Lappmarksdoktorn

Arjeplogs mest kända person, Einar Wallqvist, också kallad Lappmarksdoktorn, var provinsialläkare i Arjeplog men också författare och konstnär. Han byggde också upp Arjeplogs stolthet framför andra, nämligen Silvermuséet.

Om ni kommer till Arjeplog måste ni bara besöka Silvermuséet, och har ni tur så får ni också träffa nuvarande museichefen Ingela Bergman som är en helt fantastisk människa. Hon forskar om människans påverkan på kulturlandskapet i subarktiska områden.

Ni kan också besöka Lappmarksdoktorns hem, Doktorsgården, som ni kan se på bilden nedan.

Doktorsgården


Kommentarer:
Postat av: Krister

Efter att ha sett alla bilder från Arjeplog så börjar jag undra ifall jag inte har missat något genom att inte besök orten. Sen vaknar man upp lite och kommer på att närkontakt med naturen inte är något jag uppskattar. Hur som helst så ser det helt underbart ut, ni ska vara stolta!

2005-08-23 @ 22:47:37
Postat av: Per-Åke Jönsson

Har varit på doktorsgården och även hälsat på doktorn, min frus mormor (Tea Karlman) arbetade som husföreståndarinna hos dokrorn i över 20 år och när min frus mamma dog när frugan var 1 år så bodde hon hos sin mormor på doktorsgården mellan 1 och till hon var 6 år och växte upp med doktorns dåda barn, vi har även några kolteckningar i vår ägo som doktorn gjort av min fru och hennes mamma.

2006-03-31 @ 13:41:22

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits