Förkylt igen!

Hejsan

Nu är jag tillbaks från Bryssel. Har haft besök av en kompis från Stockholm i helgen så därför har jag inte haft tid att vara inne nåt tidigare. Det var bl.a. på grund av detta som jag inte kunde delta i årets första maj-firande. Men det är å andra sidan första gången sedan 1993 som jag inte är med. Men nog kändes det konstigt och faktiskt rent utav tomt. Så nästa år får inget mig att missa det.

Brysselresan var mycket intensiv.Vi gjorde uppvaktningar på flera generaldirektorat, bl.a kring e-hälsa, transportfrågor, strukturfonder och samarbete med Ryssland. Dessutom är det verkligen nödvändigt att ibland få tid att träffa de andra kommnalråden under sådana här former så man hinner prata om annat på dagordningen också.

Jag är oroad över hur regionfrågan diskuteras och hur litet den regionala samverkan verkar betyda. Har verkligen svårt att förstå en del argument som förs fram mot en förstärkt regional samverkan, exempelvis att landshövdingen fungerar så bra att vi inte ska slå undan fötterna för honom. Jag är övertygad att Per-Ola, eftersom han brinner för vårt län och dess utveckling, kommer att fungera lika bra tillsammans med ett regionalt samverkansorgan som med den länsstyrelse han nu basar över. Den fråga jag ställt mig under dessa dagar är om det verkligen finns en sann vilja att samverka. Jag tvivlar verkligen på det.

Det var verkligen synd att det inte fick fortsätta med det underbara vädret över Valborgsmäss och 1:a maj. Den riktiga vårkänslan ville inte riktigt infinna sig. Men jag höll mitt vårtal i alla fall och jag kommer lägga ut det här när jag kommer till kontoret. Temat var i alla fall mänsklig värme.

I veckan så ska jag till Malå för möte med Akademi Norr måndag och tisdag. På onsdag ska vi träffa Länstrafiken för diskussioner kring busstation och bussgods. Jag har inte särskilt stora förhoppningar inför detta möte eftersom jag upplever att positionerna är nog så låsta. Från vår sida går vi i alla fall till mötet med ambitionen att komma fram till en lösning som är vettig för Arjeplogarna.

Nej, nu är det dags att packa om väskan så den är klar till imorrn.

Bubbe

PS Varför ger sig aldrig den här förkylningen? Nu har den slagit till igen! Irriterat i halsen, näsan rinner och jag känner mig allmänt hängig.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits