OMDÖMEN INFÖR KVÄLLEN!!!

Efter fredagskvällens uppspelning i radio kommer nu mina omdömen. I kvällens startfält hittar man nog två av de som till slut kommer att finnas med i toppstriden, nämligen The Ark och Regina Lund. Jag måste erkänna att jag är förvånad över att Regina Lund är så bra. Hon tillhör nämligen inte alls mina favoriter, men ikväll är hon min andrahansfavorit.

1. ”Rainbow star”, Regina Lund (++++)
Regina beskriver sin låt som en uptempolåt och det är det verkligen. Här kommer kvällens mest positiva överraskning, en låt som sitter som hand i handske med en riktigt bra refräng. Blir sedan uppträdandet så spektakulärt som man kan vänta sig så är den en given direktfinalist. Låten är verkligen charmig och lätttillgänglig. Måste erkänna att det här är den första av Fredriks Kempes låtar som jag verkligen håller på, och det beror på att han inte sjunger själv! Detta är dagens andra Globenresenär.
2. ”Trying to recall”, Marie Lindberg (-)
sångerskan och kompositören Marie Lindberg beskriver sin låt som en mycket lugn och avskalad låt. Och visst är det så. Den saknar nämligen allt! Och det funkar absolut inte i Helsingfors och inte här heller. Man undrar ju vilket hjärnsläpp som urvalsjuryn hade när de tog med denna låt. Ett sömnpiller som vi inte sett skymten av sedan Billy Gezon sjöng ”Måndag i mitt liv”. Måtte inte svenskarna frestas av att rösta på Askungen bara för att hon ska ta sig till balen i Globen!
3. ”Amanda”, Jimmy Jansson (++)
Jimmy beskriver sin låt som gladpop och uptempo. Jag skulle nog helst vilja beskriva den som hysterisk. Men visst kommer den att samla den yngre titargruppens röster, dvs om föräldrarna låter barnen rösta. Låten är väldigt direkt och enveten. Och hade det inte varit för att Jimmy gör den så hade den nog bara tagits för ett skämt, men den passar honom utmärkt men så har han också varit med och skriva den tillsammans med Thomas G:son (som skrev Samba Sambero till Anna Book. Men skulle bli förvånad om den skulle ta sig längre än till Andra chansen.
4. ”What’s your name”, Cosmo4 (+++)
Gruppen beskriver sin låt som en glad danslåt med lite schlagerinfluenser. Och låten är en av kvällens mer svårbedömda. Den är dansant med en helt okej låt men det känns som om den saknar det verkliga lyftet. Kan vara med bland de som slåss om en plats i Andra chansen, speciellt om de gör ett bra framträdande! Måste erkänna att jag gillar låten.
5. ”Allt vi en gång trodde på”, Lustans lakejer (++)
Låten beskrivs som elegant diskosynt, lite glamoröst, vemodigt och syntetiskt. Och jag måste erkänna att jag inte föll för den direkt. Kanske den tar sig med tiden och att man kan lära sig uppskatta den. Frågan är bara om det är tillräckligt en lördagkväll i de svenska vardagsrummeneftersom det tar många lyssningar innan den sätter sig riktigt. Visst finns det vissa läckra passager i låten, men de är för få, och låten är inte lättillgänglig nog för att den ska ha en chans ikväll, eller i Helsingfors.
6. ”Kom”, Jessica Andersson (+++)
Jessica beskriver sin låt som powerdisco, men tyvärr är det för lite power i denna låt. Och lite kyliga discolåtar á la Kylie Minouge brukar inte gå hem. Jo visst är det trevligt och bra men tyvärr också segt som tuggummi om man ska vara ärlig. Är övertygad om att låten kommer att spelas massor i radio men här tar den nog hem femteplatsen, vilket börjar bli Jessicas förbannelse i så fall.
7. ”Första gången”, Svante Thuresson&Anne-Lie Rydé (+++)
Paret beskriver sin låt som en böljande midtempolåt med bossanovakänsla. Texten är mycket poetisk och sången/visan är vacker men saknar det verkliga lyftet. Men jag utfärdar kvällens skrällvarning här. Det brukar gå bra för låtar på svenska och Sveriges folk är ett nostalgiskt folk och detta kan slå an strängar i den svenska folksjälen. Inte blir det sämre av att Svantes och Annelies röster ingår ett ljuvligt partnerskap i denna låt. Kan nog bli spelad en del på radion i sommar.
8. ”The worrying kind”, The Ark(+++++)
Kvällens jokrar beskriver sin låt som en låt som på allvar för buggen tillbaka in i schlagern, nåt jag nog inte håller med om. Men det här bidragetgår rakt in i mitt hjärta och här kommer min första femplussare. Anders Nunstedt beskriver låten som en blandning av glam-boogie och schlagerrock, men jag tycker det andas Beatles lång väg. Detta funkar med säkerhet i Helsingfors. Så här är en av de låtar som kommer att slåss om totalsegern
Mitt tips inför kvällen:
Till final:
The Ark
Regina Lund
Till Andra chansen: Svante Thuresson&Anne-Lie Rydé
Jimmy Jansson
Femma: Jessica Andersson
Min önskan inför kvällen:
Till final:
The Ark
Regina Lund
Till Andra chansen: Cosmo4
Jessica Andersson
Femma: Svante Thuresson&Anne-Lie Rydé

Kommentarer:
Postat av: Jessica

Jag var bara glad för att The Ark kom med. Vem som var den andre, det kvittade. Tyckte dock om Maries låt, fast inte som schlager.

Postat av: Johan

När Marie framförde sin låt i Scandinavium var det helt magiskt. Hon var mer hyllad än The Ark bland publiken, applåderna fortsatte långt efter sändningen var slut.

2007-02-11 @ 19:33:44

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits