VECKANS SCHLAGERKRÖNIKA I NORRA VÄSTERBOTTEN

Glitter och glamour – c’est mon amour!


Ja då har man verkligen fått smaka på La dolce vita under några dagar. Det var en mycket kul upplevelse att vara med i Göteborg och få se hela melodifestivalcirkusen från insidan. Det är fascinerande att se hur mycket slit och tragglande det är innan man får en direktsändning som melodifestivalen att fungera. Det är långa dagar med mycket väntande!


Blir mer och mer inponerad av Lena Philipsson som programledare och hur hon växt in i rollen. Den självdistans hon visade med sina ”tidigare erfarenheter” som sidekickar i Scandinavium var suverän. Synd bara att så mycket av detta försvann mellan genrepet och livesändningen. Ni gick miste om många härliga skratt.


Är då schlagerlivet glamoröst? Svaret måste tveklöst vara JA! Fest på storan med mousserande vin och skaldjursbuffé och uppträdande av Galenskaparna är glamour. Att Stockholm toppar detta med välkomstfest i Gyllene salen i Stadshuset smäller minst lika högt!


Det bestående minnet av delfinalen är dock djup besvikelse. Två kanonlåtar åkte ut så det stänkte om det, och det råkade dessutom vara två av mina stora favoriter. Roger Pontares uppträdande imponerade djupt på mig och jag kan bara konstatera att det var det bästa han gjort i melodifestivalsammanhang. Hans scenkläder var dessutom sju resor läckrare i verkligheten än vad som framgick i TV. Douze points! Den andra stora besvikelsen var att Sandra inte ens fick en andra chans. För mig är hon årets totalvinnare! Jag är fortfarande helsåld på både låt och framförande! Det var en genomtänkt helhet som hade funkat i Aten!


Sedan måste jagerkänna att jag genomgick en transformation under repen i Göteborg. När jag första gången hörde Rednex låt på uppspelningen i pressrummet så var jag måttligt imponerad, men alltefter repetitionerna gick och ju fler gånger jag fick se framförandet ju mer kapitulerade jag. Just nu är det den låt jag lyssnar mest på och som gör mig gladast. Det är genuin glädje som förmedlas i hela showen och det går rakt in i hjärtat mig.Att se Annika Ljungberg på scen tillsammans med de övriga bandmedlemmarna är en lisa för själen. Och att på ett rep sitta direkt nedanför scenen är som att vara en del av dem. De inkluderar oss alla i sin musikerglädje.


Men ska man prata glitter och glamour i schlagersammanhang så kan man inte undvika schlagerdivan Carola. För hur jag än försöker förhålla mig kallsinnig till henne och till ”Evighet” så går det inte. När hon ställer sig på scen så blir hon ett med schlagerhimlen på ett mirakulöst sätt. Hon blir ett med scenen och publiken. Detta kan räcka till seger även i Aten. Det måste jag bara erkänna. Även om jag inte vill!


Vem vinner då ikväll? Ja det blir nog tre svar på den frågan beroende på perspektiv. Ska jag satsa på vem som vinner så blir det Carola, men ska jag däremot svara med hjärtat så blir det Rednex eller Magnus Bäcklund. Och ska jag svara utifrån vad som är bäst för Sverige så blir det BWO!


Mitt sömmersketips inför kvällen:
1. Carola
2. BWO
3. Andreas Johnson


Mitt önskescenario:
1. BWO
2. Rednex
3. Magnus Bäcklund


Förresten, var det någon som lyckades klura ut finessen med förrförra veckans krönika… Ett tips! Jämför den med texten till Carolas låt…

Kommentarer:
Postat av: Hanna

Snälla. INTE Carola. Nog för att hon är en bra artist mm fast låten var inte alls speciell att sicka iväg till Grekland.

Mina favoriter är:
1. Andreas
2. BWO
3. Rednex
4. Magnus B

Spelar ingen roll av dessa som vinner men dessa har störst chans att få en bra placering i Grekland. Kanske inte vinnarchans men en bra placering iallafall, det beror på vilken låt de andra länderna sickar.

Ja ja, hoppas verkligen rätt låt vinner som man säger. Vinner Carola så kommer jag att heja på Finland detta år.......*ler*

KRAM.

Postat av: Bubbe

Jag hålelr med dig Hanna! Vill inte alls att Carola ska vinna, men jag är rädd öfr att folket ser henne och inte riktigt lyssnar på låten.

2006-03-18 @ 15:34:08
URL: http://bubbe.webblogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits