Veckans schlagerkrönika i Norra Västerbotten

Fångad av en stormvind

Det sägs att det blåser en vind
i hjärtan som brinner, och så här i schlagertider så är jag verkligen fångad av en stormvind. Jag vill alltid stanna här i schlagerträsket. Det är den värld jag lever i och ingenting kan stoppa mig för här är jag fri. Schlagern finns i varje andetag, i varje steg jag tar. Mitt hjärta det brinner för schlager, så är det bara!

För mig är som om tiden står stilla när Kicki tar ton i sin "Idag & imorgon" och för en evighet, en kort sekund, så upphör allt runtomkring och ett ögonblick känns som oändlighet. Eller när Magnus Bäcklund sjunger sin "The name of love" då känner man verkligen att hjärtan de brinner när kärlek vinner, långt bortom allt i evighet.


När vi blir ett med tid och rum på detta sätt då är schlagern som bäst. Tänk på ögonblick som "När morgonstjärnan brinner med Cyndee Peters 1987, "Främling" 1983, "Stad i ljus" 1988 eller "1+1=2"med BelAir 1985. Visst går det rysningar genom kroppen av vällust. Eller kanske "Vi vill ha värme" 1990 eller "Nattens änglar" 1997 som ger rysningar av inte lika positiv karaktär.


Nå får vi då några vällustiga rysningar i kväll?


Jodå vi har en hel del att se fram emot.
Det märks att vi närmar oss upploppsrakan, och eftersom alla fem skotten på sista skjutningen kommer att sitta som femettor så finns det trots allt utrymme för ett par bommar i denna skjutning, och det märks men inte lika tydligt som i de två första delfinalerna. Men klockrena träffar ikväll är BWO, Jessica Andersson och Jessica Folcker. Kantträff in för Patrik Isaksson och Kayo. Ett rent chansskott är operaschlagern som Elysion framför. Det kan gå hur som helst. Men snälla ni, visst slipper vi härma Norges framgång från ifjol med långa hårsvall och hårdrocksschlager. Det var fräscht då, men inte nu längre. Så lämna kvar The Poodles i straffrundan. Vilka tror jag då tar hem spurtduellen på upploppet i Karlskrona? Jo jag tror ändå på att det blir BWO och Jessica Andersson medan Patrik Isaksson och Jessica Folcker går till andra chansen. Så känns det i alla fall innan jag fått se dem.


Nu börjar jag packa, för nästa veckas rapport kommer direkt från Göteborg. Då har jag fått se artisterna repetera live och inte bara hört låtarna. Kanske kan ni få senaste nytt i skvallerväg också…
 

Och bered er på en hård dust. Carola kommer att få en ordentlig utmaning av våra norrländska hopp Sandra och Pontare. Båda de har enormt starka låtar som står sig i konkurrensen med Carola. Och de är inte ensamma om att vara starka låtar. Som vanligt är sista delfinalen en rysare. Det är som sista minuten i guldmatchen i hockey. Så den får ni inte missa.


Förresten… Gå in på
www.svt.se/melodifestivalen

Klicka på rubriken vinn och rösta på bidrag 1!


Kommentarer:
Postat av: magnus

Jag tror carola tar hem allt. Hon har haft en ingivelse, säger hon i pressen. Det räcker gott nog för mig.

2006-03-08 @ 00:44:25

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits