Vilken morgon...

Den här dagen började inte på bästa sätt. Efter att ha suttit uppe till halv tre och jobbat på recensionerna, av alla låtarna i Eurovision Song Contest-finalen på lördag, som ska publiceras i Norra Västerbotten imorgon så höll jag på att försova mig i morse. Vaknade tjugo i åtta av en obehaglig känsla att något var fel. Hade lyckats stänga av väckningen på mobilen och somna om. Skulle just varit snyggt försova sig och komma för sent till näringslivsnämndens möte. Då hade jag gjort succé.

Men trots detta, så har dagen varit lyckad hittills. Företagsfikat var mycket givande idag och det var många bra diskussioner. Vi diskuterade bl.a. trafiksituationen i centrum och ett förslag som kom fram var en rondell i korsningen vid Silvermuséet. Fick också tillfälle att prata med Britta Flinkfeldt Jansson om trafiksituationen på Storgatan och fick då veta resultatet av en trafikmätning som gjorts och som visade att 16% av alla bilar på Storgatan kör för fort, och det motsvarar ca 500 bilar i veckan. En del bilar körde, även dagtid, över 90 km/h och då handlar det ändå om en gata i centrala Arjeplog.

På näringslivsnämndsmötet fick vi information från Arjeplog-Lappland AB:s VD om de utvecklingsplaner för bolaget. Det var en mycket grundlig och gedigen presentation som är en bra grund för framtida ställningstaganden. Arjeplogs kommun är ju en av delägarna i bolaget. Vi fick också information från näringslivsbolagets VD kring aktuella frågor.

Förresten, är riktigt glad över de olika näringslivsrankingar som presenterats den senaste tiden. I Affärsvärldens ranking över tillväxtregioner lyckas vi även i år hålla oss bra framme, även om vi inte lyckas behålla vår förstaplats. Vi ligger på nionde plats, om jag inte minns helt fel. I Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet klättrade vi 31 placeringar i år och det känns positivt, även om ambitionen är att klättra ytterligare.

Så trots en dålig start på dan så har det utvecklat sig till en bra dag. Måste bara berätta en rolig sak. Strax efter att vi börjat näringslivsnämndens möte öppnas dörren försiktigt och min treårige brorson tittar blygt in och ropar på mig. Fick världens kram och sen ville han följa med in. Hamnade nog ordentligt på hans skitminus-lista när han inte fick följa med in, för han blev ordentligt besviken. Han stod där tårögt bedjande och ville verkligen få vara med mig. Ska åka dit i eftermiddag och hälsa på!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits