Gänget som reste till Liseberg

Här är vi som reste på den av Ulf Ottosson (c) kritiserade resan till Göteborg för att titta på Arjeplogssatsningen på Liseberg. Beslutet fattades av näringslivsnämnden i början av november och då tjänstgjorde vi samtliga.

Näringslivsnämnden

Från vänster: Bosse Johansson (c), Anna-Lena Forsman (ansvarig för Arjeplogssatsningen på Liseberg), Elisabeth Bramfeldt (s), André Karlberg (v), Jag själv (s), Lena Sundström (kommunsekreterare) och Sven-Erik Elveback (delaktig i Arjeplogssatsningen).

Kommentarer:
Postat av: Ivar Skavik

Till er politiker på bilden och resten av er som bestämmer.
Jag kommer i dag fredag 16/12 att säga upp halva fritidsplatsen för min son Kristian.
Tyvärr måste hans Mamma behålla sin tid varannan vecka ett tag till men då blir det ju i allafall mindre tid på dom få personal som blir kvar.
Hoppas flera gör likadant så dom slipper stressen som kommer att bli.
Det hade ju varit så mycket enklare om ni hade barn själva som var tvungen att vara på fritids.

2005-12-15 @ 23:54:51
Postat av: Bubbe

Jag hoppas att man ser över hur man organiserat verksamheten totalt vad gäller fritids så att man ser om man nyttjar resurserna effektivt. Därefter kan man ta ställning till om resurserna är tillräckliga. Viktigt att komma ihåg är att resurserna för fritids dimensionerats efter vad personalen framförde som argument för ett samlat fritids.

Postat av: Ivar Skavik

Det är ju enkelt att förstå att det är varken bra för föräldrar eller barnen om det ska vara 3,75 tjänster på 72 barn.
HUR ska man kunna kolla alla barnen då?

2005-12-16 @ 10:26:53
Postat av: Ivar Skavik

Jag fick innformation på senaste föräldramöte i fredags att det var inget man kunde göra med basparingarna för det var redan budgeterat med besparningar.
Så det var först till 2007 års budget man kunde protestera.
Så tills dess kommer det att vara mindre personal änn det är i dag.

2005-12-16 @ 10:33:30
Postat av: Bengt-Urban

Dimensioneringen av personal i nästa budget ska vara i enlighet med det personalen sa när fritidsbygget diskuterades.

Den fråga jag ställer mig är om man planerat verksamheten utifrån barnperspektiv. Anledningen att jag ställer mig den frågan är den uppdelning av barn man gjort. Om jag hade varit verksamhetsansvarig skulle jag ställt mig frågan: Är det smart att lokalisera skolskjutsbarnen till den andra lokalen tillsammans med några få mellanstadiebarn? Hade det inte varit bättre att lokalisera dem till det stora firtids samt en grupp fritidsbarn till den andra lokalen med utbildad personal. Då skulle samtliga barn ha tillgång till utbildad personal samtidigt som trycket på huvudlokalen skulle minska avsevärt redan klockan 15.30. Man skulle få en jämnare arbetsbörda och bättre situation för barnen. Personalen skulle kunna rotera på den andra lokalen, misstänker att man hellre vill jobba i de nyrenoverade lokalerna och då skulle man lösa det problemet smidigast.

Efter det skulle jag utvärdera hur situationen blev.

2005-12-16 @ 11:35:07
URL: http://bubbe.webblogg.se
Postat av: Bengt-Urban

Ivar!
Har du kollat närvaroandelen. Hur många barn är det som mest där samtidigt, och hur länge är det så?

2005-12-16 @ 11:38:08
URL: http://bubbe.webblogg.se
Postat av: Ivar Skavik

Det är ju skolskjutsbarn även på den nya lokalen.
Jag tror ju inte det hade blivit bättre med alla barnen blandade från 6 års till högstadiet.
I "syslöjdslokalen" är det bara åk 4-6 som är efter vad jag har fått info om i dag.
Och det tror jag är bra att dom får vara i en egen lokal.
Det minns jag ju från man gick skola att man ville ju inte vara med dom små barnen.
i och med att Kristians Mamma bor i Mellanström är han nu tvungen vara på fritids varannan vecka men som tur är rör det sig bara om 6 timmar varannan vecka men jag tycker verkligen synd om barnen som måste vara längre där.

2005-12-16 @ 11:51:39
Postat av: Ivar Skavik

Jag tror ju inte personalen har sagt att dom vill ha det som det är nu.
Och långt mindre hur det kommer att bli nästa år med dom besparningarna det då är.
Det ska bli intresant att se hur länge den duktiga personalen på fritids står på benen.
Och när dom är utbränd blir det dyrt för kommunen när dom ska börja sätta inn vikarier.

2005-12-16 @ 11:56:56
Postat av: Bengt-Urban

3,75 tjänst på 72 barn ger en täthet på 19,2 barn/vuxen OM alla är närvarande.

2005-12-16 @ 12:00:15
URL: http://bubbe.webblogg.se
Postat av: Ivar Skavik

Hur ska man ha kontroll på 19 barn från 6-10 år?
Det undrar jag vad det ska bli för verksamhet.

2005-12-16 @ 13:30:06
Postat av: Ivar Skavik

Jag har inte kollat närvaron på barnen.
Men det finns nog statistik på innom politiken om dom nu har kollat att det går att spara inn tjänster.
Det går ju inte att basera en verksamhet på att deltagarna är borta.
Ska man ha en verksamhet för 10 stycken kan man ju inte ha en lokal eller utbildare för 7 stycken och räkna med att det inte kommer flera.

2005-12-16 @ 15:16:03
Postat av: Bengt-Urban

När det gäller frågor kring själva fritidsverksamheten så rekommenderar jag att du tar kontakt med Bosse Johansson. Det var nämnden som föreslog resurserna för fritidsverksamheten.

2005-12-16 @ 20:17:41
URL: http://bubbe.webblogg.se
Postat av: Ivar Skavik

Jag vill bara be om ursäkt till kommunen för att jag gnäller och bryr mig om barna och mina egna.
Hedanefter kommer jag inte att säga något eller göra något som kan uppfattas som gnälligt.
Så då hoppas jag att jag slipper bli sett på som en som bara gnäller.
Och till alla som läser detta vill jag bara säga.
Om du har någon synpunkt om mig eller mina kan du komma till mig och prata om det istället för att prata rundt om det på stan eller på kontoret.

God jul till er alla

2005-12-18 @ 15:32:54
Postat av: Bengt-Urban

Hej Ivar!

Du har inget att be om ursäkt för. Det hedrar dig att du engagerar dig i dina barn. Jag har inte kommenterat vår skriftväxling här med någon på kontoret. Du har haft grund för de mesta av dina synpunkter vad gäller brandskyddet. Den enda punkt jag inte delat din syn på är frågan om kompensation.

När det gäller personaltätheten på skolbarnsomsorgen så har vi olika syn och du är i din fulla rätt att framföra dina synpunkter.

Hälsningar
Bengt-Urban

2005-12-18 @ 22:05:01
URL: http://bubbe.webblogg.se
Postat av: Ivar Skavik

Ja jag hoppas det blir bra i slutändan för alla fritidsbarn och fritidspersonal.
Jag kommer även att lägga inn ett medborgarförslag om fartguppen vi pratade om tidigare så det kommer i rullarna.

God jul och gott nyttår till dig och din familj

2005-12-19 @ 01:29:40
Postat av: Bubbe

God Jul och Gott Nytt År till dig också!

2005-12-19 @ 14:55:52
URL: http://bubbe.webblogg.se
Postat av: Ivar Skavik

Har inte hört något om hur det går med utredningen om fritids än.
Har det runnit ut i sanden som mycket annat?
Har nu sagt upp hela platsen på fritids och nu är kristian bara som skolskjuts barn.
Hoppas hanns Mamma flyttar till plassen snart så slipper vi det med.

Ivar

2006-04-22 @ 14:59:05
Postat av: Bubbe

På kommunstyrelsen har vi fått en rapport från kommunchefen kring det inträffade och detta resulterade i ändrade rutiner så til vida att vi när det är större byggen som ex. förskolan (och om fritids skulle byggts om nu) så tillsätts såväl en extern byggledare och en extern kvalitetsledare så att vi ska säkerställa att felaktigheter av den typ som uppstod vid ombyggnationen av fritids ej ska kunna uppstå.

2006-04-22 @ 15:30:40
URL: http://bubbe.webblogg.se
Postat av: Ivar Skavik

Det låter bra.
Så det är tillsatt en extern byggledare och en extern kvalitetsledare till förskolan?
Vi kommer ju till att behöva dagis till två barn nästa år så det är ju bra om det blir bra kvalitet på den nya förskolan.
Det blir ju tillökning till kommunen i November.

2006-05-10 @ 21:05:53
Postat av: Anonym

Ja det är tillsatt en extern byggledare och en extern kvalitetsledare. Den informationen har vi fått på Kommunstyrelsen.

2006-05-10 @ 22:57:32
URL: http://bubbe.webblogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits