Pannkakor

Idag har jag gräddat pannkakor. Även om jag hävdar att jag gräddat PLÄTTAR. Men det är ju en evig diskussion kring vad som är pannkakor och vad som är plättar.

 

Jag och min syster hävdar med bestämdhet att det är så här:

Det vissa västerbottningar och andra sörlänningar kallar pannkakor eller tunnpannkakor ska benämnas PLÄTTAR, det de kallar plättar ska benämnas SMÅPLÄTTAR och det de envisas med att kalla ugnspannkaka benämns helt kort som PANNKAKA!

 

För övrigt blev PLÄTTARNA helt otroligt lyckade. Jag serverade dem med min hemmakokta hjortronsylt!

 


Kommentarer:
Postat av: Bella

Jaaa! Precis så förhåller det sig Bubbe! Småplättar, plättar och pannkaka. Glasklart tycker jag som inlandsfödd Västerbottning. Däremot tycker inte min sambo som är Jämtlänning samma sak. Jag är riktigt orolig att han kommer att lära våran 2-åring att det som heter plättar är pannkaka osv. *HUVVA*

2005-07-31 @ 19:27:07
Postat av: Ann-sofie

Plättar gräddar man i plättjärn (sju små plättar) och pannkakor i pankaksjärn (en stor pannkaka). Åsikt från västkusten!

2005-07-31 @ 21:03:00
Postat av: Bubbe

Skönt att det finns de som förstår:-)

Postat av: Anonym

Just precis plättar i ett plättjärn o pannkakor i ett stort järn

2005-08-01 @ 12:04:53
Postat av: johan nilsson Luleå

Plättar är tunna, runda och görs på stekpanna
Pannkaka/ugnspannkaka är tjocka, fyrkantiga och görs i ugn.
Lättare kan det inte bli.

2007-01-12 @ 11:38:40

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits