Lärcentra - en belastning eller tillgång för kommunen?

Den frågan måste man verkligen ställa sig - inte utifrån om frågan är berättigad eller inte. Utan bara för att Lärcentra uppenbarligen blivit en enorm fixering hos en hel radda politiker i vår kommun.

För det kan väl inte vara så att grunden för diskussionen är att man inte begripit att utbildning är en tillväxtfaktor i ett samhälle. Så illa kan jag bara inte i mina vildaste fantasier tro att det är. För då är vi riktigt illa ute i Arjeplog.

Nej, frågan har nog sin grund i något helt annat och som inte har det minsta med utbildning och Lärcentraverksamhet. Nej det handlar nog helt enkelt om helt vanligt smutsigt fult och ohederligt politiskt spel.

Ett spel med tyvärr oerhört höga insatser. Och ett spel med bara förlorare.

Man tänker sig inte det minsta för hur mycket man skadar samhället och dess utveckling genom att kasta in en oskyldig institution i detta ränkspel.

För vad blir effekten? Vi tappar fokus i högskolefrågor och får ägna tiden åt att diskutera dess vara eller inte vara istället för att diskutera hur vi bäst når framgång.

Men vad handlar då spelet om? Jo, för mig står det hela klart. Det gäller att smutskasta mig och då är vad som helst tydligen tillåtet. Nu har man kastat in Mattias på Lärcentra som en bricka i spelet.

Anledningen till att han har en heltid är BARA att han är en kompis till mig.

Men se då på hur diskussionerna gått i budgetberedningen. Vi föreslog i första läget att tjänsten skulle dras ner till en halvtid. Men sedan kom vi fram till att i dagens arbetsmarknadsläge skulle vi inte varsla en enda person om uppsägning. Sitter någon på en tjänst där man inte behövs till 100% ska man delvis omplaceras på ett ställe där man behövs. Effekten blir då att han inte varslas utan ska omplaceras, och förhandlingar ska inledas om detta. Det uppdraget har Bo Wallin fått.

Ibland får jag känslan att de enda som riktigt räknas i den här kommunen är icke-akademiker. Övriga ska man kunna hantera hur som helst. För i diskussionen förs bara vården och omsorgen fram. Till och med skolan hamnar för många under giljotinen verkar det som.

Frågan är då om Lärcentra är en belastning eller tillgång för kommunen. Just nu känns det mest som en belastning utifrån den negativa fixering som finns. Hade jag inte råkat vara ordförande för Akadmi Norr och DESSUTOM tro på att utbildning är en tillväxtfaktor hade jag nog resignerat och givit upp. Men det kan jag inte tillåta mig tyvärr.

Men det mest tragiska är alla som måste fara illa bara för att de känner mig eller umgås med mig. De har inte valt att hamna i den situationen. Och jag för min del tycker inte att de ska straffas för det heller.

Ibland känns det politiska klimatet i kommunen väldigt hårt och jag ställer av och till mig frågan vad man är för en idiot som låter politiken ha detta pris. Men det är väl en fåfäng idé om att bidra till att skapa ett bättre samhälle som gör att man går vidare. För visst skulle det va enkelt att göra något annat. Men då har man ju släppt fältet fritt. För inte skulle något förändras om jag försvann från det politiska livet i Arjeplog. Nej nog hittar man någon annan att vara avundsjuk på och göra livet surt för!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits