MIN SCHLAGERKRÖNIKA I NORRA VÄSTERBOTTENLÖRDAGEN den 11/3

Ska Sandra stjälpa Schlagerdivan?


"Inget hindrade dig. Du tog allt du kunde från mig. Jag blev kvar i askan så svag. Jag var din slav" Så sjunger Sandra ikväll och jag måste bara säga att det stämmer i mitt fall. Jag har i år blivit slav under Sandra och hennes synnerligen effektiva, orientaliskt doftande och attitydstinna powerschlager! Detta är årets bästa låt! Och dessutom ett fantastiskt framträdande! Dessutom har Sandra mognat både som artist och som sångerska. Jag kravlar gärna i askan för att denna låt ska vinna ikväll, men är tyvärr rädd att jag blir kvar i askan av en annan anledning. Svenska folket kommer säkerligen att falla pladask för Carola och hennes ganska alldagliga Shirley Clamp-schlager ikväll. Sedan är Carola fantastisk på att mjölka ur allt ur denna låt. Hade inte Carola tagit sig an låten så hade den passerat revy och hamnat i andra chansen. Kom ihåg att Jessica Andersson valde bort denna för "Kalla nätter". Säger inte detta något! Men om ni låter Sandra gå direkt till Globen så stämmer Sandras text på mig: "Men jag reste mig och fann nya vägar att ta mig fram. Jag har vaknat åter till liv". Missa inte passagen i Sandras låt som lyder: "Nu står jag här. Vet vem jag är." Årets snyggaste ingång till en refräng. Sånt ger mig rysningar!

Ni får inte heller missa Slagnäsfödde Roger Pontares mäktiga, och lite udda, bidrag som både kan komma att flippa och floppa ikväll. Det beror alldeles på hur stämningen är i vardagsrumssofforna. Jag som fått lyssna på låtarna flera gånger har fallit pladask för denna naturromantiska dunderbombastiska skapelse. Och hans underbara scenkläder. Men, men… Gränsen mellan mästerverk och pekoral kan vara hårfin, och jag är inte säker på att alla håller med mig om att "Silverland" hör hemma på mästerverkens planhalva.

En annan sång som kan bli livsfarlig är Björn Kjellmans "Älskar du livet". Det är ett franskt klingande romantisk litet örhänge som behöver upptäckas. Tyvärr har vi här årets tristaste scenlösning. Mest förvånas jag över att Björn Kjellman kan vara så övertygande som sångare. Och för en schlagerfantast som jag är bryggan i låten "Long live life, Vive la vie, Eleköön elämä, Lenge leve livet" klockren!


Efter förra veckans grova felbedömningar från min sida så vet jag ju inte om jag vågar tippa resultatet ikväll. Min totala flopp (eller svenska folkets totala frispel) när det gäller The Poodles är knäckande. Förstår det inte än! Att jag missbedömde Elysions chanser med operadoftande "Golden star" kan ajg stå ut med eftersom den växte enormt med framträdandet. Får väl erkänna att jag lyssnat mycket på den under den här veckan. Men fortfarande hävdar jag med en dåres envishet att Jessica Andersson skulle gjort BWO sällskap till Globen.


Men hur går det då nu ikväll?


Ja det är väl så att Carola promenerar rakt till Globen och jag tror hon gör sällskap med Sandra. Men Roger Pontare lurar i vassen men jag tror att det lutar åt andra chansen tillsammans med Björn Kjellman. Men jag garderar Kjellman med  Rednex som med höbalar och ett superenergiskt framträdande går genom rutan. Man blir bara kanonglad. Sånt brukar ju kunna gå hem i lördagssofforna, och efter The Poodles så förväntar jag mig vad som helst! I vissa stunder ser jag faktiskt Rednex som ett allvarligt hot mot Sandras direktavancemang. Annars är nog Pontare närmast att knipa Globenplatsen.


Men jag hoppas att kvällen slutar med en gigantisk triumf för yrvädret från Klimpfjäll och att hennes ord " Inget står i min väg. Jag bestämmer allt på min färd. Här är jag, en drottning med stil. Här är mitt liv" verkligen slår in. Med låten "Jag tar det jag vill ha" så är hon verkligen värd en triumf såväl i Scandinavium som i Globen! Och att hon sätter divan Carola riktigt på plats.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits