De ensamkommande barnen och landstingets ansvar och resurser

Jag läste i dagen Piteå-tidningen de uttalanden som företrädare för Arjeplogs Vårdcentral gjort. ( artikeln kan ni förresten hitta på följande adress: http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=89734&arkiv=False )De säger att de inte kommer att få något resurstillskott på grund av flyktingmottagandet. Det är i och för sig riktigt att Arjeplogs Vårdcentral inte får resurser från staten för att vi får mottagning av ensamkommande flyktingbarn, men landstinget erhåller resurser från staten för detta. Hur sedan landstinget fördelar sina resurser kan inte Arjeplogs kommun påverka. Det är inte som de får det att framstå i artikeln att det inte följer med resurser för ev vårdbehov.

Jag tycker det är viktigt att klargöra detta så att inge vrångbilder sprids.

I artikeln citeras jag vidare: "- I Västerbottens inland har man löst det genom att psykolog och kurator kommer till flyktingmottagningen när behovet finns, säger han. Och uppstår akuta problem har de här barnen precis samma möjlighet och rättighet som andra att åka in till vårdcentralen för att få hjälp." Det jag egentligen menade var att om det uppstår akuta situationer så har dessa barn rätt till akut hjälp inom psykiatrin. Det var inte specifikt på vårdcentralen utan kan röra sig om insatser inom psykiatrin vid kusten, precis på samma premisser som för övriga kommunmedborgare. Ville bara förtydliga det lite, även om citatet är helt rätt, eftersom vårdcentralen är första instans.

I artikeln uttalas också att man inte fått någon information om vad mottagandet av ensamkommande flyktingbarn kan komma att innebära för landstingets del. Detta är en självklar del i den process vi är mitt uppe i just nu. Kommunens flyktingsamordnare kommer självklart att ta kontakt med landstinget för en sådan dialog på tjänstemannanivå.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits