Mina omdömen om kvällens låtar

Efter fredagskvällens uppspelning i radio är detta mina omdömen. Mitt huvudomdöme är att vinnaren absolut inte finns med i kvällens startfält.

1. ”Money”, Elin Lanto (++++)
Elin Lanto beskriver sin låt som modern pop i uptempo. Det här är kvällens mest posititva överraskning och Elin borde med den här ta sig minst till Andra chansen. Låten är charmig och lätttillgänglig och har en refräng som sitter som smäck. Personligen så har jag nog henne före både Tommy Nilsson och Uno&Irma.

2. ”Anything but you”, Andersson&Gibson (+++)
Paret beskriver sin låt som en sjuttiotalslåt á la Simon&Garfunkel som ligger långt från traditionell schlager. Och visst låter det mycket Simon&Garfunkel och det funkar nog inte i Helsingfors tyvärr. Är därför lite överraskad över att jag gillar den här så pass mycket som jag gör. Men den kommer nog inte nå Andra chansen. Istället kommer den att bli en radiohit, åtminstone i P4

3. ”Samba Sambero”, Anna Book (++++)
Anna Book beskriver sin låt som en klassisk schlager som är som henne själv, dvs pigg och glad. Låten skriven av Thomas G:son som snart finns representerad i vart lands uttagningar. Har mycket starka låtar i såväl norska som spanska finalen. Kan man bli annat än glad av den här superinställsamma schlagern. Det var dessutom ett genidrag att välja Anna Book som artist. Hon gör den på ett sätt som räddar den från att bli pinsam och nu känns den bara härligt smittsam.

4. ”Clubbin”, Addis Black Widow (-)
Gruppen beskriver sin låt som en mix av soul, dance och rock. Och jag kan erkänna direkt att jag inte kan med den här låten. Den är tråkig helt enkelt. Det här ett bevis på att Christers Björkmans genretänkande inte funkar.

5. ”Move”, Andreas Lundstedt (+)
Andreas beskriver sin låt som en dansrökare. Och det tar många lyssningar innan den sätter sig på något sätt. Visst finns det vissa läckra passager i låten, men de är för få, och låter är inte lättillgänglig nog för att den ska ha en chans ikväll.

6. ”Jag tror på människan”, Tommy Nilsson (+++)
Tommy Nilsson beskriver sin låt som en typisk Tommy Nilsson-powerballad. Jo visst är det vackert men också segt som tuggummi om man ska vara ärlig. Och visst kommer den väl att kunna slå Elin Lanto men den kommer inte ha minsta chans i Globen sen, och, ta i trä, skulle den nå Helsingfors är vi körda. Tommy Nilsson bär dock upp låten på ettt fantastiskt sätt och ger den de plus de ändå får av mig. Given radiohit, speciellt i P4 och nattradion.

7. ”Hypnotized”, Sofia Berntsson (+++)
Sofia beskriver sin låt som en grekisk-orientalisk poplåt. Låten saknar dock den riktiga grekiska värmen och det riktiga lyftet. Det krävs ett superframträdande för att detta ska räcka till Andra chansen men helt kört är det inte. Kan nog bli spelad en del på radion i sommar.

8. ”God Morgon”, Uno Svenningsson&Irma Schultz (+++)
Årets jokrar beskriver sin låt som hopp-pop. En sång som handlar om att ta tillvara livets möjligheter. Det finns en sak som fascinerar mig med den här låten och det är att verserna är klart bättre än refrängen. När låten gick igång gick förväntningarna i topp innan det blev totalt platt fall i refrängen och enligt Bengtzing&Markoolio är det ju refrängen som ger de 12 poängen. Men kommer nog slåss om Andra chansen-biljetten. Också en prenumerant på radiospelningar.

Mitt tips inför kvällen:
Till final:
Anna Book
Tommy Nilsson
Till Andra chansen: Uno&Irma
Elin Lanto

Min önskan inför kvällen:
Till final:
Anna Book
Elin Lanto
Till Andra chansen: Uno&Irma
Tommy Nilsson
Skrällvarning:
Eftersom man inte vet hur alla schlagerbögar tar emot Andreas Lundstedts låt så vill jag höja ett varningens finger. Han kan skrälla och ta en av platserna i Andra chansen. Jag hoppas verkligen inte att så blir fallet!

Kommentarer:
Postat av: MorsanBaloo som irrade hit

Intressant! Måste bara tillägga att Uno o Irmas låt lät som om de skrivit den när de rökt på lite. Alla människor var så positiva o allt var så bra, och sen deras blommor på hår o kläder o lite 70 tals flumdans. ;)

2007-02-05 @ 09:31:12
Postat av: Hasse

Inga större sensationer MF Deltävling 1.
Hur blir det till helgen i Göteborg när det är dags för 2:a deltävlingen?
Vem eller vilka kommer att följa Rolf Ola Anders Svensson och hans populära band till Globen?
Kommer inte The Ark att kvala in direkt till Globen så måste det var årets största MF-skräll!

Med glada schlagerhälsningar
Hasse

2007-02-06 @ 07:48:25

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits