Inslag i Norrbottensradion om avgångsvederlagserbjudandet

I gårdagens Norrbottensnytt sändes ett inslag om erbjudande om avgångsvederlag till anställda över 62 år. Detta erbjudande gick ut till alla anställda över 62 år trots att det rörde sig om långt fler personer än vi har övertaliga i kommunen.

Ett 20-tal medarbetare fick förfrågan om det fanns intresse att sluta i förtid för att på så sätt bereda plats för yngre anställda att få behålla sin anställning. Sex personer anmälde sitt intresse och kommunstyrelsen ska nu ta ställning till vilka som kan beviljas avgångsvederlag utifrån övertalighet.

Min bedömning är att övertaligheten rör sig om någonstans mellan 2-4 personer och då främst inom skolans område pga minskande elevtal.

Det kan pga inslagets klippning framstå som om vi skulle ha en övertalighet på 20 personer men så är absolut inte fallet. Övertaligheten beror inte heller på låga pensionsavgångar vilket man kunde tolka inslaget som utan jag fick frågan hur vi kan gå ut med ett sådant här erbjudande när många andra kommuner har problem med att ersätta de som går i pension och där kom mitt svar in kring att vi har låga pensionsavgångar de närmaste åren och därför inte har samma problem som många andra.

Det är inte lätt att få till det rätt när frågorna som ställs inte kommer med i inslaget. Då kan allt ryckas ur sitt sammanhang.

Kommentarer:
Postat av: Anonym

Tjena Bubbe

Ville bara säga att du kan ta bort länken till min blogg eftersom jag har lagt ner den..

bra att mona blev parti Ordförande eller hur

ha det gött

Stefan

2007-03-18 @ 19:11:28
Postat av: Mia Andersson

:(


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits