Åke Fjellströms tema

Det tema Åke hade på dagens föreläsningar var framför allt hur man kan bli tryggare som människa och våga mer, och hur klimatet är i organisationer idag rent allmänt, och hur man ska kunna åstadkomma förändringar. Bl.a tog han på eftermiddagen upp Joharis fönster, en teori som beskriver hur man kan öka sitt trygghetsfönster och vad konsekvenserna av att dölja saker kan bli. En mycket intressant teori som gav mig personligen många aha-upplevelser.


Det Åke också betonade var nödvändigheten av målbilder samt nyttan av att kalkylera WORST CASE om man inte lyckas. I många fall bidrar detta till att man vågar. Han visade också på nödvändigheten av att ta konsekvenserna av uppsatta målbilder. Han tog exemplet att om du bestämmer dig för att bestiga Himalaya så är konsekvensen att du måste börja förberedadig genom att träna bergsbestigning, läsa böcker om Himalaya, kolla på resor etc.


Vid gårdagens föreläsning tog han också upp behovet av visioner och barriärbrytande mål för att kunna tänka nytt och bryta invanda mönster. Detta tog han också upp vid sommarens föreläsning och detta har jag faktiskt tagit till mig:-)


Kommentarer:
Postat av: Kim

Klart att ni var... :) Fast det var tusen gånger bättre än högstadiesituationen.

2005-11-24 @ 09:46:55
Postat av: Lord.C

Jaa,men hur skapas Visioner då??Inte genom "föreläsningar" väl??

2005-11-24 @ 14:09:39
Postat av: Bubbe

Nej det krävs kreativt tänkande, men jag tror sådana här föreläsningar kan stimulera tillatt man funderar över visioner och barriärbrytande mål.


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits