Den nya fritidslokalen och brandsäkerheten

Det har idag kommit till min kännedom att brandsäkerheten i den nya fritidsbyggnaden ifrågasattes från föräldrahåll. Jag har idag sett till att informera mig om att åtgärder vidtas så att brandsäkerheten upprätthålls. Brandsläckare ska sättas upp, handtag till öppningsbara fönster sättas tillbaka, ett par icke-öppningsbara fönster bytas ut mot öppningsbara fönster etc. På så sätt ska brandsäkerheten säkerställas. Kommunchefen ska få i uppdrag att undersöka vad som gått snett i hanteringen och varför detta inte uppmärksammats tidigare.



Kommentarer:
Postat av: Ivar Skavik

Det är ju konstigt att det ska bli så här.
Jag påpekade detta i september och personal har påpekat detta flera gånger men ingen på kommunen har gjort något åt detta.
Personalen ska INTE ta åt sig av denna röra som dom högre hönsen inte har skött som dom ska.
Personalen på fritids är helt underbara och ska ha många stjärnor i kanten för sitt jobb.
Hoppas detta leder till att alla som jobbar med viktiga säkerhetsfrågor vet vad dom ska göra så vi kan göra rätt för priset som säker kommun.

2005-12-07 @ 16:24:17
Postat av: Laila Fernström

Fritids för barnen, lekplats för barnen. Arjeplogs kommun ska värna om barns rättigheter har jag hört, man kan fråga sig vad ett icke brandsäkert fritids och en lekplats som blir busstation kommer in i detta. Räknas barnen överhuvudtaget??

2005-12-07 @ 20:20:07
Postat av: bubbe

När det gäller brandsäkerheten på fritids så har jag varit tämligen upprörd idag över att inget fått veta om bristerna i brandsäkerhet. Det är en självklarhet att lokalerna ska vara brandsäkra när man flyttar in. När jag imorse blev varse om detta, tack vare två föräldrar som, tack och lov,kom till mig och berättade om situationen så agerade jag omedelbart. Efter att ha fått rapport om vilka åtgärder som vidtogs under förmiddagen från brandchefens sida så blev jag lugnare. Men det är helt enkelt åt helsike att det ska kunna bli så här. Sånt får inte hända!

Postat av: Ivar Skavik

Ja om ingen hade vetat detta.
Men jag påpekade detta i september och personal på fritids sa då att dom hade meddelat ansvarige om detta.
Det är ju märkligt.
Vem i helsike ljuger?
För detta är något som har varit känt för flera.
Så jag hoppas den ansvarige för detta kommer med en STOR offentlig ursäkt.
Hur kompenseras vi föräldrar som har haft barn i denna dödsfälla så länge?

2005-12-08 @ 01:03:07
Postat av: Ivar Skavik

Sen så måste jag än engång be om ursäkt till fritidspersonalen för att detta drabbade dom så mycket.
Det är ju inte alls deras fel att det har blivit så här.

2005-12-08 @ 01:15:16
Postat av: Laila Fernström

Ja, man undrar vad politikerna och kommunen skulle göra utan föräldrar och personer i övrigt som upplyser dom om saker och ting? Det måste vara tryggt som politiker och kommun att veta, att det finns en så alert befolkning i denna kommun!!!

2005-12-08 @ 08:50:42
Postat av: Bubbe

Till Laila!
Du får det att låta som om samspel mellan befolkning och politiker är något negativt. Så känner inte jag.

Men det är nog så att du är ironisk mot oss politiker och det får vi ju ta.

2005-12-11 @ 09:04:54
URL: http://bubbe.webblogg.se
Postat av: Bubbe

Till Ivar

Hur har personalen blivit drabbad av det här? Nyfiken!

2005-12-11 @ 09:06:11
URL: http://bubbe.webblogg.se
Postat av: Laila Fernström

Om det inte är negativt med samverkan mellan befolkning och politiker...Varför är det då oftast i negativ mening som befolkningens åsikter kommenteras? Dras i långbänk, Ryggmärgsreaktioner mm. Det är kommentarer som funnits från politikers håll.

2005-12-12 @ 08:39:05
Postat av: Ivar Skavik

Hej
Jo det är ju så att dom har varit väldigt stressade under uppstarten av nya fritids.
Och man tycker ju att det borde vara innkört nu när det har gått 4 månader men jag upplever en väldans stress vid hämtning av min son.
Personalen har inte tid att stanna upp och barnen verkar stressade.
Och nu när det blir inndragning av personal där blir det ju inte bättre.
Sen så kom ju detta med säkerheten upp ordentligt förra veckan och då tyckte personalen att det va dom som blev påhoppade.
Jag tror det blir MYCKET dyrare i längden om kommunen sparar in mera personal.
Om det blir så kommer inte jag att "uppbevara" mina barn på ett sådant sätt.
Dvs. att jag kommer inte att ha mina barn i en stor låda med 75 andra barn där det blir mera och mera stress ju mera det sparas.
Tur att det har kommet på tapeten i regeringen om lagändring om fritids och att det ska läggas förslag på hur många barn per personaldet ska vara.
5 pesonal på en så stor grupp kommer ju att leda till många sjukskrivningar och dyrare kostnad för kommunen.
Hoppas ni tänker till ordentligt en gång till innan ni strular till det igen.

2005-12-12 @ 16:53:55

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits