstaterade helt enkelt att jag inte kunde åka på konferensen eftersom jag hade bokat in resan till Stockholm och skulle förlora denna biljett om jag skulle åka på konferensen. Detta skulle ju således att jag skulle ha förlorat biljetterna båda vägarna eftersom ingen av biljetterna var ombokningsbara.

Efter många diskussioner hit och dit så kollade vi upp vad en biljett från Luleå till Stockholm skulle kosta och eftersom den skulle landa på omkring 800kr så gjorde jag och Lena S den bedömningen att det inte var en orimlig kostnad (för ersättningsbiljetten)för att se till att även politiken i Arjeplog skulle vara representerad på denna konferens. Hade vi skickat någon annan politiker så hade kostnaden blivit högre enbart för dagsarvodet. Det rör sig således inte om att kommunen betalar biljetten och jag kommer undan biljettkostnaden. Biljetten som jag inte kunde använda pga deltagandet på konferensen hade jag ju redan betalt. Det var således enbart en ersättning för den biljett jag inte kunde nyttja. Alternativet hade varit att skicka någon annan politiker på konferensen så att jag kunde nyttjat min egen biljett från Arvidsjaur eller att ingen politiker åkt på konferensen.

Med det här tjafset så hade jag i backspegeln valt bort konferensen och i lugn och ro åkt på min egen biljett. Då hade jag ju dessutom sluppit åka till Luleå klockan sex på morgonen. Men det är inte lätt att veta i alla lägen vad som är bäst. Och man kan ju också konstatera att det som är bäst inte alltid är det som andra tycker är bäst.

Men en sak har jag i alla fall lärt mig. Tänk efter vad alla kan tro som värst - och flerdubbla det! Ta sedan ställning till vad du ska göra utifrån detta scenario. Då kanske man kan komma i närheten av vad vissa människor tycker och tänker.

Kommentarer:
Postat av: Maria

Hej B-U,
trodde du hade lärt dig... det är samma sak här i Arvidsjaur..folk tror att de vet hur det ligger till och så sitter de vid fikabordet och gnäller och förstorar. Förutom att ingen har kurage nog att fråga rakt ut så är väl det värsta, tycker jag, att folk "ids" lägga sig i. Folk slösar en massa energi på triviala struntsaker isf att lägga energi på riktiga saker, tex ungdomars alkoholvanor (hmm då kanske de måste se över sina), skaffa fadderbarn eller som jag ett sommarbarn från Ryssland (hmm jobbigt, kostar pengar och tid och engagemang). Pissenisse-sången är klockren åt dessa energivampyrer!

2007-11-19 @ 23:24:32
Postat av: Anna H

Ingen skillnad här i Jokkmokk - precis samma sak.
Dock egentligen inget att hetsa upp sig för - den dag folk blir likgiltigt - den dagen blir jag orolig.
Men om jag ska vara ärlig så var jag nog också en av dem som hade en massa "åsikter" innan jag själv blev politiker.

Postat av: Hasse

Se där, du hadde sett Nanne.
Att folk skriver tycker och säger saker som inte är sanna kan nog bara översättas med ordet "AVUNDSJUK".
Avundsjuka är den värsta sjukdom som kan drabba människan, den förstör och river sönder vänskapsförhållanden, tar sig utryck på olika sätt. Som att påstå saker om människor osv.
Finns det någon medicin mot avunsjuka?
Nej jag tror att den är obotlig.

2007-12-06 @ 08:26:06

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits