Misstroendevotum - ett spel för gallerierna

Vänsterpartiet i Arjeplog yrkade igår, vid kommunstyrelsens möte, om att kommunstyrelsen skulle föreslå kommunfullmäktige att de skulle rikta misstroende mot mig vid nästa fullmäktige. Det är fascinerande att se att ett parti, som under en hel mandatperiod innehaft kommunalrådsposten, inte har någon som helst pejl på kommunallagen. Det instrumentet finns inte i kommunallagen, så man kan undra vad Vänsterpartiet håller på med. Det är helt klart att det är ett spel för galleriet, som ingår i den strategi som Vänsterpartiet verkar ha i den kommande valrörelsen i kommunen.

Jag kan konstatera att det inte är första gången som det förra vänsterpartistiska kommunalrådet är ute och cyklar i kommunallagsfrågor. Vid senaste fullmäktiget påstod han att det stred mot kommunallagen att bevilja ansvatsfrihet för nämnder och styrelser innan årsbokslutet fastställts. Efter kontroll med kommunrättsjurister så visade det sig att vi hade rätt och f.d. kommunalrådet fel. Sedan tog Vänsterpartiet in en folkpartist som ersättare på sitt mandat i fullmäktige. När presidiet uttryckte tveksamhet kring det korrekta i detta gick f.d. kommunalrådet upp och hävdade att han absolut visste att det var korrekt. Men även här visade han sig ha fel.

Jag kan bara konstatera att vi har uppfyllt kommunfullmäktiges beslut, genom att köpa inventarier från ett kommunalt bolag och för samma summa sälja det vidare till den av fullmäktige beslutade köparen. Vi har sålt anläggning inklusive inkråm i bolaget för 3 miljoner kr. Exakt vad fullmäktige beslutade vid sitt möte den 1/11 2004.

Behöver jag säga hur less jag är på den här frågan...

Bubbe


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits